Do’s en don’ts op de kerstborrel: ‘Word níét starnakel’

Het is er weer de tijd voor: kerstborrels, nieuwjaarsrecepties en andere feestjes van het werk. Gezellig, maar pas op: loop je bijvoorbeeld stage , weet dan dat hoe je je gedraagt op zo’n avond kan gevolgen hebben voor je carrière.

Delen:

foto: Depositphotos

‘Ik had het er toevallig laatst nog over met een klant’, zegt hr-consultant Diana van Asten. ‘Die gaat met haar collega’s op skivakantie en vroeg zich af hoe ze zich moet gedragen tijdens een gezellige avond. Want het zijn wel haar collega’s met wie ze daar is, niet haar vrienden. Dat is lastig.’

Van Asten adviseert om zo’n vakantie, kerstborrel of nieuwjaarsreceptie te zien als werk, en je dus te gedragen zoals op het werk van je mag worden verwacht. ‘Zo’n borrel is in eerste instantie natuurlijk leuk en gezellig. Je mag ook best een drankje drinken. Maar ben je er bewust van dat je dezelfde mensen morgen weer op de werkvloer onder ogen moet komen en dat je dan ook serieus wil worden genomen door hen. En zorg dat het geen effect heeft op je werk. Ik maakte eens mee dat iemand tijdens een teamuitje zijn roes lag uit te slapen op zijn hotelkamer. Die moest ik eruit kloppen. Dat kan natuurlijk niet.’

Lilian Woltering is het met Van Asten eens. Woltering is met haar bedrijf Omgangsvormen.com gespecialiseerd in zakelijke etiquette. ‘Een kerstborrel is een feestje dat de werkgever aanbiedt om werknemers te bedanken voor hun inzet van het afgelopen jaar. Je mag je best wat losser gedragen dan op de werkvloer. Maar er is wel een grens, het is nog steeds je werk en geen vrije tijd. Dus zorg bijvoorbeeld dat je niet starnakel dronken wordt.’

Op de schopstoel

Hoe je je gedraagt tijdens zo’n borrel, is in een paar gevallen extra belangrijk, zegt Van Asten: als je toch al op de schopstoel zit, en als je leidinggevende bent of de ambitie hebt om hogerop te komen binnen het bedrijf. ‘Mensen worden niet puur beoordeeld op hun gedrag op een feest, tenzij het heel erg uit de hand loopt. Maar als je al onder een vergrootglas ligt, dan kan het de druppel zijn die de emmer doet overlopen. En als je ambities hebt om leiding te gaan geven, dan zal nagedacht worden over of je de voorbeeldfunctie kunt vervullen die bij een leidinggevende rol past. Daarbij wordt gekeken naar het hele plaatje dat ze van je hebben. Dus ook naar wat ze van je hebben gezien tijdens borrels.’

Volgens Woltering is het tijdens een werkborrel vooral belangrijk dat je je collega’s leert kennen. ’Ga eens praten met mensen van andere afdelingen, met wie je normaal gesproken alleen mailcontact hebt. Of voer een goed gesprek met je baas of collega. Wat doet diegene in zijn of haar vrije tijd? En ga met zijn allen uit je dak op de dansvloer. Als je elkaar op een andere manier hebt leren kennen, dan maakt dat het werk daarna ook weer leuker.’

Er zijn wel onderwerpen die je tijdens zo’n borrel beter niet kunt aansnijden, zegt Woltering. ‘Eigenlijk is dat alles wat negatief is. Je mag bijvoorbeeld best met elkaar praten over hoe leuk het is op het werk, maar ga niet klagen over collega’s, heb het niet over orders die nog moeten worden afgehandeld en vraag je baas ook niet naar een promotie.’ Lees verder

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Scroll naar boven