Juridische geschillen door kunstmatige intelligentie zullen vaker voorkomen

Meer dan de helft (56 procent) van de bedrijfsjuristen en risicomanagers verwacht een toename van geschillen door het gebruik van AI. De helft denkt dat deze geschillen een nieuw karakter zullen hebben. Dat blijkt uit een onderzoek van advocatenkantoor CMS, dat ervan uitgaat dat er ook nieuwe vormen van geschilbeslechting zullen ontstaan.

Delen:

Juridische geschillen door kunstmatige intelligentie zullen vaker voorkomen - Mr. online
Beeld: Gerd Altmann/Pixabay

CMS (70 vestigingen in 40 landen) publiceerde dinsdag 28 juni het rapport Technology Transformation: Managing Risks in a Changing Landscape. Hierin staat een enquête die onder ruim vijfhonderd bedrijfsjuristen en risicomanagers uit verschillende branches over de hele wereld is gehouden. Bijna zeven op de tien (69 procent) geven aan dat nieuwe technologieën, zoals kunstmatige intelligentie (AI), in de komende jaren binnen hun organisatie een grotere rol gaan spelen. Bijna de helft (46 procent) heeft geen plan klaar liggen om cyber-inbreuken te managen. Dat organisaties daarop niet goed zijn voorbereid komt door innerlijke weerstand om te veranderen e gebrek aan tijd en geld.

Bedrijfsgeheimen

De geschillen die de komende drie jaar te verwachten zijn, wijken af van die in de afgelopen drie jaar. In het verleden leidde vooral problemen rondom naleving en regelgeving (65 procent), prestaties of serviceniveaus van IT-leveranciers en outsourcing van partners (61 procent) en intellectueel eigendom en bedrijfsgeheimen (52 procent) tot geschillen. De komende drie jaar zullen geschillen vooral voortvloeien uit issues rondom intellectueel eigendom en bedrijfsgeheimen (62 procent), gebruik van AI (56 procent), slimme contracten (55 procent), cryptovaluta (52 procent) en clouddiensten (51 procent).

Geschilbeslechting

Meer dan de helft (57 procent) van de respondenten geeft aan dat geschillen die uit nieuwe technologieën voortvloeien alleen kunnen worden opgelost door een nieuwe vorm van geschillenbeslechting, terwijl slechts een derde verwacht dat hiervoor dezelfde grondslagen gelden als voor de meer traditionele geschillen. Mogelijk wordt getwijfeld aan de effectiviteit van de huidige vorm van geschillenbeslechting voor deze nieuwe problemen, en kan men zich afvragen of deze wel zo geschikt is voor toekomstige geschillen over nieuwe technologie. Hierbij zullen transacties tussen meerdere leveranciers, clouds en platforms waarschijnlijk steeds vaker voorkomen. Een ‘on-platform’ methode van geschillenbeslechting, eventueel door AI, zou een logische vorm van geschillenbeslechting kunnen worden, aldus de onderzoekers in het rapport.

Algoritmen

“Door AI ontstaat niet alleen een vraag naar nieuwe vormen van geschillenbeslechting, maar worden ook geschillenbeslechtingsprocessen doorontwikkeld”, zegt Jeroen Berlage, partner Dispute Resolution bij CMS in Nederland. “Steeds vaker zal uit gegevensanalyses, die worden ingezet om de verschillende uitkomsten van een geschil te voorspellen, blijken dat algoritmen een rol kunnen spelen bij het beheer van routinefasen van een geschil. In sommige gevallen zouden deze zelfs kunnen bijdragen aan de oplossing ervan.” Volgens Dóra Petranyi, co-Head van de CMS TMC Group, zullen juridische teams zich moeten voorbereiden op een toekomst waarin een “snelle, weloverwogen reactie op toenemende technologierisico’s de norm is”.

Klik hier voor het rapport Technology Transformation: Managing Risks in a Changing Landscape.

Meer weten over deze organisatie(s)?

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Meest gelezen berichten

Van onze kennispartners

Juridische vacatures

Scroll naar boven