In gesprek met Herman Dreef van Academiae

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Herman DreefHerman Dreef is directeur-aandeelhouder van Academiae. Academiae is met ingang van 1 november de nieuwe naam voor Educatiepunt. In 2011 is Educatiepunt gestart met het geven van cursussen aan advocaten in het kader van de Permanente Opleiding. Academiae is een door de Nederlandse Orde van Advocaten (NOvA) gecertificeerde organisatie die continu streeft naar verbeteringen van haar kwalitatief hoogstaande dienstverlening.

Wat is uw achtergrond?

Ik kom uit een echte onderwijsfamilie, maar zelf heb ik een technische opleiding gedaan. Vanuit mijn technische achtergrond ben ik actief geweest binnen de vastgoedbranche op managementniveau. Dit werk vereiste naast technische kennis ook steeds meer juridische knowhow. Mijn interesse voor de juridische wereld is daar ook gestart. Vanuit maatschappelijke betrokkenheid en eigen belang (kinderen) ben ik actief geworden in de kinderopvang en ben directeur-eigenaar geweest van een stevig bedrijf. Vanuit deze contacten ben ik in 2007 terecht gekomen in het management van het basisonderwijs, waarin ik nog steeds actief ben. Toen de kans zich voordeed om mijn juridische interesse te koppelen aan een passend opleidingsinstituut en ondernemerschap was ik meteen geïnteresseerd. Zo is de betrokkenheid bij Academiae ontstaan.

Wat is uw rol binnen het bedrijf?

Bij Academiae ben ik directeur-deelhouder. Samen met mede directeur- aandeelhouder Wilco Hendriks willen we vorm geven aan deze jonge organisatie. Wij worden hierin ondersteund door een kleine werkorganisatie, de hoogwaardige docenten en de Raad van Advies. Op dit moment bestaat de RvA uit vier prominente leden. Zij beschikken over grote deskundigheid en ervaring in juridisch, bestuurlijk en algemeen beleid. Samen geven we invulling aan ons businessplan.

Kunt u wat meer vertellen over de nieuwe naam Academiae?

In 2011 zijn we de activiteiten gestart onder de naam Educatiepunt. In de loop van de tijd merkten we dat deze naam onvoldoende aansloot bij het beeld dat we mee wilden geven. Met de nieuwe naam ‘Academiae’ willen we juridisch onderwijs een prominente plek geven in de juridische wereld en de doelgroep bedienen.

De ondertitel ‘kennis is macht’ probeert nadrukkelijk de link te leggen met de praktische toepasbaarheid van kennis. Het streven van Academiae is niet alleen juristen te onderwijzen maar ook andere beroepsgroepen die actuele juridische kennis nodig hebben. Denk hierbij aan onder anderen accountants, fiscalisten, medici en directeuren-grootaandeelhouders. Academiae is een kenniscentrum van hoogwaardig niveau.

Waarin blinkt uw organisatie uit?

Wij zijn in staat een eersteklas college te geven voor een relatief voordelig tarief. Kwaliteit die we kunnen bieden door sober en doelmatig te zijn en maximaal gebruik te maken van digitale middelden. Zonder hierbij voorbij te gaan aan directe uitwisseling van kennis. Er is face to face contact en communicatie over en weer. Door deze punten zijn we onderscheidend in de markt.

Op welke doelgroep richt u zich?

We richten ons op de juridische professional die vanuit het vakgebied de PO punten moet invullen. Dit is voor Academiae de belangrijkste groep. Daarnaast richten wij ons ook op andere beroepsgroepen die de juridische praktijk moeten inbedden in het werk. Dit is een brede groep bestaande uit onder anderen accountants, fiscalisten, medici en directeuren-grootaandeelhouders.

Welke producten en diensten zijn aantrekkelijk voor de juristen?

We willen onderscheidend zijn door in ons aanbod de praktische toepasbaarheid belangrijk te maken. Hoe pas je iets toe in de praktijk? Hier spreken we onze docenten ook op aan, we willen echt de praktische kant van het onderwerp behandelen. Voor veel cursisten komt onderwijs nog naast hun drukke werkzaamheden. Het moet dus interessant en aansprekend zijn, geen saaie kost.

Doordat er ook andere doelgroepen naar onze cursussen komen ontstaat er de mogelijk om van elkaar te leren. Bijvoorbeeld een directeur-grootaandeelhouder die samen met een jurist bepaalde problematiek bekijkt. Zo krijg je vanuit meerdere oogpunten een blik op de situatie en niet alleen vanuit het oogpunt van een jurist. Voor beide partijen zijn dit interessante casuïstieken, zo creëren we dubbel voordeel.

Wat zijn relevante marktontwikkelingen en hoe speelt Academiae hier op in?

We zien dat we momenteel in het bedrijfsleven te maken hebben met een krimpmarkt, juristen zijn echter nog steeds nodig. Tarieven uit het verleden worden in de bedrijfswereld nu niet meer betaald. Er zou hierdoor meer samenhang moeten komen tussen kennis en praktische toepasbaarheid. Uit financiële overwegingen wordt er gerichter op onderdelen geshopt. De juridische wereld moet zich meer profileren op toepasbaarheden. De advocaat zal zich meer richting de praktijk bewegen zonder daarin de eigen rol te verliezen. We spelen hierop in door praktische toepasbaarheid veel terug te laten komen in onze cursussen en daarnaast de match te maken tussen diverse beroepsgroepen.

Heeft u 3 tips voor de doelgroep?

  • enerzijds vanuit kennis de praktijk bereikbaar maken, anderzijds de afstand tussen het management en de juridische wereld kleiner maken. Hoe kleiner deze afstand hoe interessanter.
  • positief blijven, tegenwoordig is er veel negatieve energie, het is belangrijk voor juristen om positiviteit uit te stralen.
  • Voor goede bagage en een goede opleiding, kom naar Academiae!

Voor meer informatie zie: www.academiae.nl 

Dit bericht valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid.

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Over Mr.

Mr. is hét platform voor juristen. Mr. bericht over actuele zaken in de juridische wereld en belicht en becommentarieert deze vanuit een onafhankelijke positie. Mr. richt zich op alle in Nederland actieve juristen en WO-rechtenstudenten..

Volg MR. op social media

Service menu

Contactgegevens

Uitgeverij Mr. bv
Paul Krugerkade 45
2021 BN Haarlem
Uitgever: Charley Beerman
E-mail: beerman@mr-magazine.nl

Scroll naar top