Dealmakers van de week: Harald Spruit (Freshfields) en Helger Kamerman (Vestius)

Delen:

Foto: Spruit (l) en Kamerman (r)

Dealmakers van de week zijn Harald Spruit (Freshfields) als adviseur van Talpa en Helger Kamerman (Vestius) als adviseur van Vereniging Veronica. Talpa, het mediaconcern van John de Mol, neemt persbureau ANP over van Vereniging Veronica en versterkt daarmee haar positie in de Nederlandse nieuwsvoorziening. Het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP) is in 1934 opgericht door Nederlandse kranten. Het grootste persbureau van Nederland levert onder meer nieuwsberichten, radiobulletins, foto’s en video’s aan media en verhuist later dit jaar naar Den Haag.

Harald Spruit, dealmaker Freshfields (adviseur Talpa): “Het meest in het oog springende element was uiteraard de borging van de onafhankelijkheid van ANP. Het redactiestatuut, de redactieraad en de rol van de onafhankelijke commissaris werden daarom in de transactiedocumentatie verankerd. Niet dat die onafhankelijkheid tijdens de onderhandelingen voor Talpa ooit een heikel punt is geweest: voor Talpa gingen de investering in ANP en de continuïteit van kwalitatief hoogwaardige nieuwsvoorziening door ANP hand in hand. Dat neemt niet weg dat enige scepsis van sommige commentatoren op de deal wel verwacht werd, en ook vanuit dat perspectief is het dan prettig als je kan wijzen op een vastgelegd juridisch kader voor onafhankelijkheid. Talpa heeft ons eind 2013 benaderd toen zij in een oplopend conflict waren beland met een inmiddels voormalig joint venture partner. Sindsdien mag ons kantoor al hun strategisch M&A werk doen, zoals de verkoop van Talpa Media aan de Engelse broadcaster ITV, de acquisitie van SBS Broadcasting, de overname van radiostations Sky Radio en Veronica van TMG en de recente overname van e-commerce platform Emesa. Het zijn typisch zaken waarin we de cliënt over de gehele breedte van onze Amsterdamse praktijk kunnen adviseren. Wat het werken met Talpa extra aardig maakt is dat hun team een zeer hoog ambitie niveau heeft, gepaard met een flinke dosis relativeringsvermogen. Dat spreekt ons aan. Of wij meer van dergelijke deals verwachten? Het heeft voor mijn gevoel vaak iets aanmatigends als juristen de markt voorspellen, maar het is anderzijds wel waar dat wij zowel boven als onder de radar veel voorbij zien komen. Voor de mediasector is het hoe dan ook makkelijk, want die is al jaren flink in beweging en dat zal niet snel veranderen. De vraag naar unieke content en de interconnectiviteit tussen adverteerder en consument zal in deze sector een drijfveer blijven voor innovatie, maar zeker ook voor M&A. Daarnaast is “digital technology” het nieuwe buzz word. In toenemende mate zit de echte waarde van bedrijven niet zozeer in tastbare maar in digitale activa. Daar hoort een ander risico profiel bij en een ander beschermingsregime. Ook het M&A proces zelf moet je in toenemende mate door een digitale lens gaan bekijken en die omslag is niet altijd even makkelijk, noch voor onze klanten noch voor de adviserend juristen.”

Helger Kamerman, dealmaker Vestius (adviseur Vereniging Veronica): “Het betrof geen alledaagse transactie, vooral door de bijzondere rol die een persbureau speelt in ons democratisch bestel. De beschikbaarheid van onafhankelijke, betrouwbare en accurate nieuwsberichten vormt daarbij een belangrijk onderdeel. ANP voorziet sinds 1934 in die behoefte en levert onafhankelijke nieuwsberichten waar blind op wordt gevaren door zowel Nederlandse als buitenlandse mediabedrijven. Die onafhankelijkheid heeft een belangrijke rol gespeeld in de transactie en heeft ook de nodige aandacht gekregen. Vereniging Veronica heeft er voor gezorgd dat ANP die belangrijke rol van onafhankelijk persbureau in een lastige periode heeft kunnen verstevigen. Er staat nu een sterke onderneming waar een grote groep super gemotiveerde journalisten letterlijk dag en nacht bezig is met nieuws en objectieve verslaggeving. Wij werken al langere tijd voor Vereniging Veronica. En met heel veel plezier. Het is een bijzonder investeringsfonds met een duidelijke en belangrijke missie. Vereniging Veronica maakt zich sterk voor pluriforme en onafhankelijke journalistiek. Een missie die ik volledig met hen deel. De overname van ANP is zeker niet de eerste opvallende overname in de mediasector geweest. De laatste jaren hebben zich gekenmerkt door veel verschuivingen en overnames. Inmiddels zijn de meeste landelijke dagbladen in handen gekomen van twee Belgische ondernemingen; Persgroep en Mediahuis. Hoewel daar wel eens vraagtekens bij zijn geplaatst, is inmiddels duidelijk geworden dat dit type ondernemingen heel goed in staat zijn om de markt van de dagbladen te bestendigen en verder uit te bouwen. Ik heb persoonlijk niet het idee dat er door deze overnames het eigen geluid van de verschillende titels bij het grofvuil zijn geplaatst. Ook de kernwaarden zoals onafhankelijkheid lijken niet in geding. Juist dit soort voorbeelden bewijzen dat aansluiting bij strategische partijen wel eens een hele goede optie kan zijn. Sterker nog, het zou wel eens de reden kunnen zijn dat er nog steeds sprake is van een redelijk pluriforme markt. Er liggen zeker meer mogelijkheden en kansen. Ik sluit meer deals in de mediasector dan ook zeker niet uit. Meest bijzonder rond de overname van ANP was het moment waarop de transactie wereldkundig werd gemaakt. Een persbureau staat natuurlijk zelf ook scherp in de belangstelling van de pers. Als je zelf al enige tijd aan een dergelijke overname werkt, is het interessant om te zien hoe er van buitenaf wordt gereageerd op de aankondiging van de overname. En reacties waren er genoeg!”

Adviseurs Talpa: Freshfields Bruckhaus Deringer (Harald Spruit, Lisa Hees, Julius Kahn, Jan-Jaap Koningsveld, Brechje Nollen, Liedewij Slagman)

Adviseurs Vereniging Veronica, V-Ventures: Vestius Advocaten (Helger Kamerman, Daan van Noord, Pieter Verloop), AXECO Corporate Finance (Hans de Haan, Roderick Smits, Sophie Jaspers)

Ook een deal te melden? Mail naar deals@mr-magazine.nl

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Scroll naar boven