In-house bij Unilever Benelux

Delen:

In de snelle wereld van marketing en sales is het van wezenlijk belang om alle juridische trends goed bij te houden, meent Klaas Evelein, general counsel van Unilever Benelux. “Alleen al de opkomst van social media heeft het juridische landschap goed opgeschud.”

Unilever is het grootste bedrijf in fast moving consumer goods in de Benelux. Zo brengt het in Nederland zo’n veertig bekende merken op de markt en werken er circa 3.100 mensen in Nederland. Sinds 2008 werken de marketing- en salesorganisaties van Unilever Nederland en Unilever België samen. Datzelfde geldt voor de afdelingen die ze ondersteunen, waaronder Legal. Klaas Evelein, die eerder advocaat was bij Boekel De Nerée en SOLV Advocaten en legal counsel bij Unilever, leidt sinds 2012 de juridische afdeling.

Acht juristen, twee in België en zes in Nederland, leveren bijstand op het gebied van onder meer contractenrecht, mededingingsrecht en marketingrecht. Over de vraag naar de juridische trends in de werkzaamheden hoeft Evelein niet lang na te denken. “We moeten allereerst steeds vaker antwoord geven op de vraag: hoe kunnen we onze producten op een verantwoorde manier marketen met het oog op kinderen? Unilever heeft zelf een strikt beleid en er is Europees recht, maar dan nog zijn er nog veel grijze gebieden. Op welke kijkhoogte kun je bijvoorbeeld reclame plaatsen voor een ijsje in een winkel zonder dat je kinderen ontoelaatbaar marketeert? Ook kan ik me een actie herinneren waar je bij verschillende producten van ons kon sparen voor kinderspeelgoed. Sommige hiervan bevatten relatief veel calorieën. Moeten we deze producten dan helemaal uitsluiten van de spaaractie?” Food legislation is een ander voorbeeld van een specialistisch rechtsgebied dat de afgelopen jaren in opmars is. Evelein: ”Dit geeft bijvoorbeeld antwoord op de vraag wanneer je een bepaald drankje de stempel ‘light’ mag meegeven, of welke informatie op een voedselverpakking moet staan.” Van oudsher heeft zijn afdeling ook met privacyrecht te maken gehad, maar de afgelopen jaren is de ontwikkeling hiervan pas echt in een stroomversnelling gekomen. Evelein: ”De nieuwe Europese privacyverordening, die nog wel in werking moet treden, zorgt echt voor een momentum; bij Unilever is privacy op alle niveaus een prioriteit. Voor ons team is het iets waar we de afgelopen periode de focus op hebben gelegd.”

Stoere brief

Praktisch gezien hebben social media ook veel invloed. “Als we vroeger een promotionele actie hadden, dan leidden we de deelnemers naar een eigen website en kon je daar bijvoorbeeld iets aanvinken met actievoorwaarden. Als je daarentegen op social media een marketingactie wil starten, heb je aparte regels waar je aan moet voldoen. Maar er speelt meer: wat doe je als op social media Unilever-merken worden gebruikt of misbruikt? In het begin hadden we de neiging om overal tegen op te treden, maar dan schrijf je een stoere juridische brief en een dag later staat die ook op Facebook. We hebben inmiddels geleerd om wat selectiever te werk te gaan”, aldus Evelein. “Deze houding vind ik ook passend nu wij social media zelf aan de andere kant ook meer en meer willen gebruiken. Zo zal marketing positieve uitlatingen over een Unilever-product die een consument heeft geplaatst natuurlijk graag meer exposure geven.”

Zelfsturend team

Met het papieren tijdperk definitief achter ons is voor Evelein ook het moment aangebroken om werk te gaan maken van de simpele toegankelijkheid van informatie. “Door de digitalisering kunnen we alle relevante knowhow voor de business op een legal port zetten. Dit betekent voor ons wel dat we nog veel dossiers moeten doorspitten om de relevante delen daarvan te digitaliseren. Deze klus is zeker de moeite waard. Het einddoel dat ik hiermee voor ogen heb is dat mocht ik hier ooit vertrekken – wat ik voorlopig nog niet van plan ben, het bevalt me prima − mijn opvolger de taak in slechts een week op zich kan nemen. Niemand is onvervangbaar. Dat vind ik prettig om te beseffen.”
Daarnaast hoopt hij ook een sterk zelfsturend team achter te laten. Evelein: ”Als manager ben je mede aangesteld om de teamleden op weg te helpen wanneer dat nodig is en om de motivatie hoog te houden. In ons team zitten wel allemaal individuen die verschillend zijn. Dat maakt het ook aardig. Ik haal er veel voldoening uit te merken dat we toch een hecht team zijn.” Het brengt hem op het punt dat dé bedrijfsjurist ook helemaal niet bestaat. ”Je bent erg afhankelijk van het bedrijf waar je in werkt om te kunnen weten wat de functie inhoudt. Als je als bedrijfsjurist bij een multinational werkt is dat heel anders dat dat je bij een klein bedrijf in je eentje de juridische afdeling vormt. Maar ook binnen ondernemingen: bij Unilever is er een wereld van verschil tussen de verschillende legal afdelingen; het supply chain werk met veel grote contracten, de focus op het marketingrecht of bijvoorbeeld de global afdeling die zich alleen bezighoudt met privacyrecht.

Blij

De diversiteit van de werkzaamheden waar zijn team zich allemaal mee bezighoudt binnen de Benelux en het feit dat je dicht op de business zit maakt het werk van bedrijfsjuristen voor heel veel mensen interessant. “Ik zie mezelf niet meer de gespecialiseerde advocaat zijn die lange diepgravende memo’s en mooie pletnota’s schrijft”, aldus Evelein. Hij merkt overigens wel dat door de crisis de verhouding tussen de advocatuur en het bedrijfsleven gezonder is geworden. “We onderhandelen nu over het uurtarief en je kijkt kritisch naar de uitgebrachte adviezen. Dat gebeurde in het verleden minder. De transparantie en duidelijkheid zijn toegenomen en daar moeten we denk ik blij mee zijn.”

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Meest gelezen berichten

Van onze kennispartners

Juridische vacatures

Ook interessant:

Scroll naar boven