In-house is een al jaren bestaande interviewreeks waarin een kijkje wordt gegeven in de keuken van de bedrijfsjurist. Peter Milders, partner bij Voxius, heeft hiervoor destijds het initiatief genomen en zorgt ook nu nog voor de interviews en de periodieke bundeling daarvan. De waarde van deze veel gelezen interviews ligt in de mogelijkheid die collega-bedrijfsjuristen wordt geboden om eens te kijken hoe precies hun collega in het betreffende bedrijf de zaken aanpakt. Deze keer een interview met John Vogel, directeur Juridische Zaken bij Sanoma in Nederland.
Sanoma Media Netherlands is het grootste multi-mediabedrijf in Nederland en is onderdeel van de Finse Sanoma Group. Sanoma is Fins voor ‘boodschap’ volgens John Vogel, directeur Juridische Zaken in Nederland. En de klemtoon ligt op de eerste lettergreep. De bezoeker van het Nederlandse hoofdkantoor in Hoofddorp wordt in het grote atrium van het gebouw onmiddellijk geconfronteerd met het enorme aantal tijdschriften dat door het bedrijf wordt uitgegeven. Om een greep te doen: Margriet, Libelle, Viva, Linda, Nieuwe Revu, Panorama, Playboy, Autoweek, VT Wonen en Donald Duck. Daarnaast is Sanoma actief in online media met bijvoorbeeld Startpagina en Nu.nl als bekende namen. In 2011 werd een meerderheidsaandeel verworven in televisiezender SBS Nederland, met de zenders Veronica (inclusief het zeer populaire Veronica Magazine), Net 5 en SBS 6. Partner in SBS is Talpa met 33% van de aandelen. Door de snelle ontwikkelingen in medialand worden er nog regelmatig nieuwe producten aan de lange lijst toegevoegd, zoals mobiele sites, mobiele apps en iPad apps. Sanoma Group is naast Nederland, en uiteraard Finland, actief in België, Hongarije en Rusland.
De afdeling Juridische Zaken
Naast John Vogel werken er nog vier juristen. Vogel vertelt dat hij ruim vier jaar geleden bij Sanoma startte na onder andere een aantal jaren als bedrijfsjurist te hebben gewerkt bij Ernst & Young in Rotterdam. Vogel: “De functie bestond nog niet in deze vorm. Dus het eerste wat ik gedaan heb is een link leggen met de business, zodat ik wist wat er speelde en men kon zien dat het nuttig was om een jurist in een vroeg stadium bij zaken te betrekken. Ik heb toen ook prestatiegerichte afspraken gemaakt met de mensen in de business.” Inmiddels zit er een nieuw team met juristen. De nieuwe juristen moesten in ieder geval ervaring hebben met IE en het contractenrecht in een business to business-omgeving en daarnaast een goed oog hebben voor de digitale ontwikkelingen. Met name dat laatste is echt nodig voor de huidige transformatie van de onderneming naar een cross-mediaal bedrijf, waarin Sanoma de consument en adverteerders optimaal kan bedienen. Om de dienstverlening te optimaliseren heeft iedere jurist een eigen aandachtsgebied. Vogel houdt zich vooral bezig met fusies en overnames en het vennootschapsrecht. Hij is ook directiesecretaris, wat betekent dat hij beleidsondersteunend werkt en verantwoordelijk is voor legal compliance. Daarnaast maakt hij deel uit van het stafoverleg waaraan deelnemen De vijf directeuren van Sanoma en de hoofden van ondersteunende afdelingen als HR, Strategie, ICT, Communicatie en Juridische Zaken. John Vogel rapporteert in zijn functie aan de CEO, Dick Molman en heeft een stippellijn naar CLO Merja Karhapaa in Helsinki.
Juriste Rosemarijn Kalkman (ex- Canon en Clifford Chance) behandelt de juridische zaken met betrekking tot de mannenbladen. Daarnaast legt zij zich toe op juridische zaken rond onrechtmatige perspublicaties en de Wet op de Kansspelen en volgt zij de ontwikkelingen op deze gebieden op de voet.
Jurren Baars (ex-Van Benthem en Keulen) ontfermt zich over Sanoma Digital, dat wil zeggen de online tak van Sanoma, waartoe Kieskeurig, Nu.nl en Startpagina behoren. Als bijzonder aandachtsgebied heeft hij de privacy-wetgeving; actueel is de implementatie van de nieuwe cookie-wetgeving en de Europese privacy-wetgeving, waarvan de gevolgen zeer ingrijpend kunnen zijn voor de circa 200 websites van Sanoma.
Jojanneke van den Noord (ex-De Jong Advocaten) behandelt zaken rond de vrouwenbladen en de zogenaamde special interestbladen als Story en Delicious. Speciaal aandachtsgebied voor haar zijn licentiecontracten en het grote aantal merken dat Sanoma in huis heeft. Deze merken beheert zij samen met paralegal Rosalie Steeman.
Ten slotte Alexander Alff (ex-Bousie Advocaten): Alexander behandelt de juridische zaken rond de kindertijdschriften, zoals Donald Duck en Tina en de zogenaamde home deco-magazines als VT Wonen. Daarnaast is zijn bijzondere aandachtsgebied het reclamerecht.
Maar, benadrukt John Vogel, de juridische advisering gaat verder: bij een aantal titels is sprake van een zogeheten line & brand extension. Deze titels organiseren eigen activiteiten voor de lezers. Gedacht moet dan worden aan bijvoorbeeld de Margriet Winter Fair, de Libelle Zomerweek en de Tina Dag, waar duizenden lezers van genieten.
Door de grote diversiteit aan activiteiten heeft Sanoma te maken met veel verschillende toezichthouders. Vogel somt op: de Consumentenautoriteit, de Kansspelautoriteit, de Reclame Code Commissie, het College Bescherming Persoonsgegevens, de OPTA en de Raad voor de Journalistiek om er maar een paar te noemen.
Met de juridische zaken van SBS ten slotte hebben de juristen geen bemoeienis, SBS heeft een eigen juridische afdeling. Met deze juristen is volgens Vogel wel regelmatig contact om zaken te bespreken die beide afdelingen bezighouden.
Kennis en netwerk
Om juridische kennis binnen het Sanoma-concern met elkaar te delen zijn internationale legal working groups in het leven geroepen. Hierin wisselen de juristen uit de verschillende landen kennis uit van ontwikkelingen in diverse rechtsgebieden. Soms gaat dit via video-conferencing, andere keren per telefoon en één keer per jaar zien de juristen elkaar op de zogeheten Group Legal Days waar best practices worden gedeeld.
Om de kennis verder actueel te houden, worden volgens John Vogel regelmatig opleidingen gevolgd en wordt deelgenomen aan relevante seminars van advocatenkantoren.
Daarnaast heeft hij zelf zitting in de bestuurscommissie auteursrecht van het Nederlands Uitgevers Verbond (NUV). CLO Merja Karhapaa onderhoudt de contacten met de European Publishers Council in Brussel en informeert de juristen over de ontwikkelingen daar.
De juristen zijn lid van het NGB.
Huisadvocaten
Voor het vennootschapswerk laat Sanoma zich bijstaan door notaris Wijnand Bossenbroek van NautaDutilh. Diens toenmalige collega, advocaat Gijs Gerretsen, begeleidde voor Sanoma in 2011 de overname van Hemels Customer Media, een uitgever die tijdschriften maakt voor opdrachtgevers. Voor IE-zaken wordt gewerkt met het gespecialiseerde kantoor Klos Morel Vos & Schaap in Amsterdam. Dirk Visser van dit kantoor houdt zich vooral bezig met auteursrechtelijke vraagstukken en zijn collega Jacqueline Schaap behandelt zaken met betrekking tot onrechtmatige perspublicaties. Hester de Vries van Kennedy Van der Laan staat Sanoma bij in privacyzaken en haar collega Otto Volgenant behandelde de zogenaamde Autoweek-zaak. Onderwerp van deze zaak was de journalistieke bronbescherming. Foto’s van illegale straatraces die in het bezit waren van Autoweek werden opgeëist door het OM, terwijl Sanoma geheimhouding had afgesproken om deze foto’s te kunnen maken. Sanoma procedeerde over deze principiële zaak tot aan het Europese Hof en werd uiteindelijk in het gelijk gesteld. Voor litigationzaken wordt ook gewerkt met Christiaan Scholten van Aschat van CMS en met Christaan Alberdingk Thijm. Deze laatste behandelt bijvoorbeeld de spraakmakende zaak van Playboy tegen Geen Stijl, die op dit moment in hoger beroep loopt.