RadioCorp en TalpaRadio zijn een transactie aangegaan

Delen:

RadioCorp (eigenaar van radiozender 100%NL) en TalpaRadio (eigenaar van 538, SLAM!FM en Radio 10 Gold) zijn een transactie aangegaan met betrekking tot hun radiozenders 100% NL en Radio 10 Gold. Aanleiding hiervoor is de vergunning voor een gewilde landelijke FM-frequentie die Ad Venture Radio BV, een dochteronderneming van RadioCorp, in haar bezit heeft gekregen. Deze vergunning zal op termijn worden overgedragen aan Radio 10 Gold, dat verder zal gaan onder de naam Radio 10. Gezien het feit dat de vergunning maar voor een termijn van 4 jaar is verleend, hoeft er nu geen moeite te worden gestoken in de opbouw van een geheel nieuwe radiozender. Talpa profiteert van het feit dat Radio 10 via deze nieuwe FM-frequentie een groter bereik zal hebben dan voorheen.

Adviseurs RadioCorp BV:
Baker & McKenzie (Kim Tan, Jeroen Hoekstra, Alexander Spoor, Marius Noordam, Frits Burg, Leonie Hamersma-Welling, Sophie-Noppen-van Es, Aad Bos, Tjeerd Nijhuis)

Adviseurs Talpa Radio Holding BV:
De Breij Evers Boon (Maaike Janssen)

Herbert Visser, directeur 100%NL en Radio 10 bij RadioCorp: “ Het belangrijkste moment was dat, voorafgaande aan deze deal, we de vergunning kregen voor het landelijke FM-pakket ‘kavel A7’. Daardoor kon de hele operatie in gang worden gezet waarbij een nieuwe entiteit kon worden opgericht, RadioCorp en Talpa gezamenlijk aandeelhouder konden worden, de nieuwe entiteit – RadioCorp Holding – Radio 10 kon overnemen van Talpa en ons eigen radiostation 100% NL ook in die nieuwe structuur kon worden ingebracht. Met de nieuwe entiteiten gaan we hele mooie radio maken voor vele miljoenen luisteraars per week. Wij zijn een echte radio-organisatie; we verzorgen radioprogramma’s en zenden die uit. Binnen de radio zitten we niet stil. Er is een grote digitaliseringslag gaande. Radiobeluistering verschuift niet alleen langzaam van de analoge FM-band naar digitale transmissietechnieken als internet maar ook naar digitale etherradio DAB+. Dat gaat gepaard met meer mogelijkheden voor radiobedrijven zoals die van ons.”

Kim Tan en Jeroen Hoekstra, dealmakers voor Baker & McKenzie: “RadioCorp kon vanwege de toekenning van de vergunning een tweede radiostation starten naast het al bestaande 100% NL. Talpa exploiteerde met 538 en SLAM!FM al het maximale aantal van twee radiozenders in de ether waardoor haar derde radiostation, Radio 10 Gold, alleen via de kabel en internet te beluisteren was. Door deze transactie kon RadioCorp het al bestaande concept van Radio 10 Gold gebruiken voor haar nieuwe frequentie waardoor er geen tijd hoefde te worden gestoken in het uitdenken van een nieuw concept. Talpa profiteert hiervan doordat Radio 10 via de ether een veel groter bereik zal krijgen dan het voorheen had. Deze transactie is dus een win-win situatie. Het bijzondere aan deze transactie was dat er binnen strikte kaders naar een eindresultaat moest worden gewerkt. Het Commissariaat van de Media had bij het toekennen van de exploitatievergunning voor het FM kavel strikte voorwaarden gesteld aan deze transactie tussen RadioCorp en Talpa, onder andere dat Talpa geen doorslaggevende zeggenschap mocht hebben. Dit was de leidraad voor beide partijen tijdens de onderhandelingen en deze is gedurende het gehele proces goed gevolgd. Daarnaast speelde voor RadioCorp mee dat ook een interne herstructurering heeft plaatsgevonden waarbij de rechten van de zittende en nieuwe aandeelhouders van RadioCorp in goed overleg zijn vastgelegd. RadioCorp is al een lange tijd cliënt bij Baker & McKenzie. Dit contact is voortgekomen via een van de huidige aandeelhouders van RadioCorp. Tegenwoordig staan we hen voornamelijk bij met corporate advies. Wat het werken voor RadioCorp bijzonder leuk maakt is de persoonlijke betrokkenheid van de contactpersonen en de aandeelhouders van RadioCorp. Hierdoor kunnen wij vaak in een vroeg stadium met RadioCorp meedenken over de juridische gevolgen van de door hen uitgedachte strategie. Onze verwachting voor de M&A markt in zijn geheel? De signalen voor herstel beginnen wel positiever te worden. Er wordt scherp gelet op buitenkansjes. Soms resulteert dit in oriënterende gesprekken en kan daar een deal uit voortkomen. Wij merken alleen nog steeds dat men erg voorzichtig is en geen onverantwoorde risico’s wil nemen. Cliënten kijken nog steeds kritisch naar hun eigen organisatie. We krijgen hierdoor nog veel verzoeken voor herstructureringen.”

Ook een deal te melden? Mail naar deals@mr-magazine.nl

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Scroll naar boven