Sociale media zijn niet meer weg te denken uit de wereld van recruitment. Maar wat zijn nou de beste maanden om te posten? En hoe bereik je latent talent? Hoe lang moet een bericht idealiter zijn? Tot voor kort was er weinig over bekend. Reden waarom Radancy besloot er onderzoek naar te doen, en keek naar advertenties op sociale media ter waarde van een half miljoen Britse pond. Het rapport ervan verscheen recent. Welke 8 conclusies springen daarbij het meest in het oog?
Conclusie 1. Organisch werkt het best
‘Organic boosted’ content (dus die je zelf post, maar daarna boost naar je bestaande volgers) werkt gemiddeld genomen beter dan zogeheten ‘dark ad content‘: content die je als advertentie plaatst, en alleen zichtbaar is voor een bepaalde specifieke doelgroep.
Het zorgt voor 1,75 keer zo hoge engagement rate, een 2 keer zo hoge click-through rate en een 4,2 keer lagere cost-per-click. ‘Zoals we verwacht hadden’, aldus Steven Ehrlich, Senior Vice President & Global Client Development bij Radancy (zie foto). ‘Het is niet alleen goedkoper, maar ook makkelijker om engagement te krijgen met gebruikers die al fan van je zijn, en je merk kennen.’ Toch kunnen dark ads nog wel van nut zijn, zegt hij. Bijvoorbeeld om nieuwe doelgroepen te bereiken, of om directe-actie-content te promoten.
Conclusie 2: Merkbekendheid heeft afgedaan
Engagement wordt door alle algoritmes van sociale media prioriteit gegeven. Alleen content plaatsen om je merkbekendheid te verhogen? Het zal steeds minder goed werken, aldus de onderzoekers. Weliswaar heeft zulke content een relatief lagere cost-per-click dan bijvoorbeeld… Lees verder