Thuiswerken binnen de advocatuur; do or don’t?

Laten we wel zijn; we bevinden ons binnen de advocatuur niet in de meest technisch innovatieve omgeving. Samen met de rechtspraak zijn wij waarschijnlijk de mensen die het langste de fax nog hebben gebruikt. Dit heeft natuurlijk alles met vertrouwelijkheid te maken, maar soms ook wel een beetje met de houding van onszelf. Toch zien we dit wel snel veranderen, ook binnen de advocatuur en rechtspraak moeten we met de tijd mee. Thuiswerken wordt daarmee ook steeds normaler en binnen veel bedrijven omarmt, ook binnen de juridische professies. Maar is het iets om te stimuleren of af te remmen? Lees snel verder.

Delen:

Goed online

Om maar met de deur in huis te vallen; ja, het is een goed idee. Sterker nog, het is op de arbeidsmarkt van vandaag de dag een must om deze manier van werken je werknemers aan te bieden. De flexibiliteit die het met zich meebrengt kan ervoor zorgen dat personeel gemotiveerder is en meer werkplezier ervaart. Van je personeel mag je wel verwachten dat ze vanuit huis ook goed bereikbaar zijn, en ook aan meetings op een professionele wijze kunnen deelnemen. Goed internet afsluiten is daar een voorbeeld van. Er zit namelijk echt nog veel verschil in kwaliteit tussen het ene en het andere netwerk. Geef personeel hier eventueel een vergoeding voor, zowel voor de goede verbinding als voor de hardware. Je bespaart waarschijnlijk ook op kosten van kantoorruimte en vergoeding voor werkverkeer, dus wees niet te zuinig om hierin te investeren.

Balans

Je mag als werkgever wel vragen om een balans. Spreek samen een frequentie af wanneer personeel op kantoor is en wanneer ze thuis zijn. Wanneer er afspraken met klanten zijn, dan prevaleren deze én de agenda van de klant. Het moet niet zo zijn dat werknemers op hun thuiswerkdag lekker hun joggingpak willen aanhouden en daarmee de dagen dat zij buiten de deur zijn snel beperken. Dit komt immers de service die jij als kantoor wilt leveren niet ten goede. Ook is het belangrijk dat werknemers elkaar nog regelmatig zien en spreken. Daarvoor zijn verschillende oplossingen te bedenken, afhankelijk van de grootte van jouw kantoor. Denk aan maandelijkse meetings met het hele team of standaard kantoordagen waarop iedereen samen op kantoor komt. Want goede secundaire voorwaarden zijn in de huidige arbeidsmarkt belangrijk, daar is thuiswerken vaak één van. Maar goede band met collega’s ook, deze is online toch lastiger in stand te houden dan offline. Onderschat de kracht van het praatje bij de koffieautomaat niet.

Kortom; hybride en thuiswerken is iets waar werkgevers én werknemers niet meer omheen kunnen, maar ook niet omheen moeten willen. Het biedt in veel opzicht iedereen voordelen, maar het succes is wel afhankelijk van goede en heldere afspraken. Wanneer deze eenmaal zijn gemaakt, zul je zien dat het bij iedereen tot betere prestaties en resultaten gaat leiden. En het fijne is; het geeft jezelf als leidinggevende ook de kans af en toe lekker vanuit huis te werken! Soms ook wel fijn toch?

Dit bericht valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid.

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Scroll naar boven