De benadering van kandidaten via LinkedIn is tegenwoordig standaard onderdeel van bijna elke recruitment-aanpak. Maar in de praktijk blijft een reactie op zo’n uitnodigende InMail steeds vaker uit. Zeker bij kandidaten in zeer gewilde sectoren, die om de haverklap benaderd worden. Hoe spring je er dan toch uit? Anthony Oudshoorn en Dylan Berkemeier, eigenaren van Boost Your Recruitment, delen drie van de bij hen beproefde tactieken.
#1. Persoonlijk gefeliciteerd
Wel eens gedacht aan gepersonaliseerde afbeeldingen? Oudshoorn en Berkemeier sturen eerst een simpel connectieverzoek naar potentieel interessante kandidaten. Happen ze, dan volgt een persoonlijke ‘kaart’, met de tekst: ‘Deze kaart is waarschijnlijk voor jou bedoeld. Zo te zien goed nieuws, gefeliciteerd!’ En twee dagen later: ‘Vandaag sprak ik een collega over verschillende nieuwe vacatures die binnenkort beschikbaar zijn. Om 2 redenen moest ik gelijk aan jou denken. Heb je tijd om morgen of volgende week te bellen?’
Deze aanpak zorgde voor flinke resultaten. De reply rate steeg van 19% naar 66%, en leidde tot 2 plaatsingen in 4 weken. ‘Door iemands naam te verwerken in de afbeelding laat je zien dat je tijd in de LinkedIn-benadering hebt gestoken. Dit waarderen kandidaten en de drempel om niet te reageren wordt groter’, aldus Oudshoorn. Het is bovendien grappig, zegt hij. ‘Niemand houdt van standaard teksten of lappen vacatureteksten. Daarnaast houdt niemand van saaie mensen.’
#2. Gepersonaliseerde Wanted-poster
Een tweede opvallende wijze van LinkedIn-benadering bestond uit… Lees verder