Nieuws

‘Flexplekken op advocatenkantoor is aanrader’

Foto: Pexels

Een kantoor met flexplekken, stilteruimtes en gemeenschappelijke zones. In de juridische wereld is het nog geen gemeengoed. Niet zo erg, stelt een onderzoeker: reken er niet automatisch op dat medewerkers beter gaan presteren. Bij Delissen Martens delen ze de conclusies uit dat proefschrift niet. “Ik kan het nieuwe werken iedereen aanraden.”

Steeds vaker delen organisaties hun kantoor op in verschillende zones: stilteruimtes om geconcentreerd te werken, gemeenschappelijke ruimtes die samenwerking stimuleren en sociale ruimtes waar medewerkers ideeën kunnen uitwisselen. Door dergelijke flexibele werkzones in te voeren hopen bedrijven hun werknemers ook geestelijk gezonder, meer bevlogen in hun werk en productiever te maken. Dat ontdekte promovenda Christina Wessels van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM). Maar: het invoeren van de nieuwe werkplekken heeft geen invloed – geen positieve en geen negatieve – op de geestelijke gezondheid, bevlogenheid in het werk of prestaties.

Advocatenkantoor Delissen Martens is een van de weinige kantoren die het ‘Nieuwe Werken’ heeft omarmd. Er zijn bureaus in een flexruimte, er zijn ‘cockpits’ om apart te werken, er is een stilteruimte. Managing Partner Marc Delissen is het niet eens met de uitkomsten van Wessels’ onderzoek.

U koos zeker voor minder bureaus omdat dit goedkoper is.
“Het ging ons niet om kostenbesparing. Wij hebben niet alleen het kantoor, maar ook de manier van werken omgevormd. Wij wilden het werken op alle manieren prettiger, makkelijker en flexibeler maken. Onze medewerkers kunnen tijd- en plaatsonafhankelijk werken. Groot voordeel hiervan is dat wij nu met meer mensen op hetzelfde aantal vierkante meters werken. De werkplekken zijn modern en licht, de ICT-systemen werken goed en efficiënt. Wij hebben stilteplekken voor degenen die een dag in stilte en optimaal geconcentreerd willen werken en plaatsen waar teams met elkaar aan zaken kunnen werken. Ook hebben we gezorgd dat werken vanuit huis goed is georganiseerd. Omdat wij de binding met de vaste werkplek hebben losgelaten, kunnen medewerkers zelf bepalen hoe ze hun werk kunnen combineren met bijvoorbeeld het gezinsleven en sporten.”

Zijn de medewerkers door deze kantoorinrichting daadwerkelijk meer bevlogen zijn en beter zijn gaan presteren?
“De bevlogenheid komt – als het goed is – door de aard van het werk. Wel merken wij dat vooral onze medewerkers het plezierig vinden om zo te werken. De jongere garde vindt het eigenlijk heel normaal. Wij zien dat de samenwerking soepeler verloopt. De afwikkeling van zaken gaat beter. Binnen de teams kunnen de mensen elkaar beter vinden. Mensen zien elkaar vaker, kennen elkaar beter en weten van elkaar waarmee ze bezig zijn. Dat is goed voor de verhoudingen én voor de business.”

Flexible werkplekken, een aanrader voor andere advocatenkantoren?
“Houd wel rekening met een lang aanloopperiode voor de overgang naar Het Nieuwe Werken. Behalve de aanpassing van het kantoor en de inrichting ervan is het belangrijk dat de medewerkers een andere ‘mindset’ krijgen. De mensen moeten er voor open staan en enthousiast zijn. Je moet zelf discipline opbrengen en op de discipline van een ander vertrouwen. Maar het is zeker aan te raden. Wij kunnen ons het ‘oude werken’ niet meer voorstellen en zouden ook niet meer terug willen.”

Wilt u geen belangrijk juridisch nieuws meer missen?

Wilt u op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de laatste loopbaanwijzigingen en de laatste vacatures? Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de laatste updates.

Meld u direct aan >

Recente vacatures

Recente vacatures