Partnerbijdrage van

Koffie Met – John Wisseborn (Jongejan Wisseborn gerechtsdeurwaarders): De toekomst van de digitale juridische praktijk

We zochten: drie ‘spokepersons’ voor ons onderzoek naar digitalisering in de drie verschillende juridische beroepsgroepen. We vonden: drie experts met een uitgesproken mening. Zoek de verschillen en overeenkomsten binnen deze drie branches. In deel één spreken we met John Wisseborn van Jongejan Wisseborn gerechtsdeurwaarders.

Delen:

Wat is de grootste uitdaging op het gebied ­van digitalisering?

John Wisseborn | Jongejan Wisseborn gerechtsdeurwaarders

Wij deurwaarders kennen een lange historie met digitalisering. Doordat wij met duizenden zaken werken – met bijbehorende formaliteiten en termijnen -, zijn wij genoodzaakt om aan verregaande procesbeheersing en logistiek te doen. Onze deurwaarders moeten de meest gunstige route rijden, maar ook moet alles op tijd worden voltooid. We gebruiken de techniek ook om klanten inzicht te geven, zodat ze zelf antwoorden op hun vragen vinden. Dat wij vergroeid zijn met techniek heeft te maken met de massaliteit van ons werk. Doen we dat niet, dan wordt ons werk financieel onhaalbaar.

De uitdaging daarbij is de wisselende oplossingen en technieken die ketenpartners, zoals het Kadaster, inzetten. Wij moeten bij iedere verandering meebewegen en dus constant inspelen op wijzigingen. Sommige ontwikkelingen zijn sterk ingrijpend, zoals de automatisering van het beslagvrije bedrag bij beslag op inkomen.

Als jij het voor het zeggen had, wat zou je dan binnen de deurwaarderij veranderen?

Ik zou ervoor zorgen dat de Rechtspraak ons als beroepsgroep, en onze ervaring met technologie, meer serieus zou nemen. Al onze dagvaardingen zijn al sinds 2001 digitaal. Wij hebben gepleit om een tussenstap in het verweerproces in te bouwen, waarbij de deurwaarder selecteert of de gedaagde partij wel of niet wil procederen en of hij dat digitaal of fysiek wenst te doen. De kans is dan vele malen groter dat, bij gebruik van onze expertise en ervaring, digitaal procederen wél een succes wordt.

Wat is de grootste kans voor de deurwaarderij in relatie tot technologie?

De deurwaarder begeeft zich in de werkelijke wereld, door alle lagen van de bevolking. Bij toenemende automatisering zal de deurwaarder meer en meer een belangrijke schakel vormen tussen de werkelijkheid en de virtuele wereld: ‘Is het allemaal wel zoals we denken?’ Deze controle vergroot het succes van digitale communicatie. Doordat de deurwaarder heeft gecontroleerd dat er iemand ‘aan de andere kant’ de stukken ontvangt, kan erop worden vertrouwd. Eric (red.: de volgende geïnterviewde) noemt emotie en beleving als onderscheidende factoren voor de toekomst. Daar sluit ik me voor onze groep bij aan. Het mooie van hedendaagse technologie is dat dit ook hieraan kan bijdragen. Informeer je je klanten, geautomatiseerd, over iedere stap in het proces, dan haal je veel onrust en onzekerheid weg. Je beheerst dan met techniek de emotie. Persoonlijk contact zorgt daarbij voor net dat beetje extra.

Wat houdt deurwaarders tegen om deze kans te grijpen?

Weinig als ik eerlijk ben. Een niet geautomatiseerde deurwaarder kan in de huidige tijd niet meer functioneren. Natuurlijk zijn er sceptische vragen als ‘Bestaan we over 20 jaar nog wel?’. Maar doordat ik, en met mij veel vakgenoten, sterk blijf geloven in bovenstaande, blijven we onszelf hardmaken.

Van technologie tot verdienmodel: welke technologie heeft de grootste impact op het verdienmodel?

De grootste impact heeft het door onszelf ontwikkelde digitale beslagregister. Doordat deurwaarders in een vroeg stadium kunnen zien of er al inkomensbeslagen lopen, kan er een betere beslissing worden gemaakt om te procederen. Wil je een procedure bij de rechter voeren over duizend euro, terwijl er nog 80K beslag openstaat, dan adviseren wij je om eieren voor je geld te kiezen. Daarop lopen wij inkomsten mis. Toch geloof ik dat die openheid van zaken zorgt voor meer tevredenheid met het uiteindelijke resultaat.

Een interessante ontwikkeling is Artificial Intelligence. Met Big Data proberen we voorspellingen te doen over de kans dat een vordering succesvol kan worden geïnd. Is die kans minimaal, dan kunnen we de klant adviseren om geen kosten te maken.

Welke tip wil je jouw ‘tafelgenoten’ binnen de advocatuur en notariaat geven?

Technologie is geen verlengstuk van de secretaresse. Technologie levert een verrijking op voor iedere juridische professional, dus omarm het. Door repeterend werk, net als wij doen, verder te automatiseren houd je meer tijd over om echt creatief te zijn. Dat leidt ook weer tot nieuwe businessmodellen en dat houdt je werk uitdagend en leuk.

In deel 2: Eric Sturkenboom (Sauer en Oonk Adviseurs en Notarissen)

In deel 2 gaan we in gesprek met Eric Sturkenboom over de uitdagingen en kansen op het gebied van digitalisering die hij ziet voor het notariaat. Deel 2 verschijnt binnenkort op onze website.

Dit artikel staat ook in Legal&Tech 5, download nu het volledige magazine.

Auteur: Lexxyn Groep

Delen:

De Lexxyn Groep verenigt diverse ICT-dienstverleners in de juridische sector. Door hun specifieke ervaring zijn zij uitstekend op de hoogte van uw bedrijfsprocessen en…

Meer berichten van partner

Scroll naar boven