Zorg ervoor dat je klanten altijd betalen

Delen:

Een pijnpunt waar veel ondernemers mee te maken krijgen, zijn klanten die te laat betalen. Dit kan erg frustrerend zijn. Het kost namelijk veel tijd en geld om dit probleem op te lossen. Daarnaast wil je de band met de klant zo goed mogelijk onderhouden en een professionele oplossing zoeken. Hoe zorg je ervoor dat je klanten op tijd betalen? Een goed debiteurenbeheer kan veel betekenen voor je onderneming.

Hoe voorkom je het?

Het kan natuurlijk zijn dat je klant simpelweg vergeten is te betalen of dat er een ander intern probleem speelt. In deze gevallen wordt het probleem vaak vanzelf opgelost. Meestal gaat het bij wanbetalers om ontevreden klanten of klanten met financiële problemen. In deze gevallen is communicatie enorm belangrijk. Verwijs bijvoorbeeld door naar je algemene voorwaarden. Ook is het natuurlijk erg belangrijk dat je van tevoren duidelijke afspraken maakt zodat je onduidelijkheden en ontevredenheid voorkomt. Zorg ervoor dat je zwart-op-wit hebt staan wat de klant van je kan verwachten. In ergere gevallen heb je te maken met een oplichter. Vaak is het moeilijk te achterhalen om wie het daadwerkelijk gaat. In dit geval is het altijd verstandig om een jurist in te schakelen.

Hoe maak je het makkelijker voor jezelf

Het kost veel tijd, moeite en geld om achter het geld van je klanten aan te zitten. Vaak klinkt het als een geschikte oplossing, echter vergt het veel energie. Deze tijd gebruik je liever voor andere zaken. Er zijn manieren om dit volledig te automatiseren. Zo is er namelijk handige software waarbij je het debiteurenbeheer volledig laat automatiseren. Dit gaat ervoor zorgen dat je veel tijd en moeite bespaart en je administratie zal daarnaast ook netjes op orde zijn.

Tips om je klanten op tijd te laten betalen.

Heb je last van wanbetalers? Dat is erg vervelend. Hieronder geven we een aantal tips om je klanten op tijd te laten betalen.
● Zorg voor een duidelijke factuur
Een onduidelijke factuur krijgt minder prioriteit bij de klant, dit  geeft al snel vertraging. Een duidelijke factuur daarentegen wordt vaak zo snel mogelijk weggewerkt.
● Stuur je factuur op tijd
Wanneer je zelf een aantal weken wacht met het versturen van de factuur, zal ook de klant geen haast voelen. Door zelf snel een factuur te sturen, is de kans groter dat de klant ook eerder betaald.
● Bespreek de verwachtingen vooraf
Het is altijd verstandig om de verwachtingen van de klant van tevoren duidelijk vast te leggen. Op deze manier kun je de klant hier naar verwijzen wanneer die weigert te betalen.
● Bepaal je betalingstermijn
Door je betalingstermijn duidelijk vast te leggen, kun je de klant hier duidelijk op wijzen. Je creëert hierdoor een vaste deadline waar de klant zich aan moet houden. Er zijn een aantal manieren hoe je deze vastlegt. Vermeld de termijn duidelijk op de factuur die je de klant stuurt en daarnaast is het ook belangrijk om dit in de algemene voorwaarden te vermelden.

Zoals je leest, zijn zaken zoals duidelijkheid en transparantie erg belangrijk. Met deze tip zorg jij ervoor dat je klanten vrijwel altijd zullen betalen.

Dit bericht valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid.

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Scroll naar boven