Een nieuwe huisstijl: knalgeel of koraalrood?

Delen:

huisstijl van Simmons & Simmons
Beeld uit de huisstijl van Simmons & Simmons

Ook advocatenkantoren moeten mee in de vaart der volkeren. Een huisstijl en webdesign die vijftien jaar geleden nog hip waren, daar kun je nu niet meer aankomen. Je loopt toch ook niet meer in pak met double breasted colbert en wijde broek met omslag? Tijd voor een nieuwe huisstijl, dus. Wij staken ons licht op bij Houthoff, PlasBossinade en Simmons & Simmons.

Bij rebranding moet de advocaat zich begeven in de wereld van merkbeloftes, positionering en beeldtaal, en de bijbehorende adviezen: ‘Luister naar klanten’, ‘Toon karakter’ en ‘Maak gebruik van conventies in de markt’.

De wereld verandert

Rose Wiewel
Rose Wiewel (Simmons & Simmons)

Om daarin wegwijs te raken huren advocatenkantoren specialisten in, zoals marketing managers, communicatieadviseurs en merkstrategen. En dan nog is het ontwikkelen van een nieuwe huisstijl een langdurig en arbeidsintensief proces. “Zeker als je net als wij in 20 landen actief bent,” zegt Chief Operating Officer Rose Wiewel van Simmons & Simmons Nederland. “Er zijn wereldwijd veel workshops geweest over vragen als ‘Wie zijn wij?’ en ‘Welke beelden passen daarbij?’ Aan de hand daarvan zijn concepten gemaakt, en die zijn steeds verder uitgewerkt. De input en betrokkenheid van alle internationale kantoren is hierin meegenomen.”

Samenwerking was daarbij het kernwoord. “We zijn een kantoor in verandering,” verklaart Wiewel. “We hebben ons kantoor in Amsterdam flink verbouwd, ook om samenwerking beter mogelijk te maken, en informeel bij elkaar komen. We zijn ook bezig onze arbeidsvoorwaarden te herzien, meer gericht op samenwerken. In de advocatuur ligt bij de beoordeling de nadruk op individuele prestaties. Maar de wereld van de cliënten verandert, en ook hun markten en businessmodellen. Die worden internationaler. Daarmee worden de problemen ook complexer: zowel grens- als jurisdictieoverstijgend. Om die vragen goed te kunnen beantwoorden moeten we meer samenwerken: over de landsgrenzen, met verschillende expertises en met onze cliënten. Die samenwerking zag je niet terug in onze uitingen.”

Zwerm spreeuwen

Zo kwam ‘de zwerm spreeuwen die in vloeiende lijnen door de lucht van een zomeravond vliegt’ in beeld als kernbeeld van de huisstijl. Wie kent ze niet, die rappe vogeltjes die in steeds wisselende formaties aan de hemel verschijnen en dan weer plotsklaps je blikveld verlaten, ogenschijnlijk moeiteloos samenwerkend in vloeiende patronen?  Wiewel: “De visual op de website is een digitale interpretatie van een bewegende wolk spreeuwen. De vogels komen gaan uit elkaar en komen weer bij elkaar. Dat beeld staat symbool voor verandering, samenwerking en dynamiek.”

Innovatie

Simmons & Simmons, zegt Wiewel, staat bekend als een kwalitatief goed kantoor. “We doen veel aan innovatie, we hebben het legal engeneering bedrijf Wavelength overgenomen. Kunstmatige Intelligentie en Machine Learning zijn in opkomst. Onze vorige huisstijl was achttien jaar oud en deed daar geen recht aan.”

Om de vernieuwing verder te onderstrepen nam Simmons & Simmons afscheid van de traditionele advocatenkleur blauw, en koos voor de afwijkende kleuren koraalrood en donkergrijs. “Die nieuwe kleuren onderstrepen de identiteit van innovatie, creativiteit en smart collaboration.”

De campagne is op 14 oktober live gegaan. De klantreacties zijn positief, zegt Wiewel. “Klanten noemen de stijl vooral verfrissend, passend bij ons innovatieve karakter.”

