Als ondernemer weet je natuurlijk als geen ander dat zaken soms anders lopen dan verwacht. Meestal heb je te maken met kleine problemen die je makkelijk oplost, maar soms kan de situatie uitgroeien tot een groter conflict. Wat zijn eigenlijk de meest voorkomende conflicten waar weondernemers mee te maken krijgen? En hoe kun je de risico’s die hiermee gepaard gaan beperken? In dit artikel helpen we je op weg.
Onenigheid met de compagnon/zakenpartner
Ten eerste kan een conflict ontstaan met de compagnon/zakenpartner. Bijvoorbeeld over de bedrijfsvoering of wanneer verschillende ideeën bestaan over waar het bedrijf naartoe kan groeien. Dit kan leiden tot conflicten en in het ergste geval tot een juridisch geschil.
Ondernemers met een rechtsbijstandverzekering kunnen hiermee terecht bij juristen van hun rechtsbijstandverzekering. Afhankelijk van het stadium en de ernst van het conflict, leg je als advocaat een strategie voor aan de ondernemer. Is het conflict recentelijk ontstaan? Dan kan een goed gesprek met een onafhankelijke gesprekspartner al oplossing bieden. Ook wanneer de cliënt zelf een meerderheidsbelang heeft in de onderneming, zal de tactiek anders uitpakken dan wanneer beide ondernemers gelijke delen bezitten.
Een geschil met de klant of opdrachtgever
Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Ook als ondernemer kan jou dit overkomen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een bouwkundige fout, een verkeerde berekening of een incompleet contract waardoor deze niet rechtsgeldig is. Het gevolg? Financiële schade bij klanten of opdrachtgevers. Zij kunnen jou hiervoor aansprakelijk stellen.
Ondernemers in de dienstverlening doen er daarom goed aan om een beroepsaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. Deze verzekering dekt in specifieke omstandigheden de financiële schade die zij bij anderen veroorzaken.
Een conflict met de leverancier
Het laatste, maar zeker niet minst voorkomende conflict, is een geschil met een leverancier. Zo’n situatie kan ontstaan wanneer producten bij levering of afhalen beschadigd zijn. Ook in dit geval zal de veroorzaker de kosten voor het defect moeten dragen.
De vraag is dus wie de schade heeft veroorzaakt. Werd het product met schade geleverd, of is het opgehaald door de cliënt en werd de schade pas bij terugkomst geconstateerd? Een blik op de algemene leveringsvoorwaarden is stap één. Maar meer dan eens bieden deze voorwaarden onvoldoende duidelijkheid over onderlinge afspraken.
Ben jij (of is jouw personeel) zelf aansprakelijk voor de schade aan personen, losse spullen of onroerend goed? In veel gevallen dekt een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering dan de schadekosten. Verdiep je altijd in de polisvoorwaarden van je verzekering: zo weet je precies wat wel en niet verzekerd is.
Verdiep je in de mogelijkheden
Als ondernemer loop je altijd risico, hier kom je helaas niet onderuit. Wel kun je je goed voorbereiden op verschillende conflictsituaties die voorkomen in jouw branche. Hoe kun je deze conflicten het beste voorkomen? En als het dan toch misloopt: met welke zakelijke verzekeringen kun jij de (financiële) risico’s zo veel mogelijk beperken? Als ondernemer doe je er goed aan om je in deze zaken te verdiepen.