Max € 185.000 omzet?

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Hardnekkig ding die Balkenende Norm. Hij blijft telkens de kop opsteken in de media. Ben benieuwd waar het uiteindelijk toe leidt.

Als ik het me goed herinner is het begrip in 2005 ingevoerd en hoewel vast niet iedereen het een goed idee vond, was het al meteen politiek incorrect om “er tegen” te zijn. Sindsdien is het een periodiek terugkerend fenomeen. Telkens als er publieke instanties met cijfers komen is er wel iemand die ze doorvlooit en een professional of bestuurder ontdekt die meer mee naar huis neemt dan ons aller JP.

Statistisch gezien zijn er maar weinig mensen die het geluk hebben dat ze zoveel kunnen verdienen met werken in het publiek belang. Ik weet niet precies wat ze gemeen hebben behalve dat ze het risico lopen om publiekelijk aan de schandpaal genageld te worden als “graaiers”. Het zal ongetwijfeld te maken hebben met de wetten van vraag en aanbod. Kennelijk kunnen of kennen ze iets wat anderen, die genoegen nemen met minder inkomen, niet te bieden hebben.

Wat me opvalt, en wat ik eigenlijk ook wel vreemd vind, is dat in de discussie er eigenlijk geen onderscheid gemaakt wordt tussen mensen die vanuit een dienstverband werken en zij die zich als “interimmer” of adviseur tegen een all-in uurtarief verhuren. Een groot deel van degenen die in het nieuws komen werken niet in loondienst, denk aan die luchtkwaliteit adviseur in Utrecht waar deze week heisa over was. De publieke opinie vindt toch dat ze teveel verdienen. Is dat terecht? Maakt het dan niet uit of je zelfstandig ondernemer bent op het moment dat je je werkzaamheden of diensten verricht in de publieke sector? Vooralsnog lijkt het er op.

Zullen we die lijn dan even doortrekken? Je zou eruit kunnen afleiden dat elke adviseur of interimmer die diensten verleent in het publieke domein zichzelf een gewetensvraag moet stellen over zijn inkomen en dus over zijn tarief. Als de norm het salaris van de premier is; zo’n 180.000 euro dacht ik, dan mag een interim-jurist die fulltime voor de overheid werkt per uur dus maximaal € 102,25 in rekening brengen (€ 180K gedeeld door de 220 gemiddeld werkbare dagen van 8 uur). Misschien iets meer om z’n overigens geringe onkosten te dekken, maar dat is het wel zo’n beetje.

Als je dus op dit moment ad-interim werk doet à raison van meer dan € 102,50 per uur, wat bij die gemeente of zorginstelling ook door anderen gedaan wordt tegen een salaris onder de Balkenende Norm, zou ik het persoonlijk niet gek vinden als je je een beetje zorgen begint te maken.

Misschien is het voor de toekomst geen gek idee om in je tarief ook enigszins die norm in de gaten te houden. Zit je er boven, zorg dan in ieder geval dat je kunt uitleggen waarom jij meer moet krijgen dan anderen.

Wat mij betreft hoef je niet omlaag met je prijs hoor, want ik vind dat iedereen lekker zelf moet weten wat hij of zij wil verdienen. We leven echter in een tijd van verandering en een tijd waarin een nieuw soort moralisme opkomt.

Vervuilen, energie verspillen, roken, auto rijden, maar zeker ook veel verdienen, is “uit”.

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Over Mr.

Mr. is hét platform voor juristen. Mr. bericht over actuele zaken in de juridische wereld en belicht en becommentarieert deze vanuit een onafhankelijke positie. Mr. richt zich op alle in Nederland actieve juristen en WO-rechtenstudenten..

Volg MR. op social media

Service menu

Contactgegevens

Uitgeverij Mr. bv
Paul Krugerkade 45
2021 BN Haarlem
Uitgever: Charley Beerman
E-mail: beerman@mr-magazine.nl

Scroll naar top