"Eigenlijk rijdt-ie heel prima." Enigszins beteuterd kijkt mr. Martijn Uijen, partner bij Höcker Advocaten, naar de knalrode Ford S-Max. Hij kan weinig negatiefs bedenken over deze auto, behalve dan dat het toch een beetje een burgermansauto is en blijft.
Uijen is een liefhebber, dat is wel duidelijk. Want hoe anders te verklaren dat hij drie jaar geleden voor ongeveer het laatste exemplaar van de Peugeot 406 coupé koos. Technisch volkomen achterhaald, maar, toegegeven, door Pininfarina prachtig gestyled. Wat het volgend jaar moet worden, Uijen weet het nog niet. "Een advocaat moet in een karakteristieke, maar niet te opvallende auto rijden. De oude Saab 900 turbo. Dat zou ideaal geweest zijn."
We rijden met Uijen om te spreken over de transformatie die Höcker het laatste jaar heeft doorgemaakt. Zo versterkte het kantoor zich onlangs met een zestal advocaten van het kantoor Vogel en Ruitenberg, waardoor vooral de ondernemingsrechtpraktijk en die op het gebied van intellectueel eigendom flink werden verstevigd. Verder sloten drie ervaren advocaten zich in de afgelopen periode aan bij de sectie vastgoedrecht van het kantoor.
Uijen: "Vorig jaar hebben we bovendien nog eens goed bekeken welke branches we eigenlijk willen bedienen. We kwamen uit op onder meer de reclame- en reiswereld, entertainment, media, de zorg, retail en onroerend goed. De komende tijd zullen we ons heel specifiek gaan richten op de branches die we hebben geïdentificeerd." De filosofie van Höcker, dat in de drang naar modernisering ook nog even de naam inkortte van het aloude Höcker Rueb Doeleman, is dat niet wordt geredeneerd vanuit de gedachte van de gereedschapskist (wat kunnen we allemaal), maar vanuit de behoefte van de klant. Uijen: "We kennen de branches waarin wij werken en de problemen die onze klanten hebben. Daarom kunnen we ze ook pro-actief helpen in onze advisering. We spreken de taal van onze cliënten."
Höcker is gehuisvest in een viertal monumentale panden in Amsterdam Zuid. Liever geen toren in een bedrijvenpark, beaamt Uijen: "In onze kantoorcultuur en profilering speelt de locatie een belangrijke rol. Wij zijn een Amsterdams kantoor. Onafhankelijk, gedreven, kwalitatief hoogwaardig, maar ook menselijk. Onze tarieven zijn lager dan die van topkantoren aan de Zuidas, de kwaliteit is hetzelfde."
De herprofilering werpt al aardig haar vruchten af. De zaken gaan goed, dus de laatste vraag ligt voor de hand: waar ligt de (fysieke) grens aan de ambities van Höcker? Uijen: "We hebben niet echt een maximum vastgesteld voor het aantal advocaten bij ons op kantoor, maar we hechten sterk aan onze eigen – en eigenzinnige – identiteit. Een kritische grens voor het behoud daarvan ligt misschien wel ergens rond de 50 of 60 advocaten; tegelijkertijd zullen we natuurlijk blijven meegroeien met de praktijk. We hebben er nu 45."
● Naam Martijn Uijen ● Is partner bij Höcker ● Leeftijd 38 jaar ● Grootste prestatie tot nu toe een serie langslepende en kostbare procedures voeren voor een cliënt, en die cliënt daar dan toch nog heel veel geld mee laten verdienen ● Grootste uitdaging eindelijk eens die roman schrijven die al jaren in mijn hoofd zit
Ford S-Max
Waarom wij toch altijd in van die dure auto’s rijden? En of we ons wel realiseerden dat niet alle juristen 100.000+ verdienen? Het zijn dit soort verwijten dat ons soms slecht doen slapen. Niet dat we ze ooit krijgen, maar toch. Zelfregulering en dat soort dingen. Daarom maar eens in een Ford gestapt. De S-Max dus. Prima auto voor niet te veel geld. Het hele elftal kan er in, maar toch netjes voor als je bij de klant komt voorrijden. De S-Max is een zogenoemde cross over, hetgeen zoiets is als een allemansvriend. Beetje SUV, beetje MPV, beetje sedan. De S staat voor sportief en dat valt de verwende Mr.-testrijder een beetje tegen. Ondanks de 2.3 liter motor wordt het nooit echt Spannend en Snel. Wel heel erg Soepel. De Max staat voor ruimte en dat heeft-ie zeker. Hij deed ons een beetje denken aan de Mercedes R-klasse. Aan de buitenkant zie je het er niet aan af. Maar aan de binnenkant, tjonge jonge. Waarom onze uitvoering nou per se rood moest zijn, terwijl zwart deze auto veel beter staat, maar alla. Hij rijdt werkelijk uitstekend en wat een ongelooflijk complete auto voor die kleine 40 mille. Dachten we. Tot we het prijskaartje van de importeur zagen waaruit bleek dat er voor een kleine 20.000 euri aan accessoires in onze S-Max zat gepropt.
● MerkFord ● type S-Max ● motor 2.3. ● vermogen 160 pk ● koppel 500 Nm ● top 193 km/uur ● 0-100km/u 11,2 sec ● verbruik 7,2 (l/100km) ● prijs € vanaf 38.370