De agenda van ACM

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Op 5 februari jl. heeft ACM – de opvolger van mededingingswaakhond NMa, telecomregulator OPTA en de Consumentenautoriteit – zes thema’s gepubliceerd waar zij zich de komende twee jaar in het bijzonder op wil richten. Zij nodigt iedereen uit mee te denken over die thema’s.

Voor de liefhebbers van het mededingingsrecht zouden het wel eens weinig spannende jaren kunnen worden. Althans als het aan ACM ligt, want op het gebied van de private handhaving van het mededingingsrecht en in Brussel gebeurt er genoeg. Maar in de zes door de ACM genoemde thema’s is het hard zoeken naar mededinging, kartels en machtsposities.

Zo betreft thema 1 de online consument, die volgens ACM veilig moet kunnen internetten en kunnen kiezen wat er met zijn persoonsgegevens gebeurt. Een nobel streven, maar voor ACM liggen hier geen wettelijke taken.

Dan thema 2: de investeringen in de uitrol van telecom- en energienetwerken. ACM wil die uitrol stimuleren in het kader van haar regulerende bevoegdheden op de betrokken markten. Ook een nobel streven, maar dan is het advies aan ACM vooral om minder te reguleren.

Thema 3 gaat over oneerlijk verlopen publieke aanbestedingen.  Dat kan echt een kartelthema worden. Maar de praktijk leert dat als dat soort geheime “bid rigging” kartels worden onderzocht, dat bijna altijd het gevolg is van spijtoptanten die te biecht gaan.

Thema 4 gaat over samenwerkingen in de zorg die ten goede komen aan de patient. Als de ACM hier de lijn volgt in haar beoordeling van ziekenhuisfusies dan wordt het vooral een kwestie van goedkeuren.

Ten slotte thema’s 5 en 6: ACM onderzoekt overstapdrempels in de sectoren zorg en energie en hoe de concurrentie beter kan in de bancaire sector. De uitkomsten laten zich nu al voorspellen: er kan veel beter maar ACM heeft geen wettelijk instrumentarium daarin zelf een rol te spelen.

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Over Mr.

Mr. is hét platform voor juristen. Mr. bericht over actuele zaken in de juridische wereld en belicht en becommentarieert deze vanuit een onafhankelijke positie. Mr. richt zich op alle in Nederland actieve juristen en WO-rechtenstudenten..

Volg MR. op social media

Service menu

Contactgegevens

Uitgeverij Mr. bv
Paul Krugerkade 45
2021 BN Haarlem
Uitgever: Charley Beerman
E-mail: beerman@mr-magazine.nl

Scroll naar top