Heb je als organisatie een sterke employer branding-strategie, dan trek je betere kandidaten aan, vervul je vacatures sneller en blijft je personeel langer in dienst. Zo’n sterke strategie heb je alleen niet 1, 2, 3 opgetuigd. Laat staan dat je direct de invloed ervan ziet op je werkgeversmerk. Wil je de effecten van je strategie meten, dan moet je inzoomen op de uitvoering. Volgens de Employer Brand Index (van Link Humans) moet je jouw strategie dan in elk geval op de volgende 16 elementen meten:
#1. Missie en visie
Het eerste punt gaat over de doelen, missie en visie van jouw organisatie en waaraan je medewerkers bijdragen als ze bij jou aan de slag zijn. Als een bedrijf actief deze missie en visie naleeft, ontstaat er grotere loyaliteit en retentie van werknemers.
Bovendien is 67% van de millennials sterk geëngageerd op het werk als ze vinden dat de missie van hun bedrijf belangrijk is. Volgens LinkedIn is 71% van de professionals bereid om salaris in te leveren voor een bedrijf met een missie en visie waarin ze zelf geloven.