Verjonging

Frouke van Laar
Frouke van Laar (Plas Bossinade)

Het advocaten- en notarissenkantoor PlasBossinade (met vestigingen in Groningen, Haren en Rotterdam) profileerde zich tot voor kort met een huisstijl waarin de kleuren aubergine en roze-rood dominant waren. “Tien jaar geleden waren dat hippe kleuren,” zegt marketing manager Frouke van Laar, “maar die zijn nu helemaal geadopteerd door andere branches, zoals zorginstellingen. Terwijl wij juist een enorm verjonging hebben doorgemaakt de afgelopen jaren. Ik denk dat 30 procent van onze mensen onder de dertig is. Daar komt de behoefte aan een nieuwe huisstijl ook vandaan. We zijn al veranderd, en die oude huisstijl paste niet meer.”

Beeld uit de huisstijl van PlasBossinade
Beeld uit de huisstijl van PlasBossinade

Op 16 september ging PlasBossinade, na een half jaar voorbereiding, over op geel en zwart als huisstijlkleuren. Het geel is overrompelend fel. “Het gaat er niet om of dit geel je lievelingskleur is,” zegt Van Laar. “Relevant is dat deze signaalkleur onderscheidend is in de markt. Want wie doet dit nou? Onze concurrentie gebruikt deze kleur niet. Niet in de advocatuur en niet in het notariaat. Geel staat niet alleen voor ‘jong’ maar ook voor eigenheid. Die zie je terug in de animaties die onderdeel zijn van de huisstijl.”

Eigen koers

Die animaties benadrukken op de website de eigenheid van het kantoor. Twee mensen met een probleem kijken naar een vrouw die aan een gloeilamp hangt. De boodschap: ‘Wij lossen het op’. Een man in een boot kiest precies de tegenovergestelde route van andere boten. De boodschap: ‘Wij varen onze eigen koers’.”

In het nieuwe bedrijfsbeeld spelen ook de twee entiteiten (advocatuur en notariaat) een rol. “In ons vorige logo zat een scheidingsstreepje tussen Plas en Bossinade,” legt Van Laar uit. “Beeldend is dat niet geslaagd, want je wilt één zijn. Daarom hebben wij in het nieuwe icoon de B en de P over elkaar geschoven. Het scheidingsstreepje is een en/of streepje geworden, je mag ook een B of een P lezen. Het icoon moet herkenbaar zijn.”

Creativiteit waarderen

De nieuwe huisstijl moet naast jeugdigheid en eigenzinnigheid ook vrijheid uitdrukken. Bestuursvoorzitter Peter Fousert zei daarover in het persbericht: “Wij geloven dat vrijheid ruimte geeft. Allereerst voor onze werknemers. Maar ook voor ondernemers, die zich geen zorgen meer hoeven te maken over juridische zaken.”

Mooi gezegd, mevrouw Van Laar, maar wat blijft daar in de praktijk van over? “We trekken klanten aan die voor onze eigenzinnigheid gaan, die onze creativiteit waarderen. Dat doen ze omdat ze ook daadwerkelijk passen bij onze mensen. Mensen krijgen hier veel eigen verantwoordelijkheid, ook als advocaat-stagiair en beginnend kandidaat notaris.”

Internationale oriëntatie

Els Houtman
Els Houtman (Houthoff)

De advocaten en notarissen van Houthoff stapten ruim twee jaar geleden over op een nieuwe huisstijl. De belangrijkste reden lag in de toenemende internationale oriëntatie, vertelt marketing manager Els Houtman van het kantoor dat vóór de rebranding nog Houthoff Buruma heette. “We hadden al een paar jaar meer aandacht voor onze internationale business,” zegt Houtman. “We wilden daar strategischer mee omgaan. Je moet als bedrijf sowieso naar je zelf kijken: past de manier waarop we ons presenteren nog bij wie we zijn en bij de markt waarin we opereren?”

Moeilijk uit te spreken

Houthoff Buruma besloot daarom om de naam Buruma niet langer te gebruiken. “De naam was moeilijk uit te spreken voor buitenlanders,” verklaart Houtman. “We hadden al een e-mail adres met houthoff.com, en in de volksmond werden we Houthoff genoemd, dus vandaar onze keuze. Door de verandering hadden we ook een andere huisstijl nodig.”

Beeld uit de huisstijl van Houfhoff
Beeld uit de huisstijl van Houfhoff

In die stijl staan ‘Rembrandteske’ fotoportretten van fotograaf Geert Snoeijer centraal. Het persoonlijke van de mensen is daarbij het uitgangspunt. Houtman: “Onze mensen zijn persoonlijk benaderbaar, ze moeten een gezicht hebben. Ons kantoor verkoopt kennis en kunde, en die zit in onze mensen. Dat wordt ook benadrukt door de fotografiestijl die we hebben gekozen. Een schilderachtige stijl, met bijzondere markante koppen, met een krachtige uitstraling.” Het zakelijke blauw zorgt voor de finishing touch.

Vertegenwoordigers

Houtman denkt dat de nieuwe huisstijl aan het doel beantwoordt. “In september 2017, voor de rebranding dus, begonnen we met onze vertegenwoordigingen in andere landen. Eerst in Houston en Singapore, later ook in Tokyo, naast onze bestaande internationale kantoren. De groei van onze internationale business en het succes van de nieuwe huisstijl gaan hand in hand. In die zin kun je zeggen dat de huisstijl succesvol is.”

Hoe lang de huisstijl mee gaat is volgens Houtman lastig te zeggen. “Het is belangrijk dat je je zelf herkent in je huisstijl, en dat je cliënten je herkennen. De advocatuur is doorgaans niet zo modegevoelig. Ik denk dat we ons hierin nog wel een tijdje herkennen.”

Om het bedrijfsbeeld up to date te houden, moeten de portretten uiteraard wel met regelmaat geactualiseerd worden. Dat gebeurt standaard elke drie jaar, en tussendoor als het nodig is. Houtman: “Je moet wel lijken op je foto.”

Aida Merino Toro
Aida Merino Toro (LOVEBRAND-DESIGNERS.NL)

Op verzoek van Mr. laat Aida Merino Toro (29), art director bij LOVEBRAND DESIGNERS.NL in Amersfoort haar professionele licht schijnen over de drie huisstijlen. Haar bevindingen:

Over PlasBossinade

“Het eerste dat mij opviel wat het felle geel. Ik wist dat het over advocatenkantoren ging, dus ik was verbaasd en onder de indruk, omdat je deze kleur niet verwacht bij een advocatenkantoor, zeker niet in combinatie met zwart. Voor mij persoonlijk is geel/zwart de favoriete combinatie voor de huisstijl van bedrijven. Ik heb het eerder gezien, maar niet met de kleur geel zo dominant, dus wat mij betreft een goede keuze als je wilt opvallen.

Ik associeer geel/zwart met de begrippen probleem/oplossend en anders/denkend op de website, dus is dat logische combinatie. Dit kantoor doorbreekt het patroon van wat je verwacht, en dat is precies wat ze willen uitstralen: eigenzinnig, onderscheidend en jong. Advocatenkantoren zouden best wat hipper mogen zijn.”

Over Simmons & Simmons

“Het eerste wat ik zag toen ik de visual opende was: saamhorigheid. Jij hebt me verteld dat het vogels zijn, maar dat zie ik er op het eerste gezicht niet in. Het is voor mij meer een vlok stippen, die ik associeer met samenwerking en innovatie.

De innovatie wordt weerspiegeld in de onorthodoxe vormgeving. Er zit immers een digitaal proces achter de visual van de bewegende vogels op de website. Dergelijke beelden zie je normaal bij bedrijven in de creatieve sector die op deze manier hun creativiteit kunnen laten zien. In combinatie met het motto ‘Together we deliver smart solutions’ is het een sterk beeld.

Over Houthoff

Dit is wat ik verwachtte bij een advocatenkantoor: blauw en grijs. De typografie brengt een zekere moderniteit, maar die frisheid strekt zich niet uit tot de rest van de huisstijl. Als ik naar de foto’s kijk, zie ik mensen in pakken, en dat versterkt het corporate imago.”

Dit kantoor wil staan voor een persoonlijke benadering, maar eerlijk gezegd zie ik het tegenovergestelde. Ik zie een zee van gezichten, en heb niet het gevoel dat ik contact met ze heb. De internationale ambities zie ik wel. De website is niet alleen in het Nederlands maar ook in het Engels en het Chinees.”

Houthoff wijst er in een reactie op dat de eigen website in 2018 goud won bij de Dutch Interactive Awards in de categorie Corporate. De vakjury zei er toen dit over: “Het verschil zit in de mensen die er werken en precies dat ademt de site tot in het kleinste detail. Gedurfd om de medewerkers met profielpagina en zelfs hun mobiele nummer online te zetten. Heel benaderbaar.”

Aida Merino Toro  is art director bij LOVEBRAND-DESIGNERS.NL in Amersfoort. Ze heeft nooit gewerkt voor PlasBossinade, Simmons & Simmons en Houthoff, en heeft ook geen banden met deze kantoren.

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Meest gelezen berichten

Van onze kennispartners

Juridische vacatures

Scroll naar boven