In-house is een al jaren bestaande interviewreeks waarin een kijkje wordt gegeven in de keuken van de bedrijfsjurist. Peter Milders, partner bij Voxius, heeft hiervoor destijds het initiatief genomen en zorgt ook nu nog voor de interviews en de periodieke bundeling daarvan. De waarde van deze veel gelezen interviews ligt in de mogelijkheid die collega-bedrijfsjuristen wordt geboden om eens te kijken hoe precies hun collega in het betreffende bedrijf de zaken aanpakt. Deze keer een interview met Bart Versteeg, general counsel bij Civolution.
Hoewel minder bekend dan ASML en haar voormalige moederbedrijf Philips, is Civolution een treffend voorbeeld waarom Eindhoven in 2011 werd uitgeroepen tot de slimste regio van de wereld. De Amerikaanse denktank Intelligent Community Forum had Eindhoven de afgelopen drie jaar ook al genoemd in de top-7 ‘slimste plekken’. Bart Versteeg: “Maar liefst 36% van alle particuliere R&D-activiteiten in Nederland vindt plaats in de regio Eindhoven. Civolution levert daarin een wezenlijke bijdrage.”
Hij vervolgt: “Als Civolution en als legal staan wij echt met de spreekwoordelijke poten in de modder. Dat maakt deze business extra interessant en voortdurend uitdagend. De ontwikkelingen gaan razendsnel en legal denkt continu mee met de business case.”
Wereldwijd is Civolution marktleider op het gebied van het monitoren en managen van mediacontent. De bedrijfsnaam is afgeleid van Content Identification, samengetrokken met het begrip (r)evolutie. In de kraamkamer van Philips startte men zo’n kleine twintig jaar geleden met onderzoek naar en activiteiten rondom digitale watermerken. Na de verzelfstandiging in 2008 is het hard gegaan. In vijf jaar tijd is het bedrijf meer dan verviervoudigd. Wereldwijd monitort het meer dan 2600 tv-stations, waarvan ongeveer 400 vanuit Eindhoven. Het heeft daarmee het grootste netwerk in de wereld dat zich bezighoudt met het monitoren van content op televisiekanalen. Naast grote televisieprogramma-producenten over de hele wereld kan Civolution ook de studio’s in Hollywood en diverse internationale sportorganisaties tot haar klanten rekenen. Maar denk ook aan grote adverteerders en direct response bedrijven die er alle belang bij hebben om te weten dat hun reclames worden uitgezonden op het juiste moment en met de afgesproken lengte van de reclameboodschap. Verder zijn de grote news agencies, zoals bijvoorbeeld Associated Press en Reuters klant. Wanneer hun beeldmateriaal door derde partijen wordt gebruikt, weet men dat direct door middel van de techniek en diensten van Civolution, en kan ook worden beoordeeld of er inbreuk is gemaakt ofwel dat een en ander volgens afspraak is gebruikt en er dus een vergoeding tegenover staat.
Piraterij
De contenteigenaren brengen hun content pas in omloop nadat het voorzien is van een digitaal watermerk, ofwel er digitale fingerprints van zijn gemaakt. Versteeg vertelt enthousiast dat Civolution het enige bedrijf ter wereld is met de door Hollywood studio’s goedgekeurde watermerktechnologie voor digitale bioscoopfilms.“We hebben dan ook niet voor niets een vestiging in Los Angeles waar alle grote studio’s hun basis hebben.”
Met de slimme software voegen ze een digitaal watermerk toe aan beeld of geluid dat vervolgens weer door software gedetecteerd kan worden. “Het watermerk wordt continu geactualiseerd waardoor het mogelijk is te achterhalen waar een illegale kopie vandaan komt. Zo maken wij het bestrijden van piraterij mogelijk. Het watermerk mag natuurlijk niet te zien of te horen zijn, dat is essentieel voor onze klanten.” Dankzij deze beveiligingstechnieken durven studio’s ook nieuwe producten aan te bieden en hun traditionele distributiemodellen te veranderen. Video On Demand (VOD) neemt een steeds grotere vlucht. Steeds korter na de release van een nieuwe film in de bioscoop is het mogelijk diezelfde film tegen betaling al thuis te zien, waarbij een camcorder-kopie voor internet of illegale DVD-distributie natuurlijk zo is gemaakt. De techniek is echter zo goed dat studio’s het aandurven omdat het piraterij afschrikt en illegale distributie nu nog effectiever kan bestrijden.
Smart TV
Naast het beveiligen houdt Civolution zich ook bezig met het analyseren van content, Media Intelligence. Dus waar en wanneer content van klanten wordt uitgezonden. Dat is belangrijke en waardevolle informatie. “Door onze audio-watermerktechnologie is het bijvoorbeeld ook mogelijk kijk- en luisteronderzoek te doen.”
Relatief nieuw, maar veelbelovend, is Media Interaction. Hierbij gaat het naast interactiemogelijkheden voor Smart TV’s vooral om het zogenaamde second screen. “Wij hebben watermerk- en fingerprinttechnologie ontwikkeld die ervoor zorgt dat second screen applicaties voor smart phones en tablets volautomatisch kunnen synchroniseren met het televisieprogramma of de bioscoopfilm. Hierdoor kun je allerlei interactieve functionaliteiten en diensten aanbieden. Denk aan een extra verhaallijn in een film, alleen zichtbaar via een mobiele device.”
The next step voor Civolution is de gaming industrie en de sociale media waar eveneens veel waarde is toe te voegen door zijn technologieën.
Bataljon
Versteeg en Maarten Bom (senior legal counsel) vormen het legal team. Zij bestrijken daarmee alle kantoren (Eindhoven, Rennes, Los Angeles, New York en Hong Kong) en met name de vestigingen in Rennes en Londen worden regelmatig bezocht. Beiden hebben een achtergrond in de advocatuur. Versteeg is advocaat geweest bij Loyens & Loeff om via bedrijfsjuridische posities bij Philips en NXP uiteindelijk bij Civolution aan de slag te gaan. Bom heeft als advocaat bij NautaDutilh gewerkt en is via RTL en Jumbo Supermarkten bij Civolution gekomen. “Begrip van de specifieke technologieën, diensten en softwareproducten is essentieel om goed te kunnen contracteren en adviseren”, zegt Versteeg. Doorlopend werkt de afdeling aan tientallen contracten, afhankelijk van de fase waarin men zit. “Van onze contracten is 99% in het Engels en nog geen 5% daarvan is volgens het Nederlands recht.” Denk daarbij aan technologie- en software- licentiecontracten, service en service level contracten, maintenance-, distributie-, en agentuurovereenkomsten, R&D-projecten. “Dagelijks werken met Amerikaanse klanten houd je als jurist zeker scherp, je staat dikwijls tegenover een bataljon inhouse juristen die je niet aflatend bestoken met hun corporate policies.” Voor Azië gelden weer hele andere ‘regels’ in de onderhandeling. “Onderhandelen met inhouse legals in Azië is bij tijd en wijle bijna surrealistisch. Alles moet ‘mutual’ en naar ‘neutraal’ recht. Hoezo neutraal recht?”, zegt Versteeg met een glimlach.
Hij is daarnaast ook verantwoordelijk voor corporate zaken en strategische zaken, in samenwerking met de CEO en CFO. Aan de laatstgenoemde wordt gerapporteerd, Stefan Wiezer. Alle litigation wordt gecoördineerd door Versteeg. Momenteel zijn zij een van de meer dan 140 gedaagden van een zogenaamde patenttrol in een vermeende inbreukzaak in de Verenigde Staten. Tegelijkertijd is men eiser in een procedure in Frankrijk. Ook op het vlak van fusies en overnames wordt gewerkt. De meest recente is de overname van de watermerkactiviteiten van Technicolor (voormalig Thomson).
Huisadvocaten
In Nederland wordt Civolution voor alle ondernemingsrechtelijke zaken bijgestaan door Marcel van der Vorst (Jones Day) en incidenteel door Michiel van Schooten (Lexence). Voor het arbeidsrecht werkt men samen met Dave Sieler (Deterink) en notariële ondersteuning vindt men bij Petra de Jong (AKD). In Frankrijk wordt eveneens met Jones Day gewerkt waar het onderemingsrecht betreft. Bij procedures schakelt men August & Debouzy en Vivien & Associés in. Voor grote IE-vraagstukken en (gerelateerde) procedures wordt in de Verenigde Staten samengewerkt met Mayer Brown en Cooley.
Kennis en netwerk
Door de goede samenwerking met advocatenkantoren wordt er veel deelgenomen aan inloop- en discussiedagen bij onder meer Simmons & Simmons, NautaDutilh, De Brauw, AKD en Loyens & Loeff. Ook voor buitenlandse seminars is ruimte, naast natuurlijk de onderscheiden Grotius-opleidingen. Zo heeft Maarten Bom de Grotius Informaticarecht variant afgerond. Verder wordt kennis gedeeld via bijeenkomsten van het NGB.