Belang AD Nieuwsmedia verkocht aan PCM

Delen:

Uitgever Wegener verkoopt zijn belang van 37 procent in AD Nieuwsmedia (de joint-venture van Wegener en PCM) aan PCM. PCM had al 63 procent van de aandelen in bezit. In samenhang hiermee koopt PCM Uitgevers de drukkerij Wegener NieuwsDruk West in Den Haag en verkoopt PCM zijn dochter PCM Lokale Media, uitgever van 27 huis-aan-huis weekbladen uit in Zuid-Holland, aan Wegener.

Partijen
1. PCM Uitgevers BV (Michiel Kramer, Henriette Sperling)
2. Stichting Democratie en Media, grootaandeelhouder PCM
3. Koninklijke Wegener NV
4. De Persgroep NV

Adviseurs PCM Uitgevers BV (Michiel Kramer, Henriette Sperling)
1. NautaDutilh (Christiaan de Brauw, Berber Broeze, Gijs van Nes, Rogier Stevens, Wikke Nijland, Arief van Rhee, Wijnand Bossenbroek, Gijs ter Braak)
2. Royal Bank of Scotland (Mark Zuidema, Jan Middendorp, Brigitte Loppé)
3. Nielen Schuman (Paul Nielen)

Adviseurs Stichting Democratie en Media, grootaandeelhouder PCM
1. Houthoff Buruma (Pieter van der Korst)

Adviseurs Koninklijke Wegener NV
1. Freshfields (Jan Willem van der Staaij, Gerben den Hertog, Hanneke Rothbarth)
2. Allen & Overy (Elske Henny)
3. Bosch en Ruiter (Derk Domela Nieuwenhuis)
4. Independent Media (Rob van Schaik, Corstiaan Withagen)

Adviseurs De Persgroep NV
1. Allen & Overy (Jan Louis Burggraaf, Wouter Ofner, Martine Polvliet)

Christaan de BrauwChristiaan de Brauw, dealmaker voor NautaDutilh: “De transactie was relatief complex omdat deze bestond uit drie verschillende deeltransacties. Allereerst de uitkoop door PCM van haar joint venture partner Wegener in AD Nieuwsmedia (ADN). Wegener nam daarmee afscheid van de in 2005 opgerichte fusiekrant en dergelijke beëindigingen van joint ventures hebben altijd hun eigen dynamiek en gevoeligheden. PCM zal de toekomst van ADN nu naar alle waarschijnlijkheid samen met haar toekomstig groot aandeelhouder De Persgroep (DPG) vormgeven, waarbij ADN dochtermaatschappij wordt in plaats van een door twee partijen gezamenlijk gedreven onderneming. Naast de overname van de ADN aandelen, was een zeer belangrijk onderdeel van de transactie de verkrijging door PCM van de drukkerij van Wegener in Den Haag. Efficiënte drukkerijen zijn voor de bedrijfseconomische houdbaarheid van de uit te geven kranten cruciaal. De transacties tussen ADN en de Wegener drukkerij in Den Haag zijn dan ook aan elkaar gekoppeld.
Ten slotte was onderdeel van de transactie de verkoop van PCM Lokale Media aan Wegener, een groot aantal regionale huis-aan-huisbladen. PCM was dus zowel koper als verkoper in deze transacties, hetgeen resulteerde in een intensief transactieproces waarbij vanuit PCM vooral Michiel Kramer en Henriette Sperling betrokken waren.
Naast het onderhandelingsproces met Wegener speelde de relatie met DPG een grote rol. Het interessante van de onderhandelingen was dat de uitgangspunten en scenario’s veranderden. In eerste instantie werd beoogd dat DPG ADN en de drukkerij na afloop van de transactie van PCM zou overnemen. Gedurende de onderhandelingen is de relatie tussen PCM en DPG geïntensiveerd en dit heeft, zoals bekend, uiteindelijk geresulteerd in de verkrijging van een meerderheidsbelang in PCM door DPG. In eerste instantie was het voor PCM van groot belang om enerzijds de Wegener transactie en anderzijds de doorverkooptransactie met DPG zoveel mogelijk als een ‘back-to-back’ transactie vorm te geven, waarbij de transacties zoveel mogelijk op dezelfde voorwaarden zouden worden gestructureerd en PCM dus zo min mogelijk materiele overblijvende risico’s zou houden. In het huidige scenario waarin DPG aandeelhouder van PCM wordt, kon de aandacht zich volledig richten op de voorwaarden van de transacties met Wegener en de strategische doelstellingen van PCM en DPG op de lange termijn.
In het huidige economische klimaat zijn bepaalde transactiemodaliteiten relevanter dan vroeger. Zo moest nu Mecom, de grootaandeelhouder van Wegener, aandeelhoudersgoedkeuring verkrijgen voor deze transacties. Misschien is echter wel de belangrijkste invloed van de crisis dat partijen eerder genoodzaakt zijn te besluiten over strategische veranderingen en vervolgens de gemaakte keuzes ook op korte termijn moeten uitvoeren. In deze crisistijden wordt de financiële haalbaarheid van transactievoorwaarden zeer scherp in de gaten gehouden, maar kwamen partijen er toch samen uit. Toen duidelijk werd dat partijen over de laatste uitstaande punten overeenstemming zouden krijgen heerste er daarom blijdschap. Op het laatst staat er altijd een aantal zogenoemde key issues open en wordt er in aparte kamertjes overlegd over package deals en creatieve voorstellen die aan de andere kant kunnen worden gedaan of op reacties op voorstellen van die andere kant.”

Ook een deal te melden? Mail naar deals@mr-magazine.nl

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Meest gelezen berichten

Van onze kennispartners

Juridische vacatures

Scroll naar boven