In de huidige arbeidsmarkt worstelen werkgevers er mee dat steeds minder (gekwalificeerde) kandidaten actief solliciteren naar een baan. En door de coronacrisis lijkt het probleem ook nog eens verergerd: mensen zijn minder bereid dan in jaren ervoor om van baan te veranderen. Met als gevolg dat de bottleneck aan de kant van werkgevers met vacatures alleen maar krapper wordt.
De bottleneck aan de kant van vacatures wordt almaar krapper.
Wat is daaraan te doen? De Duitse ATS-leverancier softgarden deed er recent onderzoek naar, en vroeg onder meer 30.000 sollicitanten naar hun ervaringen. In een whitepaper brengen ze alle resultaten daarvan bij elkaar. Daarbij proberen ze de belangrijkste inzichten duidelijk te maken om goede kandidaten aan te trekken. Welke aanbevelingen springen daarbij vooral in het oog? We vatten de 12 belangrijkste hier samen:
Aanbeveling 1. Zorg voor multiposting
Je vacature op één jobboard plaatsen en dan gaan afwachten? Dat is niet meer van deze tijd. Multiposting met verschillende interfaces naar relevante jobboards is tegenwoordig een basisvoorwaarde om je vacatures naar verschillende doelgroepen te kunnen sturen en tegelijkertijd het succes ervan te kunnen meten. En die meetbaarheid is dan weer essentieel om je beperkte middelen efficiënt te kunnen inzetten.
Aanbeveling 2. Heb oog voor Google
Google is voor de meeste kandidaten een belangrijke bron als ze meer over een werkgever te willen komen. Zo’n 8 op de 10 kandidaten zegt specifiek te googlen naar informatie over een werkgever, 4 op de 10 geven toe dat ze daarbij specifiek naar salarisinformatie op zoek zijn. Dit geeft het belang aan dat je eigen werkenbij-pagina hoog opduikt in de Google-resultaten, aldus softgarden. En daarbij blijken met name twee factoren relevant:
- De laadtijd van de eigen website
- User-generated content (reviews)
Aanbeveling 3. Kijk naar je SEO
Search Engine Optimalisation is natuurlijk geen nieuw onderwerp meer. Maar uit het onderzoek blijkt dat voor de meerderheid van de kandidaten de informatie in de vacature niet genoeg is. Zij gaan dus via Google actief op zoek naar meer informatie. Goede SEO-optimalisatie van je werkenbij-site is daarbij dan ook cruciaal.