Notarissen raken stevig geïrriteerd over niet-functionerende WID-scanner

“Gewoon het raam uitgooien en geld terugvragen.” Gerrit Rouwenhorst (Delden) is niet de enige notaris die wel klaar is met de WID-scanner. Het regent klachten over dit apparaatje waarmee identiteitsdocumenten van klanten moeten worden geverifieerd.

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Notarissen raken stevig geïrriteerd over niet-functionerende WID-scanner - Mr. online
WID-scanner

Sinds 1 oktober zijn notarissen verplicht om hun klanten te identificeren met een zogenaamde WID-scanner (Wet Identificatie bij Dienstverlening). Dat is een klein kastje waarop een paspoort of ander ID-document kan worden gelegd. Die scant het document en geeft aan of het echt is. Klinkt eenvoudig. Probleem: volgens veel notarissen werkt het voor geen meter.

Storing

Notaris Hil Herweijer (Kampen) houdt het nog netjes op LinkedIn. Als hij na tien dagen een tussenbalans opmaakt is ‘hij nog niet zo tevreden over het functioneren van deze nieuwe tool’. Er trad vaak een storing op en de handelingen met de nieuwe scanner vergen nogal wat kostbare tijd. Hij vraagt zich af of er ‘lotgenoten’ zijn.

Moedeloos

En die zijn er. Notaris Geert Venema (Enschede): “Zijn er eigenlijk ook kantoren waar de WID-scanner het wel naar behoren doet?” Op zijn kantoor ‘soms wel, soms niet’. “Bijna elke ochtend heeft het beestje een ochtendhumeurtje, de eerste scans mislukken doorgaans. Ook bijna elke middag wel een middagslaapje; dan heeft ie er ook heel weinig zin in. Soms helpt het om even de stekker eruit te trekken (het officiële advies van leverancier), maar soms helpt dat ook weer niet.” Op zijn kantoor worden ze er moedeloos van.

Grote schop

Dat geldt ook voor notaris Mireille de Waij (Arnhem). Het liefst wil ze de verplichte WID-scanner ‘een heel grote schop’ geven, laat ze weten op LinkedIn. De afgelopen maanden heeft zij een nieuwe gekregen, het apparaat gekalibreerd (het geheugen zou vol zitten), met een poetsdoekje de plaat schoongeveegd (er zaten te veel vingerafdrukken op), een huisje gegeven (er was te veel lichtinval), een nieuwe netwerkkabel aangesloten, 235 keer gebeld met de leverancier, de scanner iedere dag aan- en uitgezet en 422 updates uitgevoerd. “En wat denk je? Hij doet het niet. Toen niet, nu niet en morgen vast ook niet.” Ze roept de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie op om een list te verzinnen.

Klachten

Daar hebben ze de berichten op LinkedIn ook langs zien komen, zegt woordvoerder Hens Meengs. Hoe groot het probleem is weet de KNB ook niet. Wel weet hij dat een van de leveranciers (PWF Diensten) naar aanleiding van de klachten een klanttevredenheidsonderzoek is begonnen. Meens: “Er zijn 800 notariskantoren. Elk moet een scanner hebben, maar we weten niet hoeveel er een hebben van PWFD. Er zijn ook andere leveranciers.” Ook hun scanners vertonen kuren, niet alleen die van PWFD.

Opnieuw opstarten

De website van PWF Diensten lijkt een oplossing te bieden. “De storing van uw WID-scanner die vanochtend heeft plaats gevonden is inmiddels verholpen”, staat er te lezen. “U kunt de scanner weer gebruiken. Is dit niet het geval, start u de scanner dan opnieuw op. Onze excuses voor het ongemak.” Maar wie goed leest ziet bij dat bericht een datum: 6 juni 2021.

Rood lampje

Dat er op problemen met de WID-scanner is geanticipeerd, blijkt wel uit de ‘veel gestelde vragen’: wat te doen met een foutstatus bij een verificatieresultaat, waarom blijft een lampje rood na een herstart, waarom staan er vreemde tekens op een gescand rijbewijs, wat als de aan/uit-knop niet werkt.

Lichtinval

Een mogelijk probleem kan de lichtinval zijn – maar ook andere oorzaken zijn niet uitgesloten. “WID-scanners maken meerdere scans van een identiteitsdocument, telkens met een ander type licht”, staat op de site van PWFD. “Door de verschillende typen licht worden de echtheidskenmerken van het document zichtbaar en daarna getoetst tegen de database van alle openbare officiële echtheidskenmerken.” De scanner mag niet worden geplaatst in fel daglicht of onder een bureaulamp, en niet te dicht bij een andere elektronisch apparaat, zoals een pinautomaat.

Meerdere factoren

Er loopt inmiddels een klanttevredenheidsonderzoek, in samenwerking met de KNB, naar aanleiding van de klachten. Dat wordt over twee weken afgerond en dan hoopt PWFD de problematiek in kaart te hebben. Op dit moment zegt PWFD nog niet te weten wat de oorzaak is en hoe het probleem kan worden opgelost. “Dat is van meerdere factoren afhankelijk”, zegt Judith Houtzager van PWFD. Het bedrijf heeft minstens zeshonderd WID-scanners geleverd aan notariskantoren. Op de vraag wat het doet nu notariskantoren hun wettelijke plicht – de identiteit van klanten verifiëren – niet goed kan uitvoeren, zegt Houtzager: “Wij gaan alleen over de scanner. Om een antwoord op uw vraag te krijgen, verwijs ik u naar de KNB.”

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Meest gelezen berichten

Van onze kennispartners

Juridische vacatures

Gemeente Pijnacker-Nootdorp zoekt een

Over Mr.

Mr. is hét platform voor juristen. Mr. bericht over actuele zaken in de juridische wereld en belicht en becommentarieert deze vanuit een onafhankelijke positie. Mr. richt zich op alle in Nederland actieve juristen en WO-rechtenstudenten..

Volg MR. op social media

Service menu

Contactgegevens

Uitgeverij Mr. bv
Paul Krugerkade 45
2021 BN Haarlem
Uitgever: Charley Beerman
E-mail: beerman@mr-magazine.nl

Scroll naar top