Succesfactoren voor freelance juristen II

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Eind 2007 schreef ik op deze plaats een stukje over onderzoek wat Arjan van den Born aan het doen was vanuit de Universiteiten van Utrecht en Antwerpen. Daar was ik heel enthousiast over, niet in de laatste plaats omdat ik zo nieuwsgierig was naar de uitkomsten.

Afgelopen maart promoveerde Arjan op zijn onderzoek naar de factoren die het succes van zelfstandige professionals ervaren. De inmiddels doctor van den Born is mede door zijn gecombineerde werk als wetenschapper en organisatieadviseur c.q. interim-manager een uiterst druk bezet man, maar gelukkig had hij afgelopen donderdag tijd om over zijn onderzoek te vertellen aan leden van ons netwerk.

Behalve het gegeven dat ontwikkelingen in andere braches en landen er op wijze dat het internet en (virtuele) netwerken ook de B-to-B markt voor juridische diensten sterk zullen doen veranderen kwam er vele andere resultaten aan de orde die ik interessant vond. Een daarvan lijkt wellicht een open deur maar ik wil ‘m toch even “intrappen”.

Strategic fit

Uit Arjans onderzoek blijkt namelijk onomwonden dat succes in termen van omzet van zelfstandig ondernemende juristen in zeer belangrijke mate door de zogenaamde “strategic fit”. Zonder daar al te diep op in te willen gaan; dat betekent onder andere dat de kans op het maximale succes het grootst is als je ervoor zorgt dat er volledige aansluiting bestaat tussen je markt, je marktbenadering en je kennis, je netwerk en je persoonlijkheid.

Lekker blijven zitten

Dat lijkt nogal voor de hand te liggen zou je zeggen, maar ik zou eerlijk gezegd liever niet alle juridische professionals de kost geven die hierbij nog nooit een moment stil gestaan hebben. Wij juristen zijn weliswaar denkers, maar over het algemeen niet erg genegen tot zelfreflectie.

Gek is dat overigens niet want je loopbaan lijkt voor de meesten van mijn generatie (ik word volgende week 40) sterk op een treinreis. Als je er eenmaal in zit kost het meer moeite om uit en over te stappen, dan gewoon lekker te blijven zitten. De meesten hebben daarvoor een “duwtje” nodig, hetgeen zich overigens in zeer verschillende verschijningsvormen kan voordoen.

Ik licht hier maar een klein onderdeel uit het hele verhaal. De handout van de presentatie is op www.ondernemendejuristen.nl/content/juristen te bekijken.

Het is de vent niet de tent

Op zijn eigen site www.hetisdeventnietdetent.nl kun je meer lezen over het onderzoek en werk van Arjan van den Born. Het is zeker de moeite waard even te kijken niet in de laatste plaats omdat hij op basis van zijn onderzoek ook enkele voorspellingen voor de toekomst doet.

Mocht je andere denkers, sprekers of schrijvers tegenkomen over dit en soortgelijke onderwerpen, stuur me dan even een e-mail. Vind ik namelijk erg leuk en bovendien organiseren we in ons netwerk graag van dit soort niet vakinhoudelijke maar toch interessante workshops.

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Meest gelezen berichten

Van onze kennispartners

Juridische vacatures

Wageningen University & Research zoekt een

Over Mr.

Mr. is hét platform voor juristen. Mr. bericht over actuele zaken in de juridische wereld en belicht en becommentarieert deze vanuit een onafhankelijke positie. Mr. richt zich op alle in Nederland actieve juristen en WO-rechtenstudenten..

Volg MR. op social media

Service menu

Contactgegevens

Uitgeverij Mr. bv
Paul Krugerkade 45
2021 BN Haarlem
Uitgever: Charley Beerman
E-mail: beerman@mr-magazine.nl

Scroll naar top