Waar doe ik het allemaal voor? Hoe motivatieverlies te voorkomen

Je hebt de hele week hard gewerkt aan een project waar veel op het spel stond. Je merkte dat de partner gestrest was en je was daardoor vastberaden om goed te presteren. Gespannen en op tijd leverde je je input aan en vervolgens… heel lang niets.

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Waar doe ik het allemaal voor Hoe motivatieverlies te voorkomen

Motivatieverlies door het zwarte gat

Input leveren en er vervolgens niks over horen. Al je moeite verdwijnt als het ware in een zwart gat. Het voelt vervelend en zet je aan het denken. Twijfels over je eigen kwaliteiten spelen door je hoofd. Was het slecht en hoor ik er daarom niks over? Heeft hij mijn input niet gebruikt en was al mijn werk voor niks?

Als je regelmatig niets hoort over je input kan dit leiden tot motivatieverlies, lage betrokkenheid en een gevoel van ‘waar doe ik het allemaal voor’. Zeker nu er veel wordt thuisgewerkt, zien mensen niet altijd het resultaat van hun werkzaamheden. Waar je voorheen automatisch op de werkvloer mee kreeg wat de status van bepaalde dossiers en projecten was, moeten teamleden nu proactief elkaar informeren en op de hoogte houden. Dit gebeurt niet altijd dus in deze tijd is het extra van belang om te zorgen dat iedereen betrokken wordt bij het resultaat en reactie krijgt op de geleverde input.

Hoe dit te voorkomen

Zelf kan je heel makkelijk bijdragen aan het voorkomen van zwarte gaten bij jouw collega’s. Zorg dat jij direct laat weten hoe het werk is ontvangen. Neem even de tijd om het zelf door te nemen en geef je eerste reactie. Als het gaat om voorbereidend werk voor een call waar de desbetreffende collega niet bij aanwezig zal zijn, laat dan achteraf weten hoe zijn input werd ontvangen. Maak het een gewoonte om regelmatig collega’s te bellen (niet via email!) die betrokken zijn bij jouw dossiers, maar nu misschien niet altijd het resultaat meekrijgen.

Als je zelf geen reactie krijgt op geleverde input, vraag hier gewoon naar. Leg ook uit hoe jij het hebt ervaren en spreek uit dat je het fijn vindt om een reactie te krijgen. Dit klinkt misschien eng, zeker als het partner betreft. Maar als je niets zegt, kan je niet verwachten dat hij weet dat jij het vervelend vindt. Als je het rustig en eerlijk aangeeft, zullen de meeste collega’s begripvol reageren en zijn ze meer bewust van wat het met een ander doet.

Je eigen gedrag kan je op deze manier makkelijk aanpassen. Het gedrag van collega’s veranderen is minder eenvoudig, maar het is zeker mogelijk om hun gedrag te beïnvloeden. Creëer allereerst bewustzijn omtrent dit onderwerp. Vertel in de volgende meeting over deze blog en het zwarte gat, en leg uit waarom dit vervelend is. De meeste collega’s zullen dit wel een keer hebben meegemaakt. Door het onder de aandacht te brengen creëer je alertheid en is iedereen meer gefocust om het te voorkomen.

Alle beetjes helpen

Het aanpakken van dit soort issues draagt bij aan een prettigere werkcultuur en meer betrokkenheid. Stap voor stap kunnen wij er samen voor zorgen dat de aandacht binnen advocatenkantoren meer gefocust is op het menselijke aspect.

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Meest gelezen berichten

Van onze kennispartners

Juridische vacatures

Gemeente Pijnacker-Nootdorp zoekt een

Over Mr.

Mr. is hét platform voor juristen. Mr. bericht over actuele zaken in de juridische wereld en belicht en becommentarieert deze vanuit een onafhankelijke positie. Mr. richt zich op alle in Nederland actieve juristen en WO-rechtenstudenten..

Volg MR. op social media

Service menu

Contactgegevens

Uitgeverij Mr. bv
Paul Krugerkade 45
2021 BN Haarlem
Uitgever: Charley Beerman
E-mail: beerman@mr-magazine.nl

Scroll naar top