Nederlands geld naar Turkse vervoerder

LudgatEmobility, een Nederlandse investeringsmaatschappij, neemt een minderheidsbelang in BEDEO, een Turkse/UK producent van elektrische busjes en goederenvervoerswagens.

Delen:

Adviseurs LudgatEmobility: Orange Clover (Pien van Veersen, Marcel van den Nieuwenhuijzen, Sierd Spithoven, Zohra Zahir, Sjoella Jacoba), BDO (Koos van der Kemp), PAE (Kerim Pelister, Yafes Ones)

Pien van Veersen, Orange Clover: “Het oprichten van het investeringsfonds LudgatEmobility vond tegelijkertijd plaats met de investering van het fonds in Bedeo. Het managen van twee transacties in één was natuurlijk een uitdaging, maar maakte de dynamiek van deze investering wel heel bijzonder en leuk. De investering vond bovendien plaats in meerdere tranches, waardoor wij in een half jaar tijd drie closings hadden. Een extra bijzonderheid was dat tijdens deze transactie Bedeo bezig was om een groot nieuw contract met PSA (Peugeot SA) te sluiten. Dat is gelukt, waardoor de transactie in een stroomversnelling kwam en de investering nog harder nodig was om de voor dat contract benodigde investeringen te kunnen doen.
Onze toegevoegde waarde lag er met name in dat wij – als boutique kantoor – beschikken over de verschillende specialismen die het mogelijk maakten om de gecombineerde transactie onder één dak uit te voeren. Het feit dat Bedeo Turks is met ook een vestiging in de UK, dat zijn oprichter ook Turks is en het bedrijf tot nu toe werd gehouden door de oprichter en zijn familieleden maakte deze transactie ook leuk. De investering voorziet in een systeem om uiteindelijk een Nederlandse topholding te creëren boven de Bedeo-groep, om op die manier een exit voor LudgatEmobility efficiënter te structuren (en de target aantrekkelijker te maken voor internationale investeerders). In het kader van dat systeem zijn natuurlijk de verschillende rechtssystemen uitvoerig besproken, met name het Turkse versus het Nederlandse of het Engelse systeem. Betrouwbaarheid en kundigheid van rechters is daarbij een onderwerp geweest.

Het bijzonderste moment was de laatste closing, in april. Inmiddels kenden wij het trucje wel en waren wij bekend met alle formaliteiten die komen kijken bij een uitgifte van aandelen in een Turkse vennootschap. Dat werkt nogal anders dan wij in Nederland gewend zijn. Vooral de samenwerking met PAE en de teams bij LudgatEmobility en Bedeo maakten het een harmonieuze en vrolijke aangelegenheid.”
“De markt voor elektrisch vervoer is absoluut booming. Elektrisch rijden wordt door velen toch gezien als de toekomst in de mobiliteitssector. Bedeo specialiseert zich in elektrische busjes en kleine vrachtvervoerders, zoals bijvoorbeeld thuisbezorgdiensten van supermarkten en andere bezorgingsdienstverleners. Je ziet dat deze producenten op dit moment als paddenstoelen uit de grond schieten en dat de waarderingen al vrij snel relatief hoog zijn. Dat komt door het vertrouwen van de markt in deze sector. Dan ontkom je er niet aan dat er op enig moment een consolidatieslag zal volgen. Op dit moment is het met name interessant voor venture capital, maar zodra de cashflow van dit soort bedrijven op orde is ‒ het is nu nog heel veel investeren ‒ zal private equity snel om de hoek komen kijken, is mijn verwachting.”

 

 

Ook een deal te melden? Mail naar deals@mr-magazine.nl

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Ook interessant:

Scroll naar boven