In-house bij… Samsung Electronics Benelux

Delen:

Remco van der Veer

fotograaf: Hans Buijsrogge

In-house is een al jaren bestaande interviewreeks waarin een kijkje wordt gegeven in de keuken van de bedrijfsjurist. Voxius heeft hiervoor destijds het initiatief genomen en zorgt ook nu nog voor de interviews en de periodieke bundeling daarvan. De waarde van deze veel gelezen interviews ligt in de mogelijkheid die collega-bedrijfsjuristen wordt geboden om eens te kijken hoe hun collega in het betreffende bedrijf de zaken aanpakt. Deze keer een interview met Remco van der Veer, head Legal & Compliance Benelux bij Samsung.

Tekenend voor Samsung is de snelheid van schakelen. Op de vraag aan Remco van der Veer, head Legal & Compliance Benelux, of hij het leuk vindt mee te doen aan deze serie reageert hij vrijwel direct. Nog geen drie dagen later zit ik op zijn kamer in het hoofdkantoor van Samsung Electronics Benelux in Delft. “Snelheid van handelen en ondernemerschap in het denken is essentieel in het bedienen van onze interne klant en een van de belangrijkste onderdelen van het succes van Samsung. Overigens verlangen we dit ook van externe adviseurs”, vertelt Van der Veer.

Van der Veer vindt het een voorrecht om bij zo’n sterk merk en snel groeiende organisatie te werken. “Iedere keer wanneer er een nieuw product wordt gelanceerd, trilt het gebouw. De vibe onder mensen is zeer aanstekelijk en daar krijg ik iedere dag energie van.”

Samsung wordt in 1969 opgericht en daarna is het hard gegaan. Het heeft wereldwijd 286.000 werknemers en in 2013 een omzet van 217 miljard dollar, met beursnoteringen in Seoul en Londen. In 1969 maakt het simpele zwart-wit televisies en 45 jaar later is het één van de bekendste merken in de wereld en marktleider op het gebied van tv’s en smartphones. Onlangs werd bekend dat Samsung Electronics inmiddels is gestegen tot de zevende plaats van ‘Best Global Brands’ op de jaarlijkse Interbrand-ranking.

Aan R&D gaf Samsung vorig jaar 13,6 miljard dollar uit. Een en ander heeft geleid tot een zeer groot aanbod van producten. Denk, naast tv’s en smartphones, aan dvd-spelers, printers, digitale camera’s, tablets en geheugenchips. Maar ook airconditioners, koelkasten, wasmachines, magnetrons en medische apparatuur worden gemaakt en wereldwijd aan de man gebracht. “Naast innovatief en divers in productrange is Samsung een echte verkoop- en marketingmachine”, stelt Van der Veer. “Voor de afdeling Legal & Compliance ligt hier dan ook traditioneel veel werk.”

Reputatie

Zo heeft Samsung overeenkomsten met bekende sporters en modellen, sportbonden en sportorganisaties, maar ook met tv-formats en programma’s. “Mijn afdeling heeft hier een belangrijke rol. Ook contracteren wij vanzelfsprekend met de grote retailers. In een snel veranderend retail landschap en de opkomst van webshops (ook Samsung Electronics Benelux heeft inmiddels haar eigen eStore) is er op dat gebied meer dan genoeg dynamiek en heeft het team de handen vol aan contracting en incassowerk”, vertelt Van der Veer. “Binnen Samsung Electronics Benelux is er de laatste jaren een verder toegenomen besef dat juridische en compliance zaken onderdeel zijn van het zakendoen. Nu in rap tempo de merkbekendheid (en dus merkwaarde) is toegenomen is het besef er nadrukkelijk dat het niet optimaal inregelen van de juridische aspecten ook kan leiden tot forse schade aan ons merk en onze reputatie.”

Naast commercial contracting en compliancewerk, houdt het team zich onder meer dagelijks bezig met advisering op het gebied van: aftersales/dervice (o.a. conformiteit en garantie), B2B (tenders, deals met grote partijen), leasing en factoring oplossingen, corporate housekeeping en interne financieringen en herstructureringen, marketing en advertising, litigation en opzetten van allerlei vormen van samenwerking (denk daarbij bijvoorbeeld aan contentproviders, scholen, telecom bedrijven en makers van schoolboeken waar nu mee wordt samengewerkt om content in smartschools via tablets aan te bieden). De laatste tijd komt er ook vanuit het hoofdkantoor en het regionale hoofdkantoor meer druk op om lokaal een grotere rol te gaan spelen bij bestrijding van import van namaak producten (counterfeit).

