PERSOONLIJK LEIDERSCHAP OP DE WERKVLOER 5: DON’T BREAK THE CHAIN

Het heeft geen haast, er is geen enkele druk en dat is juist je probleem. Hoe kun je ervoor zorgen dat je in actie blijft als er geen druk is of er geen deadlines zijn?

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
foto: Depositphotos-Borzaya

Taken met duidelijke deadlines gaan je goed af. Het kost je doorgaans geen enkele moeite om processtukken, adviezen, contracten e.d. voor een bepaalde datum af te hebben. Sterker nog, je bent dan op je best: tot op het bot gemotiveerd, goed georganiseerd en messcherp. Maar als er geen druk is, niemand over je schouder meekijkt en er geen directe gevolgen zijn verbonden aan het niet af zijn van je werk, verval je al snel in je oude patroon en komt er de klad in door een stemmetje in je hoofd met excuses: ‘Ik heb nu even geen zin’, ‘Ik doe het straks wel’, ’Ik wil toch eigenlijk wat anders doen’. Zo is ook te verklaren waarom jouw eigen idee om juridische templates voor je team te maken, een idee dat door jouw baas met enthousiasme werd ontvangen, langzaam van de radar is verdwenen. Als jouw baas er maanden later tijdens een vergadering naar vraagt, voel je je ongemakkelijk en baal je van jezelf.

In deze serie behandel ik verschillende tools van persoonlijk leiderschap om jezelf op de werkvloer te versterken. Dit is deel  5 en gaat over een productiviteitsmethode: de Don’t Break The Chain-methode, ook wel afgekort als de Chain-methode’.

De Chain-methode

De Chain-methode wordt toegeschreven aan de bekende Amerikaanse komiek Jerry Seinfeld en wordt om die reden ook wel ‘de Seinfeld methode’ genoemd. Seinfeld combineerde zijn werk als komiek met een aantal andere bezigheden, zoals acteren, produceren en schrijven en kwam tot de conclusie dat hij moeite had met het vinden van tijd voor het uitwerken van nieuwe projecten en ideeën. Hij stelde dat steeds uit. Om er voor te zorgen dat hij hier toch mee aan de slag zou gaan en blijven, omarmde hij het concept van de ‘Chain-methode’, vrij vertaald de ‘productiviteitsketting’.

Wat houdt de Chain-techniek in?

Deze methode is even eenvoudig als briljant: je koopt of maakt een jaarkalender op één blad en hangt deze op een zichtbare plek. Je stelt jezelf vervolgens één specifiek en eenvoudig doel en gaat daar elke dag mee aan de slag in de vorm van een concrete actie (‘The One Thing’). Vervolgens zet je met een markeerstift een grote X op de kalender als je de actie hebt uitgevoerd. Na een aantal dagen ontstaat er een ketting van kruizen op je kalender en krijg je steeds meer het gevoel dat je dat patroon niet mag doorbreken. Volgens Seinfeld is de enige taak die je dan nog hebt om de ketting elke dag iets langer te maken. De essentie van deze methode is dus dat je een dagelijkse routine ontwikkelt door elke dag iets te doen zonder een dag over te slaan, zodat er een ketting ontstaat die je helpt om je motivatie vast te houden én die tevens voorkomt dat je opgeeft. 

Seinfeld deed dit als volgt: iedere dag waarop hij één of meer grappen had geschreven zette hij een kruis op zijn kalender. Op een gegeven moment stonden er zoveel kruisen, dat hij de ketting niet durfde te verbreken. Dat stimuleerde hem om iedere dag iets op papier te zetten, al was het maar kort. Zo schreef Seinfeld op sommige dagen uren achter elkaar, maar op andere dagen sleepte hij zichzelf naar zijn bureau en kon hij met moeite een zinnetje, of zelfs maar een woord, op papier krijgen. Maar het was genoeg om de ketting in stand te houden.

