Een advocatenkantoor kopen of verkopen, waar moet je op letten?

Een advocatenkantoor verkopen of juist een ander advocatenkantoor overnemen? Dan is het goed om te weten waar je op moet letten. Hoe ziet de markt eruit? Wat is een advocatenkantoor waard? En wat zijn trends en ontwikkelingen in de markt? In dit artikel bespreken we deze onderwerpen.

Delen:

Redenen om een advocatenkantoor over te nemen

Er zijn een aantal veelvoorkomende redenen om een advocatenkantoor over te nemen:

  • Het toevoegen van extra specialisaties om te groeien.
  • Het overnemen van een directe concurrent om te groeien en marktaandeel te vergroten.
  • Een nieuwe regio toevoegen aan het werkgebied van het kantoor

Waar moet je op letten als je een advocatenkantoor wil overnemen?

Onderzoek of het kantoor een goede reputatie heeft en de of de specialisaties van het kantoor aansluiten bij je eigen kantoor. Daarnaast is het belangrijk om een inzicht te hebben in het klantenbestand en de inkomsten van het kantoor. Probeer ook meer te weten te komen over het personeel. Is het bijvoorbeeld bereid om te blijven werken bij het kantoor na een overname? Controleer ook of het kantoor voldoet aan alle contractuele verplichtingen en of er geen zakelijke verplichtingen zijn die de groei van het bedrijf belemmeren. Bekijk ook de financiële situatie van het advocatenkantoor. Kijk naar de inkomsten, de uitgaven, winst en verlies en de activa van het kantoor.

Redenen om een advocatenkantoor te verkopen

Er zijn een aantal veelvoorkomende redenen om een advocatenkantoor te verkopen:

  • Pensioen van de directeur van het kantoor
  • Carrièreswitch van de eigenaar: je gaat bijvoorbeeld een bed and breakfast runnen in Frankrijk.
  • Een deel van de aandelen in het kantoor verkopen aan een investeerder om verder te kunnen groeien.

Waar let je op als je je advocatenkantoor wil verkopen?

Als verkopende ondernemer is het verstandig om je goed voor te bereiden. Maak daarom een exit-plan. Je bedrijf verkopen is een lang proces, maar met een goede voorbereiding is de kans op een succesvolle verkoop een stuk groter. Een exit-plan bestaat uit de volgende onderdelen:

  • De belangrijkste verkoopmotieven
  • Je doelstellingen
  • De verschillende exit-mogelijkheden
  • De uitvoering van het exit-plan

Om je te helpen met het opstellen van een exit-plan en het succesvol verkopen van je bedrijf kun je ook een overnameadviseur in de hand nemen. Veel accountantskantoren hebben hiervoor een aparte afdeling, maar er zijn ook veel onafhankelijke overnameadviseurs actief.

Wat is een advocatenkantoor waard?

Om je advocatenkantoor te verkopen heb je eerst een waardering nodig. Deze waardering is  vaak het startpunt van de onderhandelingen. Hieruit volgt de uiteindelijke verkoopprijs. De waardering van het bedrijf is onder andere afhankelijk van het klantenbestand, de omzet en de winst, het personeelsbestand en een aantal andere zaken.

Daarnaast wordt de prijs ook bepaald door schaarste op de markt, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en de onderhandelingsmacht voor de partijen. Ook synergie-effecten voor de koper zoals kostenbesparingen kunnen een rol spelen.

Om de waarde te bepalen wordt vaak de EBITDA multiple methode gebruikt maar er zijn ook andere opties zoals de DCF methode. Welke manier van waarderen gekozen wordt hangt onder andere af van de grootte van het kantoor. Volgens de Brookz barometer worden advocatenkantoren gemiddeld verkocht voor 4,95 keer de EBITDA.

Trends en ontwikkelingen in de markt

Verschillende ontwikkelingen in de markt zorgen de komende jaren voor veranderingen maar bieden advocatenkantoren mooie groei en overnamemogelijkheden. Er is een spanningsveld tussen maatwerk en standaardisering. Veel overeenkomsten kunnen tegenwoordig vaak als modeldocument worden aangeboden, waardoor klanten sneller en goedkoper geholpen kunnen worden. Toch zijn er ook complexe zaken die door specialisten moeten worden behandeld. Door het beste te bieden van beide kun je inspringen op deze trend. Ook is er een opkomst van virtuele advocatenkantoren. Op locatie komen hoeft vaak niet meer. Vanuit je thuiskantoor geef je advies aan je klant, deze logt in via een beveiligde verbinding met een vakspecialist voor advies.

Dit bericht valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid.

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Scroll naar boven