De perfecte werkomgeving voor een jurist

Vraag je willekeurige mensen naar het kantoor van een jurist? Dan zullen velen direct de wand(en) vol met wetboeken noemen. Opvallend genoeg is dit achterhaald, aangezien ook het werk van juristen in grote mate gedigitaliseerd is. Wat wel echte musthaves zijn in een kantoor van een juridisch professional? Hieronder lees je er alles over.

Delen:

Comfortabel en goed kunnen werken

Of je je nu bezighoudt met het opstellen van juridische adviesrapporten, oplossen van conflicten tussen partijen, het onderzoek van juridische vraagstukken of het verdedigen of aanklagen van partijen in de rechtbank: als jurist breng je heel wat uren dagelijks door in je kantoor. Het is belangrijk om te zorgen voor een gezonde en comfortabele werkomgeving. Zo verklein je niet alleen de kans om gezondheidsklachten te ontwikkelen als gevolg van een zittend beroep, maar kun je je ook goed concentreren.

Welke zaken niet mogen ontbreken in de ideale werkomgeving? Hieronder lees je meer over het belang van een goed bureau en een ergonomische bureaustoel, voldoende opbergruimte en inspirerende maar ook rustgevende interieuritems.

Een goed bureau met een mooie uitstraling

Bureaus zijn er in allerlei uiteenlopende maten, vormen en stijlen. Een goed bureau met een mooie uitstraling laat je niet alleen gezond werken, maar geeft ook een professionele uitstraling. Ga dus na welke vorm goed past in de ruimte en jij fijn vindt, hoe groot het bureau idealiter moet zijn en welke stijl zowel de poten als het blad hebben. Kies bij voorkeur een bureau dat in hoogte verstelbaar is, om dit aan te kunnen passen een jouw fysieke kenmerken en favoriete zithouding. Tip: online een bureau kopen doe je gemakkelijk en snel bij Manutan.

Een ergonomische bureaustoel

Als jurist breng je waarschijnlijk heel wat uren zittend door. Een zittende houding kan zorgen voor afgeknelde zenuwen en druk op ledematen. Om de kans op het ontwikkelen van gezondheidsklachten als gevolg daarvan zo klein mogelijk te houden, is een ergonomische bureaustoel echt onmisbaar. Hiervan zijn in ieder geval de hoogte van de zitting en de rugleuning aanpasbaar, net zoals de hoogte van armleuningen.

In een eerder verschenen artikel kun je meer lezen over het belang van ergonomisch zitten voor juristen.

Voldoende opbergruimte

Zoals gezegd is de fysieke aanwezigheid van talloze wetbundels niet meer nodig in een modern juristenkantoor. Daarnaast wordt er veel digitaal gewerkt, waardoor kamerhoge kasten voor bijvoorbeeld dossiermappen ook onnodig zijn. Maar wil je wel een opgeruimd bureau? Dan is een ladeblokje wel fijn om te hebben. Daarnaast kun je eventueel ook denken aan een inbraakwerende kast of kluis om je laptop en eventueel dossiers met vertrouwelijke of gevoelige informatie in op te bergen.

Een sfeervolle aankleding van een kantoor

Om een kantoor tot slot een professionele uitstraling te geven en fijne werkplek te laten zijn, kun je deze aankleden met bepaalde accessoires. Hoewel je moet uitkijken er een te druk geheel van te maken, geven een schilderij en wat planten een kantoor een fijnere uitstraling. Neem je luchtzuiverende planten? Dan verbeteren ze ook nog eens de luchtkwaliteit.

De perfecte werkomgeving creëren ingewikkeld? Dat valt best mee, zoals je hierboven hebt kunnen lezen. Houd je je aan de hierboven genoemde basisregels, dan heb je in een oogwenk een kantoor met een professionele uitstraling waarin je goed kunt werken!

Dit bericht valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid.

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Meest gelezen berichten

Van onze kennispartners

Juridische vacatures

Scroll naar boven