Achtergrond van de Chain-methode: aanleren van dagelijkse routines

Deze eenvoudige mentale truc werkt verrassend goed. Als je steeds naar goede prestaties in het verleden kijkt, motiveert dit om door te gaan en kun je je op het hier en nu blijven concentreren. Het neemt je dagelijkse beslissingen weg: Heb ik er tijd voor? Heb ik er zin in? Moet ik me vandaag druk maken? Het is gewoon een kwestie van DOEN en er een dagelijkse routine van maken. We zijn gewoontedieren. Daarom is het zo moeilijk om een slechte gewoonte af te leren en een nieuwe gewoonte aan te leren. Dit kan alleen als je de nieuwe gewoonte keer op keer bewust herhaalt. Door een handeling elke dag uit te voeren, bouw je een routine op. Het duurt wel twee tot drie maanden voordat deze gewoonte zo diep geworteld is, dat je niet meer zonder kunt.

Als je je daarentegen op teveel dingen tegelijk richt, heb je geen duidelijke prioriteiten en mis je focus. Daardoor doe je iedere dag iets anders en dat werkt in de hand dat je overal aan begint en de handdoek vervolgens weer in de ring gooit, omdat je de motivatie en wilskracht mist om ermee door te gaan. Het kost je te veel moeite.

Waarvoor kun je de Chain-methode gebruiken?

Je kunt de Chain-methode voor doelen gebruiken zonder een strakke deadline. Doelen waar geen haast bij is, waar geen direct gevolg aan verbonden is als het niet op tijd af is, maar toch voldoening geeft als je er een dikke streep doorheen kunt zetten. Dus het businessplan dat je wilt schrijven, het artikel dat je wilt publiceren, de cursus die je wilt ontwikkelen voor je klanten. Je kunt de Chain-methode ook gebruiken om een nieuwe vaardigheid te leren (bijvoorbeeld een taal) of om een nieuwe gewoonte aan te leren, bijvoorbeeld elke dag bewegen. 

Voorbeeld

  • Bepaal een realistisch doel voor de komende tijd. Bijvoorbeeld uiterlijk 1 januari aanstaande heb ik vijf nieuwe klanten in mijn praktijk. 
  • Kies een simpele activiteit die je graag als dagelijkse routine wilt aanleren. Bijvoorbeeld: elke dag ten minste één potentiële klant mailen of bellen. Print vervolgens een jaarkalender uit en hang deze ergens op een zichtbare plek. Je kunt ook de op de Chain-methode gebaseerde kalender aanschaffen: de Don’t Break The Chain calendar. Zie hiervoor: https://luxafor.com/dont-break-the-chain-explained/. Wil je liever digitaal aan de slag, dan kun je de app Chains.cc gebruiken, een tool die is gebaseerd op de Chain-methode. Zie hiervoor: https://timemanagement.nl/dont-break-the-chain/
  • Zet elke dag een kruis als je de routine uitgevoerd hebt en creëer zo je ketting van productiviteit.

Altijd, 365 dagen lang?

Het is onrealistisch om van jezelf te verwachten dat je de rest van je leven elke dag aan je doelen werkt. Soms ben je ziek of heb je even pauze nodig. Als je ziek bent, zet je die dag(en) een Z in plaats van een X op de kalender en als je vrij of op vakantie bent, zet dan een V op die dag(en).  

Hoe laagdrempelig te beginnen? Denk na over welke activiteit op dit moment de grootste impact op je leven zou hebben als je er elke dag aan zou werken. Ik adviseer je daarmee eerst aan de slag te gaan. Wat is jouw ‘One Thing’? Doe dat iedere dag. Dan ben je in no time succesvol. 

Literatuur en bronnen

Lally, P., Wardle, J., Gardner, B., Experiences of habit formation: a qualitative study, 

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21749245/

Clear, J., Atomic Habits, 9780735211292

Keller, G., The One Thing, 9781848549258

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Meest gelezen berichten

Van onze kennispartners

Juridische vacatures

Wageningen University & Research zoekt een

Over Mr.

Mr. is hét platform voor juristen. Mr. bericht over actuele zaken in de juridische wereld en belicht en becommentarieert deze vanuit een onafhankelijke positie. Mr. richt zich op alle in Nederland actieve juristen en WO-rechtenstudenten..

Volg MR. op social media

Service menu

Contactgegevens

Uitgeverij Mr. bv
Paul Krugerkade 45
2021 BN Haarlem
Uitgever: Charley Beerman
E-mail: beerman@mr-magazine.nl

Scroll naar top