Deze ingezonden mededeling is afkomstig van Twenty Four Webvertising B.V.
Verdeel het
De grootste fout wanneer advocaten piketdiensten gaan invoeren is dat ze dit doen via hun eigen, standaard telefoonnummer. Cliënten die immers snel raad en daad nodig hebben, zullen zich niet houden aan de standaardtijden en vervolgens altijd dat nummer gaan bellen. Zeker wanneer dit een keer geslaagd is. Daarom is het aan te raden voor de piketdiensten een apart nummer te hanteren. Een goedkoop Sim Only abonnement is daarvoor het enige wat je nodig hebt. Wanneer je dit namelijk doet, kun je het ook echt verdelen met collega’s. Iedereen neemt op een ander moment de telefoon en het nummer over, en zo kun je wanneer je geen piket hebt ook echt even uitchecken en vrij nemen. Natuurlijk zijn er ook allemaal systemen van doorschakelen en overzetten, maar één fysieke goedkope telefoon met het piketnummer is in de meeste gevallen nog verreweg het meest praktisch.
Beperk tot spoed
Daarnaast is het ook belangrijk om bij cliënten aan te geven dat je echt alleen voor spoedgevallen en korte vragen buiten de reguliere tijden bereikbaar bent. Wanneer dit niet het geval is, is het goed om ook streng te zijn en mensen door te verwijzen naar de eerstvolgende maandag of de ochtend erop. Vergelijk het hiermee bij een dokterspraktijk, ook daar zullen ze bij de weekenddiensten strenger en selectiever zijn dan tijdens reguliere tijden. Daarnaast is het ook slim om een speciaal tarief te rekenen wanneer er wel echt buiten kantoortijden snel actie nodig is. Iets wat heel normaal is in dit soort gevallen, en ook ervoor zorgt dat cliënten nog wel steeds een drempel voelen alvorens zij overgaan tot het gebruikmaken van de spoedservices en diensten.
Kortom, in de economie van vandaag de dag is het bieden van een extra service in de vorm van een piketdienst goed voor te stellen maar het is geen must. Wanneer je besluit het wel te doen is het aan te raden de dienst te delen met collega’s of bevriende advocaten. Daarnaast is het slim om er een apart nummer en een ander tarief voor te rekenen. Daarmee zul je zien dat het geen vanzelfsprekendheid wordt voor cliënten. Daarnaast kan een piketregeling er tevens voor zorgen dat je op andere momenten meer vrij bent dan dat je normaal bent, aangezien je dan weet dat de spoedgevallen door een ander worden opgepakt. Kortom, wanneer je het goed aanpakt is het echt een win-win situatie.