Dealmakers van de week zijn Alexander Klöpping en Marten Blankesteijn, de oprichters van Blendle, en hun adviseurs Matthijs Ingen Housz en Patrick Munk (INGEN HOUSZ). De investeringstakken van The New York Times en Axel Springer steken 3 miljoen euro in de ontwikkeling van Blendle, de digitale nieuwskiosk waar veel Nederlandse media inmiddels bij zijn aangesloten. Het geld zal door de startup worden gebruikt om internationaal uit te breiden.
Alexander Klöpping en Marten Blankesteijn, oprichters Blendle: “Er was veel interesse voor onze business; we hadden gelukkig de luxe dat er meerdere opties waren.Er was interesse van prestigieuze venture capitalists, maar uiteindelijk voelden we ons veel meer thuis bij The New York Times en Axel Springer. We zijn met Blendle begonnen omdat we journalistiek fantastisch vinden, en dan is er niets mooiers dan een investering van de twee bedrijven die wereldwijd voorop lopen als het gaat om online journalistiek. Terugkijkend op het gehele proces, vonden we persoonlijk de hoofdlijnen – hoeveel geld voor hoeveel procent en wie krijgt wat te zeggen – heel erg leuk. De gedetailleerde uitwerking was voor ons minder spannend, maar daarom niet minder belangrijk. Gelukkig hadden we daar Matthijs en Patrick voor. Hoe het nu gaat? Goed! Met deze investering kunnen we Blendle uit gaan rollen naar andere landen. Daarvoor moeten we nu dus bij heel veel uitgevers langs. Daarnaast willen we ons team – nu 32 man – flink uitbreiden. Dus als we in Nederland zijn voeren we vooral sollicitatiegesprekken.”
Matthijs Ingen-Housz en Patrick Munk, dealmakers voor INGEN HOUSZ: “Wij raakten betrokken bij deze deal via mond-tot-mondreclame; ik kreeg een half jaar geleden een mailtje van Alexander Klöppingdie een aantal warme aanbevelingen had gekregen. Het was fijn dat we in een vroeg stadium werden betrokken, in de fase dat de termsheet nog niet getekend was en de piketpaaltjes dus nog niet gezet waren. Cruciale aspecten waren de keuze voor het type investeerder, de financiële aspecten en het borgen van de gecontinueerde onafhankelijkheid van Blendle. De transactie verliepsoepel. Alle partijen beseften dat een investering in Blendle door Axel Springer en The New York Times en de daarmee samenhangende samenwerking een ‘match made in heaven’ is. De samenwerking met Alexander en Marten van Blendleen met Paul Cronheim, Lennard Keijzer, Martin Roberts en Deline Kruitbosch van De Brauwwas gewoon prettig. Een transactie als deze leidt tot uitgebreide overeenkomsten, en het was duidelijk dat Alexander en Marten daar niets mee hebben, maar een gezonde focus hielden op de groei en bloei van Blendle. Zo vulden we elkaar aan. Deze deal past in een trend waarbij corporate venture capital en corporate venturing in Europa in opkomst zijn. Vrijwel alle grote bedrijven zijn hier nu in enige vorm mee bezig. Een uitdaging daarbij is hoe je de voordelen van een groot bedrijf combineert met de voordelen van een startup. Bij deze investering van Axel Springer en The New York Times in Blendle zijn alle randvoorwaarden voor win-win vervuld. De transactie werd geclosed in de eerste maand van het bestaan van INGEN HOUSZ. Inmiddels zijn we op zoek naar een additionele advocaat-medewerker voor onze PE/VC transactiepraktijk.”
Adviseurs Axel Springer SE: De Brauw Blackstone Westbroek (Paul Cronheim, Lennard Keijzer, Deline Kruitbosch, Okke Suurenbroek, Lotte Boon, Martin Roberts, Nathalie van Wiggen)
Adviseurs Blendle BV en oprichters Alexander Klöpping en Marten Blankesteijn: INGEN HOUSZ (Matthijs Ingen-Housz, Patrick Munk)
