Mededinging en big data

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Over sociale media wordt wel eens gezegd: “Als je niet betaalt, ben jij het product.”

Begin vorige maand meldde het Bundeskartellamt, de Duitse mededingingsautoriteit, een onderzoek te zijn gestart naar mogelijk misbruik van machtspositie door Facebook op de markt voor sociale netwerken.

Het bijzondere aan deze zaak is dat het onderzoek nu eens geen betrekking heeft op onredelijke prijzen of gedrag dat concurrenten zou schaden. Het mededingingsrechtelijk onderzoek betreft de vraag of Facebook misbruik maakt van een eventuele machtspositie door nationale dataprotection bepalingen te schenden.

In haar gebruiksvoorwaarden heeft Facebook bepalingen opgenomen waarin toestemming wordt gevraagd voor het gebruik van persoonlijke data. Deze gegevens worden vervolgens gebruikt voor advertentiedoeleinden. Centraal in het onderzoek van het Bundeskartellamt staat de vraag of gebruikers voldoende duidelijk wordt gemaakt wat er met hun gegevens gebeurt. Het Bundeskartellamt twijfelt daar aan. Voorts is van belang of aannemelijk gemaakt kan worden dat Facebook een machtspositie heeft op de markt voor sociale netwerken en of er een verband bestaat tussen een eventuele machtspositie en mogelijke schending van nationale dataprotectionbepalingen.

Deze zaak staat niet op zichzelf. Ook de Europese Commissie heeft toenemende aandacht voor big data in het mededingingsrecht. De gedachte daarbij is dat gebruikers voor de diensten aangeboden op sociale platforms betalen met hun persoonlijke data. Als met die persoonlijke data niet goed wordt omgesprongen zou dat gelijk kunnen staan aan het hanteren van onredelijke voorwaarden. Net zoals te hoge prijzen. Een fusie tussen sociale platforms die zou kunnen leiden tot een minder vergaand niveau van bescherming van persoonlijke data, en dus tot een verslechtering van de kwaliteit van de dienstverlening, zou dan als mededingingsbeperkend kunnen worden aangemerkt.

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Over Mr.

Mr. is hét platform voor juristen. Mr. bericht over actuele zaken in de juridische wereld en belicht en becommentarieert deze vanuit een onafhankelijke positie. Mr. richt zich op alle in Nederland actieve juristen en WO-rechtenstudenten..

Volg MR. op social media

Service menu

Contactgegevens

Uitgeverij Mr. bv
Paul Krugerkade 45
2021 BN Haarlem
Uitgever: Charley Beerman
E-mail: beerman@mr-magazine.nl

Scroll naar top