Tijdens de eerste coronagolf, nog voor de intelligente lockdown, kwamen alle vijftig DJI-directeuren bij elkaar om te bespreken welke maatregelen er in de inrichtingen moesten worden genomen. Verloven en bezoekuren werden opgeschort om zo de kans op besmettingen te verkleinen. Maar justitiabelen hebben wel recht op bezoek. In de bezoekruimtes werd plexiglas geplaatst maar sommige gedetineerden kozen voor de digitale variant: omdat ze hun familie en huisdieren liever in hun eigen omgeving willen zien of willen beeldbellen met familieleden in het buitenland. “Wat mij betreft is digitaal contact een blijvertje”, aldus Bakker.
Re-integratie
Ook het contact met de ketenpartners – reclassering, gemeenten en vrijwilligersorganisaties – verliep vanaf het begin van de coronacrisis digitaal. Doel was immers om het aantal in- en uitbewegingen in de penitentiaire inrichtingen tot een minimum te beperken. Re-integratie in de samenleving moest wel doorgaan, aldus Bakker: “De kans dat iemand na zijn gevangenisstraf op het goede pad blijft, is groter als de vijf leefgebieden – werk, wonen, schuldhulpverlening, zorg en identiteitsbewijs – al in detentie op orde zijn.” Gesprekken die nodig zijn voor de rechtsgang, zoals gesprekken met een advocaat, mogen wel in de inrichting plaatsvinden.
Telehoren
Tijdens de eerste golf is in elke gevangenis een digitale zittingskamer ingericht, met apparatuur om te kunnen videobellen. Van hieruit kunnen eenvoudige zaken worden gedaan, zoals het verlengen van voorlopige hechtenis. Inmiddels worden er in Nederland zo’n 350 zaken per week op deze manier behandeld. Voorheen gingen justitiabelen naar de rechtbank, maar een zitting van een half uur kostte al snel een hele dag. De DJI heeft gevraagd hoe justitiabelen het telehoren ervaren: “Velen vinden het fijner.”
Goedkoper
Voor de rechtspraak is dat efficiënt, adequaat en een stuk goedkoper. Bakker: “Als het aan mij ligt, gaan we na de coronacrisis door met digitale zittingen. Uiteraard moeten we blijven investeren in de techniek en logistiek. En regelmatig met de rechtspraak, het Openbaar Ministerie en de advocatuur bekijken wat er nog beter kan om telehoren verder te professionaliseren.”
Lees hier de column van Gerard Bakker.