Hoe sociaal is de Nederlandse advocaat?

Delen:

Onlangs las ik een interessant betoog op de website van Het Financieele Dagblad over het gebruik van sociale media door werknemers. Auteur Renzo Ter Haseborg is advocaat bij Haseborg & Zillinger Advocaten, een klein Amsterdams kantoor met drie advocaten, gespecialiseerd in arbeidsverhoudingen. Kort samengevat vindt Ter Haseborg dat het gebruik van sociale media beteugeld moet worden, werknemers kunnen hun werkgevers ernstige schade berokkenen.

Hoewel de zorgen begrijpelijk zijn, geldt dit niet voor de aangedragen oplossingen:

  • “Blokkeer sites als Twitter, LinkedIn of Facebook”
  • “Verbied de werknemer om actief klanten te benaderen via sociale media”
  • “laat hem” (de werknemer) “slechts in algemene zin naar buiten treden over zijn of haar werkzaamheden”

Het betoog van Ter Haseborg is niet onopgemerkt gebleven. Columnist Marc Drees (Recruitment Matters) trekt fel van leer tegen de opvattingen van de advocaat en zelfs het populaire GeenStijl vindt het belangrijk genoeg voor een bericht op hun website.

Sociale media zoals LinkedIn, Twitter, Facebook en YouTube nemen nog steeds enorm in populariteit toe en zullen een blijvende plaats in ons dagelijks leven gaan innemen. Reden genoeg voor werkgevers om goed na te denken over hoe ze hier op een verantwoorde manier gebruik van kunnen gaan maken.

In het recente verleden zijn genoeg voorbeelden te vinden van nieuwe technologieën die bij veel werkgevers de Pavlov reactie opriepen van “stoppen”, “gevaarlijk” of “slecht voor de arbeidsproductiviteit”. Wat te denken van email en internet toegang vanaf uw PC op kantoor? Ook toen was men bang dat privé gebruik rampzalige gevolgen kon hebben voor de reputatie en productiviteit van een bedrijf. Natuurlijk zullen er voldoende voorbeelden aanwezig zijn die dit illustreren, maar dat neemt niet weg dat het gebruik van email en internet op de werkplek toch gemeengoed is geworden. Negeren en verbieden is ook in het geval van sociale media geen optie.

Een voor deze rubriek veel interessantere vraag is hoe advocatenkantoren zélf omgaan met sociale media. Onlangs interviewde ik juridisch trendwatcher Richard Susskind, hij is er stellig van overtuigd dat binnen vijf jaar het gebruik van sociale media een centrale rol zal spelen in het dagelijkse leven van advocaten. Susskind ziet de toekomst somber in voor advocatenkantoren die de mogelijkheden van sociale media negeren.

Zoals met vele trends loopt Europa achter op de Verenigde Staten. Daarnaast is de advocatuur conservatief met het in gebruik nemen van nieuwe technologie, er is dus al een grote achterstand ontstaan voor wat betreft het gebruik van sociale media door advocatenkantoren zelf.

Een kleine zoektocht op LinkedIn leert dat bijna alle top 50 kantoren in Nederland een “company profile” hebben aangemaakt. Kantoorspecifieke LinkedIn groepen zijn al wat schaarser, vertegenwoordiging op Twitter is nog slechter en andere sociale media zoals Facebook, Hyves en YouTube worden nauwelijks gebruikt.

En hoe zit het met uw kantoor? Is de toegang tot Facebook geblokkeerd? Of twittert uw kantoor er vrolijk op los? Is er een specifiek beleid aangaande het gebruik van sociale media? Of u nu werkzaam bent voor een groot kantoor of als zelfstandig advocaat, beantwoord tien korte vragen over sociale media, dit kost u slechts twee minuten. In een volgende column vertel ik er graag meer over.

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Ook interessant:

Scroll naar boven