Brandjes blussen

De afdeling bestaat uit drie juristen en één assistente. Evy Saeys (ex-VRT, Legal & Compliance manager Belgium/Luxemburg) en Thomas Conijn (ex-De Brauw, Legal & Compliance manager Netherlands) rapporteren aan Remco van der Veer (ex-NautaDutilh en ex-ASML). Van der Veer zelf rapporteert aan de vicepresident Operations en heeft een dotted line naar de vicepresident Legal Europe in het regionale hoofdkantoor in Londen.

“We zijn een kleine afdeling, maar je ziet de professionaliteit snel toenemen. De organisatie is vooral gericht op sales en marketing”, zegt Van der Veer. “Ik kan wel zeggen dat de hele organisatie zich hier steeds meer bewust van is en dat onze afdeling meer en meer gezien wordt als een trusted advisor en partner in plaats van een controlerende ‘politiemacht’. Ook vanuit het hoofdkantoor in Seoul wordt benadrukt dat gevoel voor compliance in het DNA van de business moet zitten. Hiertoe geven we doorlopend cursussen, zowel via eLearning als ouderwets klassikaal.” Periodiek worden er internal audits gedaan waarin getoetst wordt of het legal en compliance framework staat, of de trainings daadwerkelijk gegeven zijn en hoe het volgend jaar verder te verbeteren. Onder de Benelux entiteit hangen ook nog een flink aantal dochtermaatschappijen, veelal buitenlandse rechtspersonen. “Dit levert behoorlijk wat corporate housekeeping werk op, dat de afdelingsassistente vooral opvangt in nauwe samenwerking met Allen & Overy Notariaat”, vertelt Van der Veer.

Internationaal gezien, en dus ook binnen de Benelux, richt Samsung zich steeds meer op de B2B-markt. Daarbij moet je denken aan grote bedrijven of organisaties (zoals bijvoorbeeld luchthavens en overheidsinstanties). “Die markt wordt steeds groter, de distributie en verkoop processen steeds meer ontwikkeld en daar is ook juridische zaken nauw bij betrokken.” Van der Veer vervolgt: “Hoewel we als klein team veel worden geleefd en vaker dan ons lief is brandjes aan het blussen zijn, is de legal awareness binnen Samsung hoog. Daarbij moet worden voorkomen dat daarin niet wordt doorgeschoten. Het is niet de bedoeling dat wij ook controleren of het taalgebruik wel in orde is en de ‘gezondverstandcheck’ moeten doen…”

Wederzijds vertrouwen

Het Samsung Benelux Legal & Compliance team werkt binnen Nederland vooral samen met Allen & Overy Amsterdam en Ploum Lodder Princen. Op het gebied van mededinging, consumentenrecht en commercial contracting wordt nauw samengewerkt met Kees Schillemans (Allen & Overy). Voor advisering inzake bestuursrecht/milieurecht schakelt het in-house team met Maayke Maas van Ploum Lodder Princen. Datzelfde kantoor werkt in de persoon van Willem Leppink aan zaken rondom intellectuele eigendom, waaronder advertising en merkenrecht.

“Van onze externe adviseurs verwachten wij snelheid en kwaliteit in combinatie met een gezonde dosis pragmatiek. Onze in-house juristen vormen met onze externe advocaten echt een team, met weliswaar ieder zijn of haar rol, maar we staan naast elkaar en gaan nadrukkelijk voor een lange termijn relatie op basis van wederzijds vertrouwen.” Alle advocaten uit het panel worden jaarlijks beoordeeld, waarbij naast genoemde snelheid en kwaliteit ook nadrukkelijk naar de gedeclareerde uren gekeken wordt, om te bezien of er het volgende jaar nog slimmer samengewerkt kan worden. “Van onze externe adviseurs verwachten wij ook een hoge mate van eigenwijs gedrag”, stelt Van der Veer. “Ik hoor liever van onze advocaat dat wij een niet-gestelde vraag wel moeten opbrengen, dan dat er klakkeloos op basis van onze – vaak onder hoge druk tot stand gekomen vraag – geadviseerd wordt.”

Van der Veer vindt het een voorrecht om bij zo’n sterk merk en snel groeiende organisatie te werken. “Iedere keer wanneer er een nieuw product wordt gelanceerd, trilt het gebouw. De vibe onder mensen is zeer aanstekelijk en daar krijg ik iedere dag energie van.”

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Ook interessant:

Scroll naar boven