Persoonlijk leiderschap op de werkvloer 1 – Niet 1G, 2G of 3G, maar 6G!

Veel professionals denken dat persoonlijk leiderschap gaat over leidinggeven aan anderen. Niets is minder waar. Je geeft in de eerste plaats vooral leiding aan jezelf. Maar hoe doe je dat?

Delen:

(foto: Depositphotos-Gustavofrazao)

Er bestaat geen goede, wetenschappelijke definitie voor het begrip ‘persoonlijk leiderschap’. Toch is het een term die in de praktijk veel gebruikt wordt. De meest gehanteerde definitie van persoonlijk leiderschap is: ‘Jezelf aansturen, zelf de leiding nemen in je leven’. Als professional komt er veel op je af. Hoe je daarmee omgaat hangt af van je vermogen om zelf in de driver’s seat te gaan zitten. Ik zie persoonlijk leiderschap als de vaardigheid om jezelf te leiden en richting te geven. Je hoeft je niet te laten beïnvloeden door wat er in je omgeving gebeurt; je kunt ook je eigen koers varen. Persoonlijk leiderschap is zelfmanagement. Dat klinkt als een mooi streven. Maar hoe doe je dat? In deze serie behandel ik verschillende tools van persoonlijk leiderschap om jezelf op de werkvloer te versterken. Dit is deel 1 en gaat over een methode van zelfreflectie: de 6G’s (niet te verwarren met het overheidsbeleid inzake de coronapas!).

Het belang van persoonlijk leiderschap

Je werk als jurist wordt steeds dynamischer, complexer en verandert in hoog tempo. Om die reden is het juist in deze tijd belangrijk dat je de regie stevig in handen hebt en leiding kan nemen over jezelf, jouw gedrag, jouw emoties en omgang met anderen. Dat voorkomt dat je geleefd wordt door agenda’s van anderen. Daarnaast word je als professional geacht je steeds aan te passen aan de organisatie en richting te geven aan nieuwe ontwikkelingen en veranderingen. Zelfsturende en proactieve professionals, daar heeft men behoefte aan. Ook daarvoor is persoonlijk leiderschap essentieel.

Zelfkennis als basis van persoonlijk leiderschap

Weten hoe je in elkaar zit, wie je écht bent, wat je écht belangrijk vindt en drijft – zelfkennis – het is de basis van persoonlijk leiderschap. Hoe meer je weet over jezelf, des te beter je ook anderen kunt begrijpen. Je kunt jezelf op een eenvoudige manier beter leren kennen door regelmatig op jezelf te reflecteren. In een werkomgeving is het vooral van belang dat je op je gedrag en de effecten daarvan kunt reflecteren. Het gedrag dat jij vertoont is immers van grote invloed op het gedrag van anderen. Jij beïnvloedt anderen door middel van jouw gedrag. Als jij je gedrag verandert, gaan anderen ook weer anders op jou reageren en krijg je dus ook weer andere effecten.

Jezelf leidinggeven met de 6G’s

De 6G-methode is een mix van verschillende bestaande methodes van zelfsturing en is spontaan ontstaan in mijn coachingspraktijk als hulpmiddel om coachees te laten reflecteren op bepaalde periodes of gebeurtenissen. Het doel hiervan is om meer inzicht te verkrijgen in jezelf en/of bepaalde gedragspatronen/valkuilen. Deze zelfreflectiemethode houdt concreet in dat je wekelijks op jezelf reflecteert aan de hand van de navolgende 6 vragen:

  1. Wat is er deze week in essentie Gebeurd? (G1)
  2. Wat was daarbij het overheersende Gevoel? (G2)
  3. Wat deed dit met mijn Gedrag? (G3)
  4. Wat waren mijn overheersende Gedachten? (G4)
  5. Wat had dit voor Gevolgen (negatief/positief)? (G5)
  6. Wat heb ik hiervan Geleerd? Wat ga ik voortaan anders doen? (G6)

Uitgewerkt praktijkvoorbeeld:

  1. Ik heb deze week extreem lange dagen gemaakt als gevolg van een enorme workload.
  2. Somberheid was mijn overheersende gevoel.
  3. Ik ben me gaan terugtrekken en afzonderen en privéafspraken heb ik op het laatst afgezegd.
  4. Negatieve gedachten zoals: ‘Ik ga dit niet redden, het is teveel. Hoe moet dat nu als ik mijn werk niet afkrijg? Straks gaan klanten nog klagen bij mijn baas en dan is de ramp niet te overzien’.
  5. Ik heb veel last van stress gekregen, waardoor ik minstens 2 nachten niet heb geslapen met als gevolg dat ik nu heel moe ben. En ik heb boze appjes van vrienden ontvangen vanwege mijn late afzeggingen. Daardoor voel ik me ook nog eens heel schuldig.
  6. Ik moet eerder de regie nemen in zo’n drukke week en beginnen met te bepalen wat haalbaar is en wat niet. En als ik teveel op mijn bord heb liggen, moet ik grenzen stellen en intern aan de bel trekken, zodat het wordt opgelost. Niet afwachten en maar hopen dat het goed komt door hard door te werken. Als ik in gedachten tegen mezelf zeg dat ik het niet ga redden, maar ik onderneem ook geen actie, dan creëer ik mijn eigen stress in mijn hoofd. Ik moet minder privéafspraken maken in drukke weken en eerder afzeggen als ik al aan zie komen dat het me niet gaat lukken om de afspraak na te komen. Misschien moet ik ook niet overal bij willen zijn. Geen FOMO meer.

Door deze methode leer je jezelf op een eenvoudige manier beter kennen in je gedragspatronen en de valkuilen daarin. Dat geeft je de mogelijkheid om je minder door gebeurtenissen te laten leiden en je eigen gedrag meer in overeenstemming te brengen met de koers die je wilt varen.

En nu….

De allerbelangrijkste stap in het proces naar persoonlijk leiderschap: niet afwachten, maar actie ondernemen. Je kan een leven lang aan persoonlijke ontwikkeling doen, maar zonder actie heeft het geen enkel effect. Je moet ergens beginnen en misschien is dat vandaag. Wat kun je vandaag al MEER of MINDER gaan doen?  ‘A journey of a thousand miles begins with a single step’

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Meest gelezen berichten

Van onze kennispartners

Juridische vacatures

Scroll naar boven