Adviseurs Parcom: De Brauw Blackstone Westbroek (Claudia van Rappard-Priem, Lennard Keijzer, Jan Wytze Haanstra, Rick van ‘t Wout, Fleur ter Hoeven, Henk van Ravenhorst), RBC Capital Markets, KPMG
Adviseurs Just Brands: Lexence (Diederick de Boer, Vibeke Deelen, Nicky Spaan, Manouk Homma), ING
Claudia van Rappard-Priem, dealmaker voor De Brauw Blackstone Westbroek: “De oprichters van Just Brands verkochten het bedrijf dat ze hebben opgebouwd en groot gemaakt. De dynamiek in zo’n founder-deal is anders dan in een PE secondary buyout; het is nog persoonlijker. Daarom is het extra belangrijk dat er een goede klik is tussen de investeerder en de oprichters. Parcom investeert veel in founder-led bedrijven en hecht veel waarde aan het opbouwen van een goede relatie met de oprichters. Partijen gaan samen een partnership aan om het bedrijf in een volgende fase te brengen en verdere groei mogelijk te maken. Als adviseur is het in dit soort trajecten belangrijk om steeds goed de balans te bewaren: optimaal de belangen van je cliënt behartigen en tegelijkertijd de relatie tussen de PE investor en de founder in het oog houden.
Ons De Brauw-team werkt vaak samen met Parcom en weet inmiddels goed welke items voor Parcom belangrijk zijn. Dat maakt de onderhandelingen constructief en efficiënt: de ‘rituele dans’ tussen adviseurs kunnen we overslaan om meteen tot de kern te komen. Ook in de transactie met Just Brands was dit het geval. De retailsector heeft specifieke kenmerken, zoals een combinatie van on- en offline verkopen, specifieke regelgeving en de productie- en supply chain. Daardoor zie je in dit soort transacties vaak gespecialiseerde adviseurs. Mijn eigen ervaring met M&A transacties in de retail sector – onder andere de investering in Hunkemöller door Parcom, en de acquisitie van Deen Supermarkten door Albert Heijn – hielp ons ook om al vroeg aandachtspunten te bepalen en daarop te anticiperen.
De cliëntrelatie tussen Parcom en De Brauw gaat al vele jaren terug. Een van de eerste transacties waarin we Parcom bijstonden was de investering in Simpel.nl. Lennard Keijzer was vanuit De Brauw in de lead. Er was een wederzijdse klik en sindsdien hebben we Parcom bijgestaan in veel verschillende transacties, waaronder Hunkemöller, Zorg van de Zaak, Wajer Yachts en Climate for Life. Door de verschillende buy-sides en sell-sides die we inmiddels met Parcom hebben gedaan, zijn we goed op elkaar ingespeeld en kennen we de structuur en het team van Parcom goed. Het is altijd een heel prettige samenwerking tussen het Parcom-team en De Brauw-team.”