4 digitale trends in de advocatuur voor 2020

Delen:

In Nederland zijn er honderden advocatenkantoren te vinden. Ieder jaar presenteren we op onze website een top 50 van de top uit de Nederlandse advocatuur, geselecteerd uit al die kantoren. Of je nu de beste advocaat van het land bent of net bent begonnen: met zoveel kantoren en advocaten in Nederland is het van groot belang om op te vallen. Je wilt immers toch ook dat potentiële klanten eerder voor jouw kantoor kiezen dan voor die van de concurrent? Gelukkig zijn er enkele stappen die je als ondernemer zelf kunt zetten om klanten te winnen. Omdat Nederlandse bedrijven steeds meer profiteren van digitalisering, waaronder ook advocatenkantoren vallen, is het belangrijk om anno 2019/2020 te kijken naar de digitale trends in de advocatuur voor 202. Wat gaan we zien in het nieuwe jaar en met welke trend ga jij aan de slag?

Online diensten: virtuele advocatenkantoren

Het bijzondere is dat de advocatuur in eerste instantie helemaal niet heel gevoelig leek te zijn voor digitalisering. Waarom? Heel simpel: er is bijna geen ander vak waarin zo voorzichtig moet worden omgegaan met privacy en persoonlijke gegevens als de advocatuur. Toch bleek de afgelopen jaren dat bepaalde manieren van digitalisering óók in deze branche handig kan zijn. Zo zien we dat steeds meer advocaten online diensten aanbieden en dus ook online benaderd kunnen worden. Op die manier zien we in 2020 complete virtuele advocatenkantoren ontstaan. Het is natuurlijk nog maar even de vraag hoe dat precies gaat uitpakken binnen dit onderwerp, maar een interessante ontwikkeling is het wel. Het aanbieden van online diensten als advocatenkantoor kan dus ook voor jouw bedrijf erg aantrekkelijk zijn.

Advocaten gaan meer werken in de cloud

Hierbij hoort het werken vanuit en in de cloud. Uiteraard is het handig om een fysieke vestiging van een advocatenkantoor te hebben, zodat je ergens klanten kunt ontvangen. Omdat ook advocaten echter steeds vaker vanuit de cloud werken, kunnen ze werken waar ze willen mits ze toegang hebben tot hun online systeem waarin alle benodigde bestanden en dergelijke staan. Dit is niet alleen ideaal voor mensen die op diverse locaties willen werken, maar ook handig voor advocaten die er bijvoorbeeld tijdens een rechtszaak achter komen dat ze bepaalde documenten zijn vergeten mee te nemen. Met het werken vanuit de cloud is dit verleden tijd, omdat je binnen no time die documenten digitaal voor je hebt liggen. Dit past ontzettend goed in de moderne samenleving van vandaag de dag, waarin we vrijwel overal toegang hebben tot eigendommen via een tablet, laptop of smartphone.

Social media inzetten als advocaat

Het werken via een cloud kan tijd besparen, omdat je niets meer hoeft te printen, op hoeft te bergen, weer op moet zoeken en ga zo maar door. Alles is binnen enkele klikken op de muis toegankelijk. Die extra tijd die je als advocaat over hebt, kun je steken in andere zaken waarmee je meer bekendheid genereert. Wat dacht je van het opzetten en bijhouden van social media voor je advocatenkantoor. We kunnen tegenwoordig niet meer om social media heen. Er zijn al enkele advocaten en kantoren die gebruik maken van media zoals LinkedIn en Facebook. Neem bijvoorbeeld Snijders Advocaten die op zowel Facebook als LinkedIn zeer actief is en via beide kanalen potentiële klanten aanspreekt en weet te trekken naar hun advocatenkantoor. Professionals op het gebied van digitalisering verwachten dat social media alsmaar belangrijker wordt voor de advocatuur. Daarom kun je maar beter op tijd beginnen, zodat je al het één en ander online hebt voordat de echte rage begint. Op die manier kun je net wat meer aanbieden dan de concurrent.

Artificial intelligence wordt steeds belangrijker

In 2020 gaan we nog een stapje verder wanneer we kijken naar de digitale trends voor de advocatuur. Artificial intelligence wordt bijvoorbeeld steeds belangrijker binnen deze markt. Iedere advocaat krijgt een flinke stroom data binnen door de vele zaken, mailtjes, agenda’s, afspraken en meer. Bij het verwerken van die data kun je vaak best wat hulp gebruiken. Daar komt artificial intelligence om de hoek kijken: apparaten met kunstmatige intelligentie die zelfstandig beslissingen kunnen nemen bij data en impulsen. Er zijn tegenwoordig zelfs al bedrijven in Nederland die artificial intelligence voor diverse taken binnen hun bedrijf gebruiken om extra hulp te krijgen. Zo wordt het soms al gebruikt bij het nemen van beslissingen bij zaken in de rechtbank! De verwachting is dat dit in 2020 nog verder gaat uitbreiden, waarbij er zelfs al wordt gesproken over het inzetten van robotadvocaten. In andere landen wordt er al gebruik gemaakt van robots om bepaalde taken uit te voeren. We laten ons nog verrassen wat dat binnen de advocatuur gaat doen. Het is in ieder geval een interessante ontwikkeling om in de gaten te houden.

Dit bericht valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid.

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Meest gelezen berichten

Van onze kennispartners

Juridische vacatures

Scroll naar boven