Partnerbijdrage van

Een storm in een glas water: keer de migratiewind

Af en toe waait er ineens een wind door kantoren, waarbij één of meerdere personen denken: ‘Hebben we wel de juiste software om toekomstgericht mee te werken?’ Vaak is de vakantieperiode een reflectiemoment hiervoor. Wat soms volgt is een code rood; alle alarmbellen slaan aan en er wordt naarstig gezocht naar noodoplossingen. Maar is deze hoge mate van aanslaan wel juist en kunt u het tij niet anders keren?

Delen:

Het gaat stormen

Ik leg graag een linkje naar deze vakantieperiode, het kamperen en vervolgens naar software. Hoe vaak krijgen we niet een alarmering van aankomende noodweer? Wat doen we dan als we op de camping staan of net willen afreizen, en hoe vertaal ik dat naar de consequenties van een ‘weeralarm’ op de software?

Code geel

  • Camping
    Bij code geel blijft u waar u bent. U regelt stormbanden, extra haringen en mankracht (om mee aan de tentstokken te hangen).
  • Software
    U neemt contact op met uw leverancier en checkt de toekomstige mogelijkheden om niet door concurrenten omver te worden geblazen.

Code oranje

  • Camping
    U gaat zich oriënteren op een andere vakantie, maar boekt deze nog niet. U aarzelt namelijk, maar kijkt wel rond naar andere alternatieven.
  • Software
    U twijfelt of uw applicatie nog voldoet. U neemt contact op met uw leverancier en kijkt tegelijkertijd rond naar mogelijke andere opties als alternatief.

Code rood

  • Camping
    U besluit dat het veiliger is om een andere vakantie te boeken en brengt uw tent naar de milieustraat.
  • Software
    U neemt, uit onzekerheid voor het ‘weeralarm’, afscheid van uw huidige applicatie/leverancier en kiest een nieuwe applicatie.

In de praktijk komt het zelden voor dat kantoren in een code rood fase daadwerkelijk tot een overstap overgaan. Er komt namelijk veel kijken bij een migratie. Toch komen de meeste kantoren wel eens in deze fase: het heroverwegen of het ergens anders niet ‘veiliger’ en meer comfortabel is. Meestal op basis van een functie die niet lekker werkt of een foutmelding. Bijvoorbeeld als het even niet lukt om een urenregel te schrijven. Dan kan er of een code geel volgen: ‘Ik neem contact op met de supportdesk.’ Of in het geval van een code rood: ‘De hele applicatie werkt niet, we moeten iets anders.’

Wat doet u in zo’n geval? Reageert u met het vakantiegevoel in het achterhoofd en koopt u extra tentharingen (code geel)? Of komt u in actie en pakt u een reisgids om u nogmaals te oriënteren op een andere vakantie (code oranje)? Of besluit u de camping te annuleren en vlucht u naar een veilig hotelletje op het platteland (code rood)? Ik ben erg benieuwd tot welke groep u/uw kantoor behoort.

Vakantie: periode van reflectie

Ook in deze vakantietijd denken beslissers na over de codes rondom de in gebruik zijnde software. ‘Hoe staan we ervoor en moeten we iets doen?’ Dit zijn hele normale vragen in een periode van reflectie.

Hoe dan ook, ik adviseer u altijd om de ogen en oren open te houden. Vergeet daarbij ook niet om bij alle codes het gesprek met de huidige leverancier aan te gaan. In het geval van code geel kunnen frustraties vaak, zonder bijkomende kosten, worden weggenomen.

Kortom, het maakt niet uit hoe hard het gaat waaien: raak niet direct in paniek en neem contact op met de ontwikkelaar alvorens direct naar code rood te schieten en plannen te maken voor een overstap. Vaak valt het na een kritische blik wel mee. Zit u toch in fase rood en overweegt u een andere applicatie, denk dan gerust ook aan ons.

Auteur: Wilma van de Bildt Adviseur NEXTlegal

Delen:

Scroll naar boven