Kennissen van ons zijn aan het scheiden. Eerst vond ik het sneu voor “Haar”. “Hij” had er namelijk een streep onder gezet en niet eens omdat hij zich had laten strikken door een mooie jonge stagiaire. Hij had er gewoon genoeg van en is zichtbaar gelukkiger nu hij in z’n eentje in een vrijwel kaal huurappartement zit.
“Haar” vond ik dus een beetje zielig, maar een paar weken geleden kwam ik haar tegen en ik herkende ‘r eerst bijna niet. Ze was ineens een “lekker w… “ (sorry) geworden. Een nieuwe foto op Facebook, veel nieuwe “vrienden”, getwitter, heel veel “likes”, etc. Logischerwijs wordt ze ook op allerlei datingsites gesignaleerd, althans dat hoorde ik. Kortom ze is op de versiertoer en maakt overal duidelijk dat ze beschikbaar is. Eigenlijk zegt ze overal: kies mij, kies mij, kies mij!
Het spijt me, maar dit wordt geen sappig verhaal over versieren en datingsites. Mijn kennis en ervaring op dat punt is hopeloos verouderd. Ben bang dat als ik op die markt zou moeten “herintreden” er op z’n minst een stevige opfriscursus nodig zou zijn. Het idee alleen al maakt me licht zenuwachtig. Vanavond maar weer eens een bosje bloemen meenemen naar huis 😉
Die versiertoer van “Haar” lijkt echter op wat ik om me heen zie van veel (zelfstandige) professionals op social media. De parallellen zijn duidelijk wat mij betreft.
Iemand die plotseling heel actief wordt op Linkedin, daarvan weten we toch allemaal dat hij op zoek is naar een nieuwe baan of een nieuwe opdracht? Ineens wordt eindelijk die onscherpe vakantiekiek ingeruild voor een professioneel portret en wordt de profieltekst nog eens gepimpt. En als dat alles niet snel resultaat oplevert wordt het “ik ben beschikbaar” in de header van het profiel verwerkt.
Net als “Zij” zegt het allemaal: kies mij, kies mij, kies mij.
En… werkt het?
Persoonlijk val ik er niet op, maar of het werkt ligt een beetje aan het perspectief van waaruit je het bekijkt, denk ik. Als je op zoek bent naar “one night stands” en je bent niet al te kritisch in je partnerkeuze, dan helpt het zeker en zorgt het waarschijnlijk ook voor snel resultaat. Het is ook vast een efficiënte manier om iedereen duidelijk te maken dat je business in een dip zit en dat je tegen elk tarief in te huren bent.
Je trekt er vooral de recruiters mee van de talloze bemiddelingsbureaus die de social media afstropen. En als dat recruiters zijn die jou als prominent zelfstandig juridisch ondernemer in jouw specialisme nog niet kennen, wed ik 10 tegen 1 dat ze òf hun vak niet verstaan, òf bij een bureautje horen wat niets voorstelt in jouw deel van de markt. Zonde van je tijd.
Bovendien schaar je je met die ondertitel “beschikbaar” in je profiel in de perceptie van buitenstaanders, onder het groeiende leger van werkeloos personeel op zoek naar een nieuw dienstverband. Van iemand die z’n baan is kwijt geraakt kan ik het me nog voorstellen want die moet het van recruiters hebben, maar als zelfstandig jurist is dit niet de manier waarop je je wil profileren. Het lijkt een goed idee omdat je het anderen ziet doen, maar trap er niet in. Je zet jezelf er mee neer als goedkoop en een beetje lui. Dat ben je niet, dat weet ik wel, maar zo komt het wel over.
Het gekke is dat je zelfstandige juristen die meer als ondernemer te werk gaan, hier nooit op betrapt. Niet dat zij niet actief zijn op Linkedin en ook niet omdat hun klanten altijd vanzelf aankloppen. Ze volgen alleen een andere aanpak. Een waarin zij zelf de touwtjes in handen houden. Om even in de metafoor te blijven: ze gaan niet voor “one night stands” en zijn kritisch in hun partnerkeuze.
Wat doen zij beter?
Om te beginnen hebben ze over het algemeen een vrij goed beeld van “hun markt” en wie daarin de spelers en potentiele opdrachtgevers zijn. Hun Linkedinprofiel en ook hun website, als ze die hebben, weerspiegelt wie zij in die markt willen zijn. Zetten ze iets op Linkedin dan is dat iets wat hun profiel ondersteunt en wat gericht gecommuniceerd wordt op een plaats waar de juiste mensen het kunnen opmerken.
Als ze al werken met bemiddelaars, dan weten ze wie toegang heeft tot welke opdrachtgevers. En het allerbelangrijkst: ze besteden tijd en aandacht aan profilering, marktkennis en relaties. Altijd, jaar in jaar uit. Ook in tijden dat ze vol zitten met opdrachten.
Doe je “huiswerk” dan wordt je niet naast de verkeerde wakker
Over dat relatiemanagement hebben we het een andere keer wel, want ik weet dat het niet voor iedereen een makkelijk te adopteren stijl is. Maar al dat andere is dat wel. En juist Linkedin is daarvoor een perfect platform. Niet in de eerste plaats om je in de aanbieding te gooien zoals velen schijnen te denken, maar juist om informatie te verzamelen. Dat is cruciaal. Zorg dat je op voorhand weet door wie je “versierd en opgepikt” wil worden en doe alles met hen in gedachten. Ik voorspel je: de kans is een stuk groter dat daar een langdurige relatie uit voortvloeit.
Nu weet ik niet zeker of “Zij” daar al op uit is, maar het staat natuurlijk wel als een paal boven water dat jij als juridisch ondernemer dat moet nastreven.