Google AdWords: een goed alternatief om hoger in Google te komen

Delen:

Steeds meer mensen zoeken juridisch advies via het internet. Een groot gedeelte van deze potentiële cliënten zoekt ook online een advocaat. Maar hoe vinden deze mensen uw kantoor?

Natuurlijk kunt u gaan bloggen of zelfs een contentplatform opzetten. Maar het kost dure declareerbare uren om blogs te schrijven. Daarnaast duurt het maanden en wellicht zelfs jaren voordat u hoger in Google komt. Het is duurzaam. Maar het vergt een lange adem.

Met alle aandacht voor contentmarketing lijkt Google AdWords onder te sneeuwen. Ten onrechte. AdWords is een prima short cut om uw kantoor vindbaar te maken. U kunt het tijdelijk gebruiken terwijl u start met bloggen. Maar u kunt het ook gebruiken als alternatief.

Met Google AdWords kunt u uw naamsbekendheid verbeteren, verkeer naar uw website genereren en nieuwe cliënten binnenhalen. Mits u het goed inzet.

Wat is Google AdWords?

AdWords is de naam van het advertentieprogramma van Google. In deze blog bespreek ik alleen het adverteren op de zoekmachine. AdWords biedt ook de mogelijkheid om op het Google Display Netwerk (websites van derden) en Youtube te adverteren.

Bij Google wordt onderscheid gemaakt tussen de betaalde zoekresultaten vanuit AdWords, en de organische zoekresultaten. Een hoge vermelding in de betaalde zoekresultaten heeft geen invloed op de organische zoekresultaten.

Als een gebruiker zoekt naar „advocaat haarlem”, dan worden er advertenties getoond van advocatenkantoren die adverteren op deze zoekterm. AdWords werkt met een veilingsysteem. De advertenties worden gerangschikt op basis van de kwaliteitsscores en biedingen.

Google AdWords Advocaten Haarlem

Mits uw advertenties en de bestemmingspagina (pagina waar de advertentie naartoe linkt) relevant zijn voor de advertentie, zult u een hoge kwaliteitsscore halen. Zelfs bij lagere biedingen kunt u de veiling „winnen”: boven de concurrent uitkomen. U betaalt bij AdWords overigens niet per zoekopdracht, maar alleen als iemand daadwerkelijk op uw advertentie klikt.

AdWords levert sneller resultaat dan bloggen

Er zijn genoeg redenen om te bloggen. Maar als u meteen resultaat wilt, dan moet u AdWords gebruiken.

Voor bloggen moet u een lange adem hebben. Stel dat u één blog per week schrijft, dan heeft u na een jaar ruim vijftig blogs. Het kost echter maanden en wellicht jaren, voordat u genoeg autoriteit heeft opgebouwd om deze blogs hoog te ranken in Google. Genoeg advocaten hadden daar niet het geduld voor. Het internet ligt bezaaid met de ruïnes van verlaten advocatenblogs.

Bij AdWords kunt u een grote hoeveelheid relevante zoekwoorden kiezen. Afhankelijk van uw biedingen en kwaliteitsscore, kunt u ook meteen bovenaan staan voor deze zoekwoorden. U hoeft geen maanden of jaren te wachten. Na het starten van de campagne staat u bovenaan.

AdWords levert meer cliënten op dan bloggen

Voor bepaalde zoektermen is de concurrentie te groot. Voor deze resultaten zult u niet op de eerste plaats kunnen komen. En zelfs als dat lukt dan staan er nog drie advertenties boven. Maar denkt u: niemand klikt toch op die advertenties?

Uit onderzoek blijkt dat deze advertenties juist veel klikken binnenhalen. Bij veel commerciële zoekopdrachten halen de advertenties zelfs 60% van de klikken binnen. Als u niet adverteert, dan loopt u deze klikken mis. Daarbij maakt Google het onderscheid tussen organische en betaalde zoekresultaten steeds kleiner. Waarschijnlijk neemt dit percentage dus alleen maar toe.

AdWords is meetbaar en schaalbaar

Met AdWords weet u exact hoeveel vertoningen uw advertentie heeft gehad. Ook kunt u zien hoeveel mensen op uw advertenties hebben geklikt. Daarnaast kunt u bijhouden of zij via uw website contact opnemen. Hierdoor is het eenvoudig om inzichtelijk te maken wat de campagne u oplevert.

Nog fijner is dat AdWords schaalbaar is. Als u tevreden bent met de resultaten, dan kunt u het budget verhogen om meer cliënten binnen te halen. Als u het druk heeft, dan kunt u (tijdelijk) de campagne stopzetten.

Beginnen met Google AdWords

AdWords is een prima alternatief voor bloggen als u hoger in Google wilt komen. Ga dus niet blind voor bloggen, maar maak een afweging tussen tijd en kosten. Bedenk daarbij ook op welke termijn u resultaten wilt zien. Enthousiast geworden? Begin dan met het opzetten van een campagne in Google AdWords.

Gebruikt uw advocatenkantoor al Google AdWords? Of kiest u toch liever voor bloggen? Wat zijn uw overwegingen?

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Ook interessant:

Scroll naar boven