“Burgers hebben niet altijd het gevoel dat hun inbreng serieus wordt behandeld en gewaardeerd”, licht ombudsman Reinier van Zutphen het onderzoek toe. “Terwijl het OM hen, met het uitloven van een financiële beloning, wél aanmoedigt om actief informatie te geven. Burgers spannen zich vervolgens in om het OM of de politie op weg te helpen. Maar ondertussen is voor burgers onduidelijk wat er met hun informatie gebeurt, hoe hun tip wordt geregistreerd en beoordeeld en wat er met hun persoonlijke gegevens gebeurt.”
Terugkoppeling
Volgens Van Zutphen krijgen burgers vaak geen terugkoppeling, of alleen als ze erom vragen. “Een burger moet, al voor hij een eventuele tip geeft, weten waar hij aan toe is”, aldus Van Zutphen. De ombudsman wil dat met het onderzoek duidelijk wordt welke informatie burgers van het Openbaar Ministerie of de politie mogen en kunnen verwachten als het OM een financiële beloning uitlooft aan tipgevers. Meer duidelijkheid kan volgens hem bovendien bijdragen aan de bereidheid van burgers om in strafzaken rechtstreeks informatie aan het OM of de politie te geven.
Meldpunt
Naast het onderzoek opent de ombudsman per dinsdag 5 oktober ook een speciaal meldpunt, waar burgers hun ervaringen met het geven van informatie aan OM en politie kunnen delen. Dit meldpunt is tot en met vrijdag 26 november 2021 bereikbaar via tipgeversprocedure@nationaleombudsman.nl.