Recensie Straf(proces)recht Begrepen

Delen:

Mr. ambassadeur Milan Bos werd gevraagd het studieboek Straf(proces)recht Begrepen te recenseren, een boek dat een inleiding geeft in het strafrecht. Hij dook in het boek en kwam tot het volgende.

‘In Straf(proces)recht Begrepen wordt zowel de materieelrechtelijke als de procesrechtelijke kant van het strafrecht behandeld, dus in tegenstelling tot veel andere studieboeken kun je voor beide takken van het strafrecht in dit boek terecht. Het boek heeft een logische opbouw. Het begint met een algehele inleiding in het strafrecht en daarna wordt het boek opgedeeld in twee gedeeltes, namelijk het materieel strafrecht en het strafprocesrecht, waarin de belangrijkste onderwerpen aan bod komen.

Snel je kennis over strafrecht opfrissen

Het boek is, ten opzichte van andere studieboeken die ik gebruik, iets minder diepgaand, maar dit ligt mijns inziens ook aan het doel van dit boek. Het is namelijk een praktische inleiding. Daarom is dit boek ideaal voor mensen die nog niet bekend zijn met het strafrecht (denk aan rechtenstudenten die nog niet te maken hebben gehad met strafrecht) of die juist hun kennis over het strafrecht snel willen opfrissen. Het boek biedt snel en gemakkelijk basiskennis over het strafrecht waarop men dan weer kan voortborduren.

Wat verder opvalt aan het boek, is dat het erg toegankelijk is geschreven. Persoonlijk ben ik vooral gewend geraakt aan studieboeken die vaak moeilijke termen hanteren. Dit zal ook wel te maken kunnen hebben met het feit dat die boeken iets dieper op de stof ingaan, maar het is wel een punt dat opvalt. Het boek is makkelijk te verteren en je gaat er zo doorheen. Er worden heel wat (beknopte) voorbeelden geschetst om een bepaald onderwerp duidelijker te maken en aan het eind van elk hoofdstuk wordt er ook nog een samenvatting gegeven, wat als herhaling van de stof dient.

Al met al vind ik het fijn dat ik dit boek aan mijn verzameling strafrechtboeken kan toevoegen. Het is een handig boek om snel dingen in op te zoeken als je je kennis over een bepaald onderwerp wilt opfrissen, zowel materieelrechtelijk als procesrechtelijk. Vanuit daar kun je dan weer verder bouwen en/of zoeken.’

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Meest gelezen berichten

Van onze kennispartners

Juridische vacatures