In-house bij Jumbo Supermarkten

Delen:

Claire SaesIn-house is een al jaren bestaande interviewreeks waarin een kijkje wordt gegeven in de keuken van een bedrijfsjurist. Voxius heeft hiervoor destijds het initiatief genomen en zorgt ook nu nog voor de interviews en de periodieke bundeling daarvan. De waarde van deze veel gelezen interviews ligt in de mogelijkheid die collega-bedrijfsjuristen wordt geboden eens te kijken hoe een collega de zaken aanpakt. Deze keer een interview met Claire Saes, hoofd Juridische zaken bij Jumbo.

Jumbo is booming. Na de overnames van Super de Boer in 2009 en C1000 in 2012 is de supermarktketen inmiddels de tweede van Nederland. “Die groei is kenmerkend voor Jumbo. Het leuke aan Jumbo is dat het maar doorgaat” vertelt hoofd Juridische zaken Claire Saes (ex-Stibbe en ex-Starbucks). “Naast de nog niet helemaal afgeronde integratie en ombouw van nog tientallen C1000 winkels, gaat Jumbo ook door met het verder ontwikkelen van het in 2014 gelanceerde e-commerce platform. Bovendien opende Jumbo vorig jaar Foodmarkt Amsterdam. Jumbo is altijd work in progress, waarbij het enthousiasme van alle Jumbo collega’s gezamenlijk veel energie geeft.”

Juridisch meerjarenplan

Jumbo is druk bezig om de ombouw van alle C1000 winkels af te ronden. Marjan van der Burg (hoofd JZ Vastgoed en Ondernemerszaken, ex-Super De Boer), Angelique Hendriks (bedrijfsjurist Vastgoed en Ondernemerszaken, ex-Heineken) en Marianne Bremer (bedrijfsjurist Vastgoed en Ondernemerszaken, ex-C1000) zijn daar met hun onderscheiden kennis nauw bij betrokken. “De juristen binnen mijn team hebben allen een of meer afdelingen die zij ondersteunen. Zo adviseert Tobias Oversteegen (jurist Civiel & Bestuur, ex-AKD en ex-Exxon) op het gebied van ruimtelijke ordening, maar ook waar het onze eigen filialen, IT en de supply chain betreft. Wouter Vermaas (jurist commercieel, ex-CMS) legt zich toe op advies rondom commercie, marketing & formule en e-commerce.” Bij het laatste kun je bijvoorbeeld denken aan de omnichannel-strategie van Jumbo. Jumbo integreert zo zijn online strategie met die van de winkels. Klanten kunnen nu al hun boodschappen bij verschillende punten in Nederland afhalen, de zogenoemde Pick-Up Points. “In dit soort trajecten komen alle juridische rechtsgebieden samen en dat is goed voor het teamwerk”.
De juristen rapporteren aan Claire Saes. Zij zelf rapporteert aan de CFO, Ton van Veen. “Om de samenwerking tussen Juridische zaken en de business nog beter vorm te geven, hebben wij een Juridisch Meerjarenplan ontwikkeld waar we volop mee bezig zijn. Mijn team doet dat − naast de reguliere werkzaamheden − heel goed, alle complimenten dan ook voor hen dat de interne klant ons steeds beter weet te vinden en betrekt bij belangrijke processen. In hun advisering zijn zij ondernemend en niet belerend”, stelt Saes vast. “We liggen goed op schema, waardoor Juridische zaken inmiddels een integraal onderdeel van de bedrijfsvoering is en blijft.”
Een logische stap is het ontwikkelen van allerlei templates; niet verrassend, maar wel praktisch en nuttig. “Er zijn nog niet overal duidelijk gebaande paden. Daar wordt echter elke dag hard aan gewerkt, waardoor je echt kunt bouwen en daadwerkelijk iets toevoegen, zeker wanneer je gezamenlijk kunt optrekken met de business.”

Jumbo-DNA

De verwachting is dat de hectiek niet snel minder zal worden. Volgens Saes komt er nog veel werk uit de privacy-hoek, gerelateerd aan alle e-commerce activiteiten. Maar ook contractmanagement zal verder uitgerold en gestandaardiseerd worden. “Door iedere afdeling wordt er nu nog op haar eigen manier gecontracteerd. Dat zal snel anders zijn, daarvoor hebben we net software gekocht met de bedoeling deze zomer live te gaan.”
Het op peil houden van kennis is belangrijk bij Jumbo. “Op de hoogte blijven van juridische ontwikkelingen is essentieel en dat proberen we dan ook zo goed mogelijk te faciliteren voor onze juristen. In combinatie met het Jumbo-DNA dat je ‘samen onderneemt om te winnen’ maakt het dat Jumbo een fantastisch bedrijf is om te werken”, besluit Saes.

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Ook interessant:

Scroll naar boven