Deze uitspraak kan een grote impact op de luchtvaart hebben

Er kwam een interessante uitspraak langs de redactie van Mr. Deze uitspraak, van de kantonrechter Den Haag, heeft mogelijk grote gevolgen voor de luchtvaart- en reisbranche.

Delen:

Een flink aantal van klanten van ARAG zou in 2020 vliegen met een ticket geboekt via boekingskantoor D-Reizen. “De meeste luchtvaartmaatschappijen hadden inmiddels de geannuleerde tickets terugbetaald aan D-Reizen”, vertelt René Schreuders, Jurist Vervoerrecht bij ARAG. “Het boekingskantoor had het geld vervolgens moeten uitbetalen aan de passagiers, maar voordat dit gebeurde ging D-Reizen failliet. ARAG heeft vervolgens namens meerdere klanten vorderingen ingediend bij de curator van het faillissement, maar het was erg onzeker geworden of onze klanten dat geld nog zouden terugzien.”

Direct verhalen op luchtvaartmaatschappij

Daarom besloten de juristen van ARAG om terug te grijpen op een Europese Verordening. Deze geeft passagiers het recht om de ticketprijs direct op de luchtvaartmaatschappij te verhalen. Schreuders: “Op basis van deze verordening hebben we de betrokken luchtvaartmaatschappijen gedagvaard. Bij de kantonrechter in Den Haag diende de procedure tegen Garuda, waarin ARAG de passagiers bijstond. Op 18 mei werden we door de rechter in het gelijk gesteld. Op grond van deze uitspraak moet de luchtvaartmaatschappij het geld voor de geannuleerde tickets nog een keer direct aan onze klanten terugbetalen, ondanks dat Garuda ook al aan D-Reizen heeft betaald.”

Uitspraak met grote impact

Schreuders en zijn collega’s zijn blij met deze overwinning. “Het is een mooi resultaat voor onze klanten, die inmiddels al bijna twee jaar op hun geld wachten.” Schreuders benadrukt dat deze uitspraak mogelijk grote impact heeft. “Het is wel mogelijk dat Garuda in hoger beroep gaat, maar er is nu jurisprudentie waarin wordt bevestigd dat passagiers niet meer afhankelijk zijn van een boekingskantoor om hun geld terug te krijgen. Gezien de grote aantallen passagiers in deze situatie, heeft deze uitspraak dan ook mogelijk grote gevolgen voor de luchtvaart- en de reisbranche.”

Nu actie ondernemen

Schreuders adviseert passagiers die nog op het geld wachten voor hun geannuleerde vlucht om snel in actie te komen. “Om je geld te kunnen terugvorderen, moet je binnen twee jaar na de annulering van de vlucht een gerechtelijke procedure starten. Als het gaat om een vlucht die in 2020 vanwege de coronacrisis werd geannuleerd, dan moet je nu actie ondernemen.”

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Meest gelezen berichten

Van onze kennispartners

Juridische vacatures

Scroll naar boven