Boetes verticale prijsbinding

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Een leverancier die zijn distributeurs verplicht een vaste of minimumprijs te hanteren loopt het risico het kartelverbod te overtreden. Zo’n verplichting wordt ook wel verticale prijsbinding genoemd. Mededingingsautoriteiten hebben de bevoegdheid hiervoor boetes op te leggen. De Europese Commissie gaf hier tot voor kort weinig prioriteit aan. Hierin lijkt verandering te komen. De Commissie heeft onlangs vier fabrikanten van consumentenelektronica beboet voor meer dan  110 miljoen euro.

Volgens de Commissie (IP/18/4601) hebben Asus, Denon & Marantz, Philips en Pioneer vaste verkoopprijzen of minimumverkoopprijzen opgelegd aan hun online retailers. Dit moest voorkomen dat de retailers de producten online tegen te lage prijzen zouden verkopen. Met geavanceerde monitoringsinstrumenten werd gecontroleerd of de retailers zich aan de opgelegde prijzen hielden. Indien hiervan werd afgeweken volgden sancties, zoals het stopzetten van levering. Dit had effect op de gehele retailmarkt omdat veel (grote) online retailers met algoritmes hun prijzen afstemmen op die van concurrenten. De Commissie is van oordeel dat consumenten zijn geschaad omdat de prijsbinding tot hogere prijzen heeft geleid.

Handhaving van het verbod op verticale prijsbinding was de afgelopen jaren het domein van de nationale mededingingsautoriteiten. Vooral het Bundeskartellamt in Duitsland en de Competition and Markets Authority in het Verenigd Koninkrijk zijn op dit terrein buitengewoon actief. De ACM hanteert vooralsnog een (meer) terughoudend beleid omdat zij van oordeel is dat verticale prijsbinding niet per se schadelijk voor de consument hoeft te zijn. Consumenten kunnen baat hebben bij verticale afspraken als deze leiden tot betere service of nieuwe aanbieders op de markt. Het toezicht van de ACM is erop gericht verticale afspraken die per saldo schadelijk zijn voor de consumentenwelvaart aan te pakken. Nu de Commissie (online) verticale prijsbinding als speerpunt lijkt te hebben aangemerkt, is het de vraag of ook de ACM actiever op zoek gaat naar (online) verticale overeenkomsten die schadelijk zijn voor consumenten. De boetes van de Commissie tonen in ieder geval aan dat leveranciers ook in Nederland op hun hoede moeten zijn.

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Ook interessant:

Over Mr.

Mr. is hét platform voor juristen. Mr. bericht over actuele zaken in de juridische wereld en belicht en becommentarieert deze vanuit een onafhankelijke positie. Mr. richt zich op alle in Nederland actieve juristen en WO-rechtenstudenten..

Volg MR. op social media

Service menu

Contactgegevens

Uitgeverij Mr. bv
Paul Krugerkade 45
2021 BN Haarlem
Uitgever: Charley Beerman
E-mail: beerman@mr-magazine.nl

Scroll naar top