Scheurkalender voor juridisch ondernemers
Voor Sinterklaas 2009 kregen mijn kinderen een Quest Scheurkalender. Tip voor de komende feestdagen? Sinds we dat ding in huis hebben leer ik elke dag wat over de meest uiteenlopende zaken. Kennis waar ik ook zonder kan, maar wel amusant. Wat dacht u van de vraag:
Waar komt het onder voetbalsupporters populaire “Olé, olé” vandaan?
Een aanmoedigingskreet uit Spanje denkt u misschien? Ja dat is wel zo, maar wist u ook dat hij is ontstaan in de tijd dat een groot deel van Spanje in handen was van Arabieren? “Olé” komt van het Arabische woord voor “God”: “Allah”. Zouden ze dat doorhebben op de F-side?
Anyway, mooi ding die kalender. En leerzaam ook!
Las onlangs dat er ook een kalender voor ondernemers is, althans, was. Want de dame die ‘m jaren maakte schijnt ermee te stoppen. Dat was nieuws en daarom kwam ik erop. Is het een idee om zo iets voor zelfstandig ondernemende juristen te maken? Misschien om te beginnen nog even zonder de amusementswaarde, maar met handige tips & tricks. Zou me dat lukken?
Heb je tips?
Je wijsheden, ervaringen en tips voor juridische ondernemers hoor en lees ik graag. Mail ze me toe op marijn@ondernemendejuristen.nl. Ik beloof dat ik de goede met bronvermelding hier of elders onder de aandacht zal brengen.
Marijn
“——————————————————————————————————————————–
6
oktober 2010
IPad
Is de Ipad een “must have” voor juridische professionals?
Als liefhebber van slimme technologie die het leven c.q. het werk makkelijker maakt is dit een vraag die me bezig houdt. Zelf bezit ik er (nog) geen, maar heb me laten vertellen dat het “essentieel juristengereedschap, maar geen perfecte vervanger van de gewone computer” is. Meer weten? Kijk even op het blog van netwerkcollega Johan Jol.
Misschien vindt u het een onzinnige vraag, maar de komst van de smartphone en met name de Blackberry, heeft de afgelopen jaren ons werk echt ingrijpend beïnvloed. En persoonlijk ben ik er ook van overtuigd dat zij die nieuwe technologie in een vroeg stadium weten te benutten om cliënten meer service of hogere kwaliteit te bieden, daarvan de vruchten zullen plukken.
Zou de IPad of andere tabletpc’s ook zo belangrijk voor de dagelijkse praktijk worden?
“——————————————————————————————————————————–
7
oktober 2010
Lekker & laag
Mijn lage tarief is mijn concurrentiewapen.
Veel startende juridisch ondernemers gaan er van uit dat als hun tarief maar laag genoeg is, de cliënten vanzelf wel zullen toestromen.
Natuurlijk moet een tarief in de perceptie van je cliënt nooit te hoog zijn. Maar het zogenaamde prijsvechtersmodel blijkt niet erg goed te werken in de markt voor juridische advisering.
De meeste kleinere cliënten (en dat is toch echt het leeuwendeel in de markt) hebben niet dagelijks een echte zaak waarmee ze naar een jurist moeten. Maar als dat zich dan voordoet is de eerste en allerbelangrijkste vraag die ze zichzelf stellen: is deze jurist echt “goed”? En rara, want denk je? Men blijkt in de praktijk toch niet het idee te hebben dat de “juridische kiloknaller” de beste kwaliteit levert. Pas als die vertrouwensvraag positief beantwoord is, wordt je “goedkope” aanbod interessant.
Er is bovendien een sterke bedrijfseconomische reden om nog eens “achter je oor te krabben” voor je alles inzet op je tarief als concurrentiewapen.
Klanten die op je lage tarief afkomen zijn namelijk ook meteen weer weg als de buurman nog net iets goedkoper is. Je kunt met een prijsvechtersmodel dus heel moeilijk een praktijk opbouwen en een bepaalde vorm van continuïteit opbouwen. Het veroordeelt je tot het altijd maar blijven investeren in new-business. Dat betekent constant hoge kosten terwijl je marges toch al behoorlijk onder druk zullen staan.
“——————————————————————————————————————————–
8
oktober 2010
Twitter hier, twitter daar, twitter overal. Moet ik ook twitteren?
Twitter is het helemaal. Tenminste daar lijkt het op als je de media mag geloven. De doorsnee jurist doet er nog niet zo veel mee, maar er zijn mensen die prediken dat we dat wel zouden moeten. Ook hier op de site van Mr is er onlangs over geschreven.
Het kan zeker zinvol zijn om Twitter zakelijk te gebruiken, maar, en dat is wat mij betreft een hele grote MAAR, alleen als je er echt zin in hebt.
Niets zo dodelijk vervelend als obligate berichten die alleen getweet worden ter promotie van het eigen bedrijf of kantoor. Heb je echter wat te melden, begin er dan gewoon lekker mee.
Geen idee wat je dan zou moeten twitteren of helemaal geen zin in dat gedoe? Laat het dan lekker aan anderen over. Maak je geen zorgen dat je de boot mist want het aantal collega’s of concurrenten wat met succes “aan boord is gestapt” is nog miniem.
“——————————————————————————————————————————–
9
oktober 2010
Wie het eerst belt…
Meerdere bureaus bellen me voor dezelfde opdracht! Wat nu?
De ongeschreven regel in interim-land is: “wie jou het eerst belt, mag je cv bij de klant voorleggen”.
Eigenlijk is die regel vervelend. Want stel je voor dat je voor een klus als eerste gebeld wordt door dat uitstekende maar peperdure bureau. Dan kun je er gif op innemen dat je als een van de duurste kandidaten op de stapel bij de opdrachtgever terecht komt. Niet echt prettig qua concurrentieposite als er ook andere bureaus in de running zijn.
De ervaren interim-juristen hebben hier een “workaround” voor ontwikkeld. Zij screenen hun inkomende telefoontjes. Het is eenvoudig. Je wacht alle voicemail berichten van de diverse bureaus af en belt als eerste degene terug van je voorkeur (met de laagste marge). Het gaat in tegen de ongeschreven regels van de markt, maar een goed alternatief is er niet. Het wordt namelijk door bureaus echt nog niet geaccepteerd dat je eerst over de marge onderhandelt en pas aan de hand daarvan beslist welk bureau met je CV richting de klant mag.
“——————————————————————————————————————————–
10
oktober 2010
O zoete ledigheid
doe af en toe even helemaal niets.
Het blijkt dat de beste ideeën komen als je niet aan werk denkt. Dus als je af en toe een dag iets heel anders doet ben je als zelfstandig ondernemer toch heel goed bezig!
“——————————————————————————————————————————–
11
oktober 2010
Website?
Hoeveel moet ik uitgeven voor een website?
Een website maken is leuk! Maar als het gaat om het werven van klanten, moet je er misschien niet te veel van verwachten.
Ben je van plan te interimmen? Hou je investering voor je site dan in je zak en trek tijd uit om je Linkedin profiel goed neer te zetten. Professionele opdrachtgevers (hoofd juridische zaken en bureaus) zijn namelijk vooral geïnteresseerd in je trackrecord en je CV.
Ben je actief in de advocatuur of adviespraktijk dan kun je eigenlijk niet zonder site. Maar benader die als een soort brochure, koester niet al te veel illusies over het aantal toevallig “loslopende” klanten wat je via je website zult aantrekken. Het is in de regel namelijk erg moeilijk om klanten te werven via het internet. Kijk maar eens hoeveel treffers je in Google krijgt als je je eigen specialisme intoetst.
“——————————————————————————————————————————–
12
oktober 2010
Mijn bedrijf heet…
Ik begin voor mezelf, hoe noem ik mijn bedrijf?
Net als een website maken, is het (laten) ontwerpen van een logo, visitekaartjes, briefpapier en het bedenken van een naam voor je KvK inschrijving hartstikke leuk. Ik wil je het plezier ook zeker niet ontzeggen, maar…
Voor interim-opdrachten ben jij als persoon vrijwel altijd zelf het merk. Jouw kennis en ervaring (en dus cv) zijn interessant. Alles wat daarvan afleidt, zoals bijvoorbeeld ingewikkelde, onpersoonlijke, Engelstalige, of anderszins mogelijk verwarringscheppende bedrijfsnamen doen je kansen bij een klant geen goed. Zeg gewoon hoe het zit.
Bovendien, “who are you kidding”? Je bent gewoon lekker in je eentje onafhankelijk het vak aan het uitoefenen. En als je dan jezelf presenteert als algemeen directeur of managing partner van blabla-partners, zusenzo-consultants, of lala-solutions, dan komt dat een beetje sneu over, ben ik bang
“——————————————————————————————————————————–
Poeh
Valt niet mee zo’n scheurkalender. Na 7 dagen ben ik al even aan het einde van m’n Latijn. Reken er dus niet op dat ik er een voor juristen ga maken. Maar ik blijf wel erg benieuwd naar je eventuele wijsheden, ervaring en tips voor juridische ondernemers. Mail ze me toe op marijn@ondernemendejuristen.nl. Ik beloof dat ik de goede, althans die ik zelf goed vind, met bronvermelding onder de aandacht zal brengen.
Marijn