ACM en betrouwbaarheid clementieverklaringen

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Ondernemingen die deel uit maken van een kartel kunnen gebruik maken van de zgn. ‘clementieregeling’. In ruil voor het vrijwillig opbiechten van een kartel bij mededingingswaakhond ACM kunnen zij een boetekorting krijgen of zelfs volledige immuniteit indien zij als eerste een kartel aanmelden terwijl naar dat kartel nog geen onderzoek was gestart. Deze ‘klikregeling’ is in de praktijk zeer succesvol. Steeds meer kartels die worden opgerold komen aan het licht door informatie die vrijwillig door spijtoptanten is aangeleverd.

Maar er is ook kritiek op deze klikregeling. Een soms gehoorde klacht is dat de klikregeling ondernemingen en hun adviseurs aanspoort om te overdrijven en de feiten zwaarder aan te zetten dan gerechtvaardigd is. In dit verband is van belang dat ondernemingen die niet als eerste klikken alleen maar een boetekorting kunnen krijgen indien zij belangrijke aanvullende informatie verstrekken. Hoe meer schadelijke feiten zij aandragen, hoe meer korting zij krijgen. Daarnaast dienen zij volledig mee te werken aan het onderzoek. Het gevaar ligt hiermee op de loer dat klikkers harde feiten niet meer goed onderscheiden van vermoedens van ACM en dat clementieverklaringen aan betrouwbaarheid inboeten, vooral als die verklaringen belastend zijn voor concurrenten van de klikkers.

In een recente uitspraak inzake een kartel van isolerend dubbelglas is dit gevaar onderkend. De rechtbank oordeelde dat het op de weg van ACM had gelegen de betrouwbaarheid van clementieverklaringen kritisch te onderzoeken, met name gelet op het eigen belang dat clementieverzoekers kunnen hebben als zij gebruik maken van de klikregeling. Met name indien zij uitspraken doen die belastend zijn voor concurrenten.

Deze uitspraak zal de discussie over de opzet van de huidige klikregeling van ACM verder aanwakkeren. Hopelijk leidt die discussie er toe dat ooit concurrenten van clementieverzoekers zelf de kans krijgen de betrokken klikkers aan de tand te voelen.

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Over Mr.

Mr. is hét platform voor juristen. Mr. bericht over actuele zaken in de juridische wereld en belicht en becommentarieert deze vanuit een onafhankelijke positie. Mr. richt zich op alle in Nederland actieve juristen en WO-rechtenstudenten..

Volg MR. op social media

Service menu

Contactgegevens

Uitgeverij Mr. bv
Paul Krugerkade 45
2021 BN Haarlem
Uitgever: Charley Beerman
E-mail: beerman@mr-magazine.nl

Scroll naar top