Op LinkedIn lazen we dat u niet alleen een klacht heeft ingediend bij de Rechtspraak, maar ook ‘Boze Brieven’ heeft gestuurd naar de Afdeling bestuursrechtspraak en PostNL. Wat is precies het probleem?
“Het probleem is in de kern dat rechterlijke instanties in het bestuursrecht papieren post blijven sturen met daarin essentiële mededelingen (zoals een nota griffierecht en een uitnodiging voor een zitting), terwijl die weg onbetrouwbaar blijkt te zijn en er tegelijkertijd geen alternatieve weg wordt bewandeld − en áls die er al is, dan worden verschillende systemen gebruikt die ook nog eens per persoon verschillend worden gebruikt. Het ontvangen van papieren post gaat de laatste jaren gepaard met grote problemen. Vaak komt post niet aan bij appellanten en/of hun gemachtigden (zoals ik). Zo wordt aangetekende post regelmatig retour gestuurd (of gaat zwerven of raakt weg), zonder dat de geadresseerde daarvan op de hoogte is gebracht.”
U kreeg zelfs onlangs een kennelijk niet-ontvankelijk van de voorzieningenrechter aan uw broek, omdat u het griffierecht niet had betaald. Maar u had die (aangetekend verzonden) nota griffierecht nooit ontvangen…
“Dat was inderdaad een voorbeeld van een situatie waarin de aangetekend verzonden nota griffierecht, op de nota zelf correct geadresseerd, maar met de verkeerde huisnummering in de PostNL-systemen geregistreerd is en niet aan de geadresseerde bezorgd kon worden, vier dagen voor Kerst om 17.43 uur. De bezorgpoging is (daarom?) niet gemeld aan geadresseerde (mij), waarna de betaaltermijn van slechts twee weken zomaar voorbij was, waarna onmiddellijk en rücksichtlos een ‘KNO’ werd uitgesproken (KNO = kennelijk niet-ontvankelijk). Dat is zo ongeveer het ergste wat je als advocaat kunt ervaren.”
Weet u of er meer advocaten zijn die met slechte bezorging te kampen hebben?
“Ja, vélen. In de drie intervisiegroepen waarvan ik deel uitmaak, wordt vrijwel altijd geklaagd over niet of te laat ontvangen post van de Afdeling bestuursrechtspraak of de Rechtspraak.”
De fax is vorig jaar eindelijk door de Rechtspraak afgeschaft en vervangen door ‘Veilig Mailen’. Is het dan nog wel van deze tijd dat berichtgeving over bepaalde proceshandelingen, zoals het toezenden nota’s griffierecht of uitnodigingen voor zittingen, nog steeds via Tante Pos gaat?
“Mijn antwoord is voorspelbaar, denk ik: nee! Bovendien: ik ontdekte als gevolg van mijn zoektocht naar de feiten en de oorzaak van het probleem dat het Landelijk Dienstencentrum een digitale service heeft, waardoor ELKE nota griffierecht die aan jou als gemachtigde gericht wordt, reeds direct en zonder omweg naar jou gemaild kan worden. Sterker nog, je kunt zelfs enkele mailadressen invullen, zodat zo’n nota niet aan je aandacht hoeft te ontsnappen. Ik denk dat niet iedere gemachtigde dit weet.”
Hoe zou het probleem kunnen worden opgelost?
“Ik richt me hier even rechtstreeks tot de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State en de Rechtspraak: stuur gewoon ALLE correspondentie IN IEDER GEVAL altijd per e-mail naar de gemachtigde toe. Mag ook per post ernaast, als dat per se moet, maar er is een goed en veilig systeem voor, namelijk Zivver. En ook voor de nota’s voor het griffierecht bestaat een prima digitaal systeem. Waarom overigens de Afdeling bestuursrechtspraak sowieso geen gebruikmaakt van beide systemen en haar eigen wegen bewandelt, is voor mij een nog niet opgelost raadsel. Sterker: het is heel gek dat je als burger alles via DigiD kunt toezenden aan zowel Afdeling bestuursrechtspraak als Rechtspraak, dat je als gemachtigde ook vaak via e-mailsystemen (helaas wel verschillende systemen) post aan de bestuursrechter kunt sturen, maar dat je zowel als burger als in de positie van gemachtigde nog steeds afhankelijk bent van papieren post als het gaat om de omgekeerde informatiestroom…”
Wat verwacht u van het onderzoek dat het Landelijk Dienstencentrum voor de Rechtspraak heeft toegezegd?
“Laat ik zeggen dat ik hoop dat ze tot de conclusie komen dat PostNL − of in ieder geval de papieren post − hopeloos achterhaald is en alles veilig en zeker via de digitale weg kan worden verzonden. En dan het liefst via één systeem, bijvoorbeeld Zivver.”
Als u het voor het zeggen had…?
“Dan zouden alle juridische instanties gewoon via e-mail gaan communiceren, in het bijzonder ook voor het verzenden en ontvangen van de processtukken, tenzij dat in bepaalde uitzonderingssituaties absoluut niet mogelijk blijkt te zijn (bijvoorbeeld bij een hoogbejaarde doelgroep).”
Wie of wat is in uw juridisch bestaan uw bron van inspiratie?
“Eloquente juristen die met gewone huis-, tuin- en keukentaal en/of met droge humor de meest ingewikkelde juridische kwesties behapbaar maken.”
Welk boek las u het laatst?
“Had ik maar weer het geduld en de rust om weer eens een goed boek te lezen! Ik ben in mijn vrije tijd eigenlijk vooral bezig met mijn handen (klussen na mijn recente verhuizing) en mijn autootje. En ik wil heel graag allerlei andere dingen doen, waar ik ook niet aan toekom, zoals het maken van fotoboeken van een aantal mooie reizen.”
U bent de trotse eigenaar van een rode Fiat 500 oldtimer. Waar gaat de volgende reis naartoe?
“Mijn Fiat 500F uit 1966 komt uit de tijd van de papieren post. En met die techniek ga ik deze zomer weer eens naar Garlenda, waar de Italiaanse club haar 40e verjaardag gaat vieren tijdens de Internationale Meeting daar. Je zult begrijpen dat ik daar wat meer tijd voor zal uittrekken dan wanneer ik met een moderne auto zou gaan reizen. Misschien een mooie vergelijking voor de bestuursrechter: laat die ook maar eens wat meer tijd uittrekken voor het verzendproces, als het per se nog om papieren post moet blijven gaan.”😉