Ik weet niet wat het is, maar toen ik vandaag ging zitten om een blogpost te schrijven rolde er alweer een stukje over ‘ondernemerschap’ uit m’n Mac. Vorige keer ging het daar ook al over. Kennelijk houdt het me bezig.
Dikke auto’s en dito sigaren
Zou dat te maken hebben met het feit dat ik langzaam maar zeker “to terms” kom met mijn eigen ondernemerschap? Zou best kunnen. Je mag best weten dat ik me lang verzet heb tegen het idee dat ik een “ondernemer” ben. Dat komt waarschijnlijk omdat ik van kinds af aan een vrij negatief beeld van zgn ondernemers heb meegekregen. Dat waren toch altijd een beetje ordinaire types die op geld en gewin uit waren. Mensen die “leuren” en weinig diepgang hebben. Lui met dikke autos en dito sigaren.
Enfin, je kunt je wel een beeld vormen van het nest waar ik uit kom. Behoorlijk links van het politieke midden. Mijn ouders waren allebei kunstenaar. Beiden afkomstig uit gegoede ondernemers/adelijke families waartegen ze zich in de jaren ‘60 stevig tegen hadden afgezet.
Ik had dus even tijd nodig om me aan dat ondernemersbeeld te ontworstelen. Het feit dat ik jarenlang in m’n werk dagelijks te maken had met ondernemers die goed pasten in het stereotype van m’n jeugd, hielp natuurlijk ook niet erg. Maar nu ik de 45 nader zie ik steeds meer ondernemerschap om me heen wat mij aanspreekt en waarin ik me herken. Een ondernemerschap wat niet zozeer in de eerste plaats over geld of uiterlijk succes gaat, maar wat je meer zou kunnen zien als een manier van denken en werken, als een way of life.
Dat dat vervolgens tot inkomen en maatschappelijk succes leidt, hoort erbij, maar vormt voor dit soort eigentijdse ondernemers niet de “driver”. Bij het ondernemerschap van vandaag gaat het over heel andere dingen. En weet je wat volgens mij de gemene deler is? Het echte kenmerk van ondernemerschap? Het is altijd weer hetzelfde…
Challenging the Status Quo!
Daarbij gaat het om zelfstandigheid, initiatief, creativiteit en durf. Over doen, “bouwen”, verbeteren, vernieuwen. Uit eigen ervaring kan ik je vertellen er is echt niets leukers dan dat.
Ondernemende Advocaten
Steeds meer advocaten en juristen hebben het idee dat zij ook “ondernemers” moeten zijn. Waar het precies vandaan komt weet ik niet maar er is zelfs een uitgeverij die er op in probeert te spelen met een speciale website. Ondertussen merk ik dat velen er erg mee worstelen. Ze hebben het gevoel dat ze van alles moeten, maar zien er enorm tegenop want ze vinden het moeilijk.
Toch is dat niet terecht. Er is niets ingewikkelds aan namelijk. Het zit ‘m alleen niet in de “buitenkant”. Niet in gratuite statements en marketinguitingen en ook niet in google campagnes, gelikte brochures, websites en alle andere uiterlijkheden. Hoe ondernemend is dat immers? Het meeste van wat je op dat vlak ziet is eerder gericht op het behoud van de status quo dan op wat anders.
Worstel je met je ondernemerschap?
Aan alle inhoudelijk werkzame juristen en advocaten die worstelen met hun ondernemerschap zou ik willen zeggen: zoek het veel dichter bij jezelf!
Je kunt het haast niet verkeerd doen.
Dat klinkt misschien wat te simpel om geloofwaardig te zijn, maar ik meen het. Ondernemerschap in juridische dienstverlening draait namelijk om hetzelfde als in andere markten.
Je doet het goed als je daadwerkelijk lef, initiatief en creativiteit toont.
Initiatief is hierbij misschien wel het belangrijkst. Je moet namelijk vooral “doen”. Erover praten, erover denken, e.d. is allemaal best natuurlijk, maar vooral niet te veel en niet te lang.
Degene voor wie je het doet moet er beter van worden.
Het hoeft niet per se groots en meeslepend. Het mag ook iets kleins zijn, maar je klant moet er wel wat mee opschieten. Je komt echt niet meer weg met initiatieven die er in de eerste plaats op gericht zijn om je zak te vullen.
Begin hier maar eens mee. Heb je geen consultant of marketingadvies voor nodig, of